Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3918 ggr
Sunflower_
0

Njursjuk katt vill inte ha njurfoder?!

Min katt som är 3 år drabbades förra året av njursvikt. Nu äter hon njurfoder men på senaste tiden har hon inte velat äta sitt njurfoder. Testade att ge henne vanlig blötmat vilket hon åt av men hon vill inte äta av sitt njurfoder, varken blöt eller torr. Så de senaste dagarna har jag stödmatat henne med hennes njurfoder och allmän tillståndet är bra.

Vad tror ni det kan bero på? Är det så enkelt att hon bara inte tycker om sitt foder, har ni tips på andra njurfoder? Just nu har hon Hills KD.  Kan det ha och göra med att hon har ont i tänderna/munnen? Ibland börjar hon tugga utan anledning och liksom "vässar" tänderna mot varandra så det låter väldigt speciellt. 🤔

Tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få!

annzoo
2

Jag tycker du bör göra en tand röntgen för att utesluta forl. Det är en smärtsam tandsjukdom. Jag har själv en njursjukdom katt som har opererat/tragit ut drabbade tänder. Har katten forl eller om veterinären vill testa smärtlindring komihåg att du inte ska ha metacam. Den ger stryk på njurarna. Min katt äter lite njurmat idag men mest vanlig blötmat. Det är bättre än inget enligt min veterinär.

Uppkatten
2

Du bör börja med att kontakta din veterinär för att höra efter om det är dags för ett återbesök.

Hur långt har din katt kommit i sin njursjukdom? D v s hur ser njurvärdena ut? Läcker katten protein i urinen? Njursjukdom kan bedömas enl. ngt som kallas för IRIS. Själv har jag haft en njursjuk katt tidigare, och har en idag som just nu befinner sig i stadie 2 enl. IRIS (det finns 4 stadier, och stadie 2 innebär att katten ännu inte har några mer uttalade symptom på sin njursjukdom).

Veterinärerna har i dag två olika sätt att se på det här med njursjuka katter och vad de ska äta. En del veterinärer sätter in njurfoder redan i ett tidigt skede, och motiverar det med att njurfodret "sparar njurarna" bäst. Min veterinär (och många andra veterinärer!) menar istället att katten ska äta vanligt BLÖTfoder när den är tidigt i sin njursjukdom. Detta eftersom njurfoder visserligen är bra för njurarna - men vanligt blötfoder är bättre för resten av katten.

Det tråkiga med kronisk njursvikt är att katten hela tiden försämras i sin njursjukdom, det kan gå fortare eller långsammare. Men så småningom kommer katten att äta allt mindre (p g a ett lätt illamående), dricka allt mer, kissa allt mer, kräkas oftare, tappa vikt, tappa muskelmassa/muskelstyrka o s v. Det är inget roligt förlopp att följa.

Hamnar katten i det tillstånd att det är svårt att få i katten mat (och det inte hjälper med koll av tänder, byte av mat etc) så är det alltid bättre att katten får i sig NÅGOT än att den inte äter alls. Min förra katt som var njursjuk fick jag skippa njurfodret till eftersom han ö h t inte åt det. Istället fick jag ge olika goda burkar med blötfoder för att han alls skulle äta något (byta sort ofta).

Minns att jag även gav honom Renalzin (enl ö k med veterinär), för att reglera fosfatnivån. Vet inte om det används idag, eller om det finns bättre produkter, men det kan man förstås diskutera med sin veterinär.

Njursjuka katter kan även behöva kollas vad gäller blodtryck mm.

Och ja, det finns olika märken på njurfoder, så man kan prova runt om det finns någon sort som katten tycker är godare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2

Det finns andra njurfodermärken att prova, men vill hon inte äta de heller ge vanlig blötmat. Vill hon inte äta det heller ge vadsomhelst. Om hon inte äter kommer hon bli sjuk p.g.a. det.

Sajtvärd Katter iFokus

[JollyDolly]
0

För det första, vad tråkigt!!

Njursjuka katter är en utmaning - en kostsam utmaning. Jag hade en katt med kronisk njursvikt och fick hela tiden se till att ha ett förråd med olika njurfoder hemma (RC, Hills, Purina m fl). Periodisk matvägran hör tydligen till sjukdomen. Ibland fick jag blanda njurfodret med lite Friskies gourmet för att hon skulle äta för som OberonsMatte skriver så är det viktigaste att de äter. 

Du kan förvara öppnad torrfoderpåse i frysen de perioder katten inte vill ha just det fodret.

Sunflower_
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#1 Är det något som ofta hänger ihop med njursjuka katter? Vad finns det för symtom/tecken på att de har det? Bifogar bilder på min katts tänder. Det som är högst upp och ser lite grå/grönt ut, kan det vara något? Hon har haft så ett tag utan att det verkat varit ett problem och veterinären har inte sagt något om det. 

