Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1470 ggr
Sva0605
0

Skaffa en till katt, tips?

Jag har nu bestämt mig  för att skaffa en till katt, vilket känns jättespännande!  Det blir en till hane som jag får ta hem i mitten av mars. Min katt som bor hos mig nu är är 1 år och 8 månader. Men jag har lite funderingar. 

För det första, jag tänker ha flera mat- och vattenskålar så det slipper trängas och bråka om maten. Men det jag funderar över är hur de vet vilken skål de ska äta från, eftersom kattungen ska få "barnmat" första året. Min nuvarande katt är ganska liten så han skulle nog inte dö av att äta från "barnmaten". 

Hur länge måste jag vara hemma med dem i början? Kommer inte alls ihåg hur länge jag var hemma sist.

Sen är jag rädd att den större utav dem ska skada den nya katten, det brukar ju vara lite bråkigt i början.

Sen får ni gärna skriva om ni har några andra tips om ni har :)

Maria
1

Se till att du kan skilja dem åt i början så att de så att säga får vänja sig långsamt vid varandra. Kompostgaller i dörröppningar är bra.

/Maria

OberonsMatte
4

Är din nuvarande katt innekatt eller utekatt?

Är din nuvarande katt kastrerad?

Hur gammal kommer den nya att vara?

Kommer båda att vara vaccinerade?

Hur stort bor du (finns det möjlighet att dela av bostaden)?

Varsin uppsättning av matskålar behövs, men även toalådor. Egentligen bör man t.o.m. ha 3 lådor för 2 katter att välja på. När de delar yta kommer de förmodligen använda alla skålar och lådor lika mycket, men det är viktigt att de inte upplever konkurrens vilket kan ske om resurserna är för få.

När det gäller maten är det viktigt att du ger kattungen samma mat som den fått hos uppfödaren. Den är ingen större fara om de äter av varandras mat, men risken är att de blir dåliga i magen om de plötsligt får mat de inte är vana vid. Särskilt i samband med den stress som inflyttningen för med sig och särskilt för kattungen som förmodligen har en känsligare mage.  Kanske kan du servera vuxenmaten på en köksbänk så att den inte är lika tillgänglig?

Jag brukar ta semester i någon/några veckor i samband med att en ny katt flyttar in, men om det inte går kan man försöka hämta katten på en fredag så att man åtminstone har helgen på sig att vara med när katterna lär känna varandra. Efter bara en helg kommer läget mellan katterna troligen fortfarande vara så pass spänt att du kommer vilja hålla dem åtskilda om du lämnar dem en hel dag.

Att en vuxen katt skadar en nyinflyttad kattunge har jag aldrig varit med om. Sura miner med morr och fräs får man dock vara beredd på, särskilt när den vuxna  katten varit ensamkatt tidigare. Det viktiga då är att vara så avslappnad, lugn som vanligt själv, för katten läser även av din energi för att tolka situationen.

En kattunge är oftast så omogen och nyfiken att den glad i hågen bara spatserar ut ur buren och  börjar undersöka omgivningen, men den kan också vara den försiktiga sorten och då kan det hända att det är den som tycker situationen är läskig och då behöver den få utforska en del av hemmet i lugn och ro utan sura eller läskiga vuxenkatter.

Sajtvärd Katter iFokus

[JollyDolly]
0

Vad roligt och vad spännande🙂 Det kommer säkert att gå bra. När jag introducerade min senaste katt(unge) hade jag riggat upp med hundgrind så att de skulle kunna titta och nosa på varandra. Tio min efter att kattungen gjort entré klättrade han över grinden och gick fram till den stora katten. Så så var det med det😉 Jag hade även köpt Feliway friends för säkerhetsskull. De har ätit samma mat hela tiden för att det blir lättare så (ziwipeak på burk, Orijen och RC Maine coon kitten som godis) men från varsina matskålar förstås. De blir serverade på olika platser i köket och vet exakt vilken plats som är vems. Lycka till och berätta gärna hur det går🙂

[amanda-8886]
0

För något år sedan så hittade vi en liten liten kattunge på våran baksida (vinter), han kan inte ha varit mer än 7 veckor. Vi försökte i flera timmar med att locka honom till oss för att fånga honom. Han fick bo i ett rum på nedervåningen de första 3 veckorna, sedan släppte vi honom i huset med våran då 6 åriga hona. Honan var hur snäll som helst, dem blev bra vänner direkt. När jag satt i soffan med honom såg jag att han hade mask, så min mamma åkte och köpte avmaskningstabletter dagen efter. Jag tror att det är bäst att ha en vuxen katt och sedan skaffa en kattunge, för då lär den vuxna katten hur kattungen ska göra och den vuxna är snäll mot mindre. Nu bor katten hos min mammas arbetskollega och trivs inte superbra hos henne för att han måste vara innekatt där. Jag vill ta tillbaka honom, men det går inte för att hon vill ju såklart ha kvar honom. Vi har även hjälp en hemlös vuxen katt som kom hit flera gånger varje dag i somras, vi fick veta att han gick till andra hem också. Vi tog honom till veterinären och dom hittade inget chip eller märke i örat på honom och vi kunde inte ha honom här för att han bråkade med våran hona. Idag bor Pelle hos min morfar och får vara ute hur mycket han vill :) Jag blir så glad av att kunna hjälpa hemlösa katter och att jag har så snälla kontakter som tar hand om katterna :) Nu blev det är lite längre text än vad jag tänkt, men ville dela med mig :D