Allergi mot kvalser hos katt?
Min katt har alltid "nysit" en del. Lite såsom kattungar kan göra om de sticker ner nosen i vatten. Jag har inte varit så bekymrad av detta, eftersom han inte verkar det minsta berörd. Nu på sista tiden är det däremot som om han försöker få upp nånting. Har sett honom visa tecken på att kan kommer kräkas, men inget kommer upp. Sen sväljer han också, flera gånger i rad. Eftersom han är väldigt matglad och gärna äter för fort har jag trott att detta varit anledningen till det. Så kanske det är, men sväljningarna/kräkningarna dyker upp även lång efter att han har ätit. 🤔
Jag vet inte, jag kanske överreagerar. Men jag tycker det är obehagligt att se hur han får konvulsioner kring magen, även om det bara är för någon sekund. Funderar om han kanske reagerar på något i omgivningen, såsom kvalster? Vad har ni för erfarenheter? Kan nånting fastnat i halsen på honom? 🤔
~
Mitt något röriga catstagram
~
Grässtrå i nosen eller svalget?
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!
Det har jag också undrat över..min katt brukar nysa ibland lite men typ när jag klappar han under hakan ett tag ..konstigt. han fick en stor reaktion när jag var hemma hos mina föräldrar (det rummet jag är i kan ha varit lite dammigt)..han nös och kunde nästan inte andas verkade det som för nån halv minut..var jätte skrämmande. Det har aldrig hänt innan eller efter. kan ha varit nåt annat me att han satt nån päls i halsen kanske? men han fick inte upp nåt.
Hur gammal är katten och hur ofta nyser han? "En del" kan betyda nästan vad som helst.
Nysningar associerar jag mest till kattsnuva. Om din katt har eller har haft tydliga symtom på kattsnuva någon gång är det förmodligen det nysningarna beror på. Nysningar kan också bero på något så enkelt som att katten vistas i dammig miljö eller att det sitter något i nosen och killar.
Vid t.ex kvalsterallergi syns nog alltid tydligare symtom som t.ex. klåda, hudproblem och astmatiska problem.
Äter han stora portioner kan det som ser ut som en kräkreflex vara en rap/uppstötning som han sväljer. Eller så är det en hårboll som retar kräkreflexen lite utan att komma upp.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Fick kolla honom i halsen (under viss protest 🤦♂️), men såg inget där. Ska hålla utkik ifall det blir värre i alla fall.
#2 Låter som hur det är med Boris. Skumt. Har din katt mycket päls? Boris är inte långhårig, men han har en hel del päls. Kom på nu att vi faktiskt sett till att kamma igenom honom ordentligt en gång i veckan pga det, men det har inte blivit av nu på sistone. Ska kamma och se om det blir någon förändring!
#3 Tack för bra info!
Det varierar hur mycket han nyser, ofta sker det när han hoppar upp på något där textilier finns (soffa, säng, fotölj, etc), eller te.x kryper under täcket. När han väl börjar så nyser han 2-3 gånger. Har inte räknat så noga men han brukar göra detta någon gång per dag som minst.
Tror inte det är kattsnuva, det är han vaccinerad emot. Tog en snabbkoll på symtomen bara för att vara säker, men tycker inte det stämmer.
Vet inte vad som anses som stora portioner, men vi har minskat på givan rätt mycket. Nu får lite drygt en halv "påse" blötmat, med lite torrisar ovanpå.🙂
~
~
#4 Ja han är 75% perser, långhårig. han är som en chinchilla perser i pälsen alltså inte så svårskött och väldigt silkig och mjuk päls behövs inte kammas lika ofta och han får inte lika lätt tovor som andra perser. Han nyser inte ofta men har gjort det så länge jag minns och det är inte kattsnuva! han nyser inte ofta, inga rinniga ögon eller några andra symptom och det här har ju hållt på lång tid att nån nysning då och då. tänker inte på det knappt. men märkt bara att han nyser mer när jag klappar under hakan en del, han kanske är känslig för lukter o att jag haft nån parfym på mig? har ibland lite rumsdoft .och han gillar inte det iaf!! han mår bra och inget han mår dåligt av det är huvudsaken!
Ja hoppas det blir bättre med kamningen! Och kanske dammsug en extra gång det skadar ju inte om det nu är dammet :)
Jag tycker att du bör tala med en veterinär. Det kan hända att han har något i halsen men så högt upp mot nosen så att du inte kan se det genom munnen. Det är inte helt ovanligt att sådant förekommer, ofta luktar de också illa ur munnen i sådana fall.
med min katt tror jag knappast..han nyser kanske inte ens varje dag ..och då skulle han haft något i halsen varje dag i flera år..det verkar inte troligt.
han luktar inte illa i munnen. jag borstar hans tänder med katt tandkräm me.
Trodde det hade lagt sig men idag fick han värsta nysanfallet med 8 (om jag räknat rätt) nysningar på raken. Han var med mig i sängen då, men efteråt ville han inte vara kvar. Noterade även att nosen rann på honom. Fick mig att fundera en extra gång ang. kattsnuva. Ögonen är däremot helt ok, varken rinniga eller irriterade. Kan även tillägga att han snarkar mer nu än förut (det kan väl tyda på inflammation i luftvägarna?), så tänkte rengöra nosen på honom med lite koksalt och se om det hjälper. Ska ringa veterinär idag och höra med dem i varje fall, se om de tycker att vi ska åka in eller inte.
~
~
#5 Katterna hemma hos mig nyser utav parfym, så det verkar ju troligt. Inget som jag kan gå på då vi inte använder sånt här hemma :) Även om han nysattack så har hans sväljningar åtminstone minskat. Kan ju hoppas att det har med den nyupptagna kammningen att göra! #6 Det är planen. Sist vi var hos veterinären kommenterade dem att han hade ett irriterat tandkött, men verkade inte oroad över det. Boris luktar ju inte direkt gott ur munnen. Vad räknas som dålig andedräkt hos en katt, eller bara normal (förutsatt att man inte borstar deras tänder)?
~
~
#10 Hur gammal är Boris?
Sajtvärd Katter iFokus
#11 Boris är tre år.
~
~
Ska uppdatera och säga att det blivit mycket bättre sen sist! :) Nu kör jag regelbundna kurer med koksalt. Boris hatar det men han får stå ut. Han nyser inte alls lika ofta eller kraftigt, och kan numera sova ostört. Vetrinären sa åt oss att hålla koll på ifall det blir värre, och även se om det blir en positiv förändring av att hålla undan damm. Det är svårt att säga om städandet eller koksaltet är vad som har hjälpt, men bättre har det blivit. Jag känner mig lättad i alla fall. Stort tack till alla ni som svarade! :) <3
~
~