Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1171 ggr
[Lonalia]
0

När kan man släppa ut ny katt?

Hej!

Har nyligen skaffat hushållet en katt och undrar helt enkelt hur lång tid det innan man kan låta katten gå ute också. Dvs släpper man ut den första dagen kommer den ju springa iväg och försöka hitta "tillbaka hem".  När är det säkert att katten inte kommer göra detta, utan kommer tillbaka till oss igen efter en promenad?

OberonsMatte
5

Hur gammal är katten, var den utekatt i sitt förra hem och hur långt har den flyttat?

Sajtvärd Katter iFokus

[Lonalia]
0

#1 Kattunge som aldrig varit ute förut och som flyttat från stan ut på landet bara

Uppkatten
14

Vänta tills katten är minst ett år gammal. Katten ska vara kastrerad, id-märkt, ägarregistrerad, vaccinerad och försäkrad innan den får börja gå ute. Det måste också vara en säker utemiljö kring hemmet om katten ska gå ute - inga trafikerade vägar alltså. Här finns en artikel som kan vara bra att ha tagit del av: https://hittekatter.ifokus.se/articles/5553778dce12c4623c00268b-dags-att-slappa-ut-katten-eller?articles-1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
13

En katt som släpps ut så här års får dessutom mycket svårt att klara av kylan om den inte har gått ute tidigare, eftersom katten då inte har hunnit bygga upp sin depå av s k brunt fett, och inte har satt en tillräckligt tjock och tät vinterpäls. Kattungar har mycket små chanser att klara sig om de kommer vilse ute så här års. Och dessvärre är det vanligt att kattungar och unga katter kommer vilse, dels är de alldeles för nyfikna för sitt eget bästa, men det är också vanligt att de blir bortjagade hemifrån av äldre mer revirstarka katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Lonalia]
0

#3 fast alla köper inte kattungar, utan vuxna katter. så kan vara bra att ta reda på ändå hur lång tid innan en katt ser det ny stället som sitt hem

[Lonalia]
0

#4 i sverige kanske det är för kallt just nu ja :)

Uppkatten
9

#3 Man brukar ofta rekommendera omkring 3 månader på vuxen katt. Det är viktigt att katten har "landat" ordentligt där hemma, blivit trygg med bostaden och ser den som "sin" och att den har lärt känna och blivit trygg med "sina" människor. Hänvisar i övrigt återigen till artikeln jag länkat till ovan ("Dags att släppa ut katten - eller….?").

Uppkatten
8

#6 Ja, du har inte uppgett att det skulle gälla något annat land.

[Lonalia]
3

#8 det är jag väl medveten om. men i och med att du tog upp ämnet årstid så uttryckte jag, helt enkelt, som svar att den infon ej var relevant för specifikt min del då jag ej upplever den kylan som ni har hos er  ^^

OberonsMatte
12

#2 Då bör du inte ta ut den alls än på ett tag och absolut inte på egen tass!

Utevistelse kan börja introduceras så smått när katten är vaccinerad, kastrerad och har en ägarregistrerad id-märkning, men under introduktionen och ganska lång tid framöver är det sele och koppel som gäller. 

När katten bivit fullvuxen, uppnått social mognad och blivit van att röra sig (tillsammans med dig) inom ett begränsat område och därmed skapat naturliga revirgränser (t.o.m. tomtgränsen kan räcka) kommer den så småningom att hålla sig inom det området även utan koppel. Men släpper du ut en oerfaren och okastrerad kattunge/ungkatt för tidigt och utan uppsikt är risken stor att det slutar väldigt tråkigt.

#5 En omplacerad vuxen utekatt behöver vara inne i minst flera veckor för att bo in sig ordentligt och sedan bör ägaren vara med ute under lång tid även då och introducera det nya reviret. Genom att vara med kan man som kattägare påverka katten när det gäller att skapa naturliga reviravgränsningar.

Om den fullvuxna, kastrerade, vaccinerade, id-märkta och ägarregistrerade katten ska släppas ut på egen tass när den känner sig hemma i det absoluta närområdet rekommenderar jag att skapa rutiner för utevistelsen och att inte låta katten vara ute på natten.

Sajtvärd Katter iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
3

Tråden låses då TS lämnat iFokus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Inlägget är låst för nya kommentarer