Såg dock på ett program förr där de nämnde att väldigt många katters (kommer inte ihåg antalet/procenten) tänder ruttnar utan att ägarna vet om detta. Är det samma sak som forl eller vad är det?

#2 Vet inte något om olika stadier och inget som någon veterinär nämnt för mig. Vet att hon hade otroligt dåliga värden då vi först kollade upp henne och den första veterinären trodde inte hon skulle klara natten nästan. Hon blev dålig under tiden jag var utomlands så vet inte hur händelseförloppet innan såg ut och så. Senare blev hon inlagd och det veterinärerna var inte alls säker på att hon skulle klara sig och hennes värden förbättrades inte efter hur det "borde" av hennes behandling. Men både de och vi ville ändå fortsätta behandlingen då dem ändå tyckte hon "mådde så pass bra trots så dåliga värden". 

Sen fick hon komma hem med antibiotika kur och hennes allmäntillstånd fortsatte vara bra och hon blev piggare och piggare. Vid  återbesök tyckte veterinärerna att det var väldigt underligt (men såklart bra) att hon mådde såpass bra trots hennes dåliga värden. Just nu vet jag inte hur hon ligger i sina värden, men vi ska nog åka och kolla upp det snarast, just eftersom hennes aptit inte är så bra. 

#3 Hon är väldigt "taggad" på  tanken av mat, när man tar fram blötmats påsen börjar hon jama, hoppa, stryka sig och så. Sen slickar hon i sig all sås och biter lite på bitarna men spottar ut de flesta. Detta är ändå ett framsteg då hon tidigare inte ens ville lukta på maten när jag tog fram den. 

Om jag nu stödmatar henne med njurfoder, är det bättre än att ge vanlig blötmat? Eftersom det ändå går så pass bra och eftersom veterinären sa att det blir förgäves att ge njurmat + annan mat då det ändå förstör balansen i hennes kost som njurfodret ska reglera? 

#4  Ja, extremt tråkigt också med tanke på att hon är så ung! Menar du att jag inte ska oroa mig så mycket ifall hon matvägrar och att det händer då och då? Brukar det gå i perioder, hur länge kan man isf vänta? Eftersom jag ser till att hon får i sig mat även fast hon själv inte äter så är det ju inte som att hon svälter men man vill ju inte att hon ska må dåligt.

Sunflower_
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, lite mera framgång då hon även börjat äta lite torrfoder! Dock, som man kan se på bilden, smular hon liksom sönder maten, hon har gjort det väldigt länge, är detta ett normalt beteende?

Uppkatten
0

Har aldrig hört att FORL skulle vara vanligare hos katter med njursjukdom. Hos en del katter med FORL kan man se att de t ex tappar mat, lägger huvudet på sned när de äter o s v. Min egen njursjuka katt har FORL. Jag ser inga tecken på "ont i munnen" när hon äter (vilket beror på att de tänder som är angripna hos henne inte används just när katten äter, enl. veterinären). FORL innebär att tanden förstörs inifrån. Har svårt att bedöma dina bilder, men tandsten kan se grå-beige ut. Hur du ska utfodra henne måste du och veterinären diskutera er fram till, utifrån hur hennes njurvärden (och andra värden) ser ut, samt utifrån hur hennes aptit är o s v. Men det viktigaste är ATT hon äter. Matvägran är inte OK (inte ens i perioder!), då är det bättre att hon får äta något som hon verkligen gillar/kan få i sig. Man brukar säga att efter 24 timmar utan mat börjar negativa processer ske i kattens kropp/lever. Jag funderar också på om du lyckas stödmata henne så att hon får i sig den mängd mat hon behöver per dag. Råder dig att kontakta er veterinär för fortsatt utredning + diskussion kring utfodring.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
1

#5 jag tror inte att njursjuka katter automatiskt får FORL men upplever man problem skadar det inte att kolla upp då det är otroligt smärtsamt och katter är bra på att dölja. Nu vet jag inte riktigt hur det började då min katt bor hos syrran. Och i hennes fall är det ganska säkert ärtfligt. Min syrra hade både mor och dotter. För att göra en lång historia kort började en katt kissa fel. Efter ett tag märkte syrran mammakatt att hade förändrats. Mer slö /lugn än tidigare och då hon började säga nej till blötmat insåg syrran att något var fel. Denna katt hade tappat en framtand några månader tidigare redan där borde vi sett första tecknet och reagera. Men då hade inte katten några problem vad vi kunde märka. Syrran åkte in akut med katten och katten blev inlagd. Det visade sig att hon hade kraftig blodbrist (okänd orsak), höga levervärden (fick gulsot) och trolig fettlever då hon avmagrat ganska mycket. Även FORL konstaterades. Då hon inte svarade på medicinen eller vilja börja äta då beslutade jag för avlivning. Felkissningarna fortsatte och dottern hade inte kissat fel sedan hon var fertil men nu kunde det ju inte vara mammakatt. Syrran åkte till veterinären även med denna katt och då konstaterade de höga njurvärden. Vid senare besök bad hon de kolla på en sak på tandköttet som såg avskavt ut. Hon tyckte att katten börjat äta sämre. Tandrtg visade att hon tappat flera tänder. 3 st bedömdes att behöva dras ut och några var tvungen att kapas då de växt in i käkbenet. Hon har ingen smärta nu och äter som vanligt. #7 har din katt FORL konstaterat som du inte åtgärdat? Dvs inte tagit bort drabbade tänder? En katt behöver inte visa smärta fast de har jättteont.

Uppkatten
1

#8 Du kan vara lugn, veterinären har koll på henne och hon ska tandsaneras och kollas upp med avseende på njurarna i veckan som kommer. För precis som du skriver så kan katter ha ordentligt ont utan att vi två-benta märker det.

Bonnie Jean
2

I hope you read English, I read it but can't write it.  

https://tanyackd.groups.io/g/support is for cats with kidney failure.  My cat lived several years as a diabetic that never needed insulin after being put on Mjau bitar i gele oc pate'  They are high in protein and low in carbohydrates.   When she began to  have kidney problems I read everything I could find on Google.  Vets are divided some saying that protein should be restricted or the others that say cats are obligate carnivours and need the high protein low carb and only canned.  I went with that.  I gave my cat diabetes by feeding dry and the wrong canned food.  Cats rarely drink enough, they rarely feel thirsty.  A cat can die of dehydration and be laying next to a bowl of water.  The kidney foods you named in my opinion are the worst your cat should have.  There is a spray can of medication available here at the vets that you mix in wet food.  I got it but the vet I had then didn't know the dosage or anything about it.  I managed to get a powder that I got from the US through a Swedish man  who had friends from the USA bring to him for his cat.  If I can find it you could have it.  

If you insist that you be proactive in your cat's care and the Vet says no, change vets.  I knew that as kidney failure cats progress they need to be given fluids.  I went through a couple of vets that said she would have to come into the clinic daily.  Then I found one that understood that my cat was not a pet but a family member and I was her Mommy.   I watched you tube on giving fluids and talked to Tanya's group and when I arrived at the office I gave the fluids easily with just a confirmation that I was doing it correctly.   She got 50 ml Am and PM and knew that it helped her.  She was a good girl learning to sit still and let me do it.  

I live near Mellerud - the dive to Trollhätten isn't to bad about 45 minutes.  Do you live near me?  I would help anyway I can.  I can teach you how to do fluids at least and if I can get to my storage in the basement I will look for that medication.  Tasteless and my girl never knew she got it.  

Read up on how bad dry food is at catinfo.org

Pia-69
0

#10 Tack för mycket bra länkar! Särskilt den nedersta! Jag läste grunderna för näringslära för katter på något annat ställe här men har inte lyckats hitta den igen, nu har jag sparat länken, super bra sida catinfo.org! 😃😻

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Sunflower_
1

#7 Vi ska ta henne till veterinären och kolla upp vad som kan vara fel. Ger henne maten som veterinären rekommenderat och jag stödmatar henne  med 1 och 1/2 påse blötmat per dag då det står på förpackningen att det är vad an ska ge till en katt i hennes storlek.  

#8 Ja exakt hon visar ju inte att hon har ont men det gör dom ju oftast inte. Så veterinären ska få kolla på henne. 

#10 Thank you for all the information but i didn't really understand, was your cat suffering from diabetes or kidney failure? I do trust my vet, I go with my cat to Univeristetsdjursjukhuset SLU and they are very legit and have great qualifications. But if you recommend another kidney food that is better i would sure try it out. Anyhow, i do not feel comfortable giving my cat meds if not my vet can recommend it or if it's not even possible to get it here in sweden. 

I do also give my cat fluids everyday since she have been feeling down. I give her about 40 ml per day but maybe I should give her more. She has not been having trouble with drinking especially not if there is water in a glass, she loves to drink water from a glass. When she was really sick in the beginning of her sickness I used to give her about 30 to 40 ml times 3 every day beacuse when my vet sended her home they  told me she needed loads of water and I could give her that through a syringe (without needle!).  She is very good and I have no problem with giving here fluids, so I don't need help and I don't live nearby, but thank you anyways!

mitzerl
1

Jag har också katt med njurinsufficiens och riktigt kräsen dessutom. Hills K/d i småpåsar à 85 gram med köttsmak är typ den enda som riktigt duger här. Absolut dyraste sorten. Om du inte varit inne på zooplus.com så kan jag rekommendera den sidan, finns massor av njurmat för katter i olika sorter. Billigare än i affärer och hemkörning också.

Sunflower_
0

#13 Tack för tipset! Beställde hennes vanliga njurmat därifrån en gång men ska kolla runt vad det finns för olika sorter.