Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1392 ggr
Elsa2017
1/18/18, 8:11 PM

Vänja katt vid promenad i koppel

Jag undrar om någon har tips på hur man kan få sin katt att känna sig trygg på promenader? Har försökt vänja min kisse på snart 8 månader att gå ut i koppel i villaområdet där jag bor, men hon trycker sig mot marken och skakar och vill in igen. Hon har varit intresserad att stanna ute en enda gång och då trodde jag att det skulle ge sig, men nästa gång var det samma sak igen. Hon har börjat gömma sig så fort hon ser selen, och hon är annars inte alls rädd av sig och har inget emot att ha på sig selen. Kan det ge sig med åldern? Vill inte utsätta henne för onödig stress, men vill ge henne möjligheten att vara ute.

Annons:
OberonsMatte
1/18/18, 8:53 PM
#1

Vänta tills det är behaglig temperatur och torrt ute nu i vår. Bor du i villa så var bara på den egna tomten eller t.o.m. bara en del av den egna tomten. Det funkar nästan aldrig att gå iväg på promenader på en gång (om än någonsin) med en katt. 

Om katten är rädd för all utomhusmiljö är det bäst att bära ut katten i den egna, invanda och trygga transportburen och väl ute ställa ner den och öppna luckan. När det varmt och torrt ute kan du sätta dig bredvid och bara sitta där och låta katten komma ut i sin egen takt. Blir det läskigt kan hon alltid återvända till buren när hon vill.

Sajtvärd Katter iFokus

Carrosh
1/18/18, 9:20 PM
#2

Varför vill du vänja katten vid att gå i koppel ute? 8 månader är ju ganska lång tid och katten agerar ju som att den är stressad och rädd. Jag hade nog inte fortsatt, om jag var du.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Elsa2017
1/18/18, 9:25 PM
#3

Tack, att ta med buren har jag inte tänkt på :) Har också insett att jag måste börja om från början när det blir varmt igen. Men hon har mkt bra potential iaf, då hon går fint efter när vi ska in..

[[eskils_]]
1/18/18, 9:33 PM
#4

Om ni bor i villa kan det ju vara så att katten tycker att den har alldeles tillräckligt stort revir inomhus att hålla reda på. Honor brukar också ha mindre revirbehov än hanar. Vill hon inte gå ut så tvinga henne inte.

Att kunna vara på balkong eller altan ibland kan vara tillräckligt för många katter, och att sitta och spana i fönster förstås.

OberonsMatte
1/18/18, 9:34 PM
#5

#3 Ja, att hon är pigg på att komma in betyder att hon lärt sig var hon bor och det kan vara en stor fördel i framtiden! Betydligt mindre panik för både dig och katten om hon någon gång råkar hamna utomhus av misstag helt själv.

Sajtvärd Katter iFokus

Elsa2017
1/19/18, 12:04 AM
#6

Anledningen att jag vill vänja henne vid koppel naturligtvis för att jag vill vänja henne vid sådant när hon är liten. Tycker att hon som sagt annars är orädd och cool, och annat jag tränat har gått bra (resa osv) och även om det på ett sätt är skönt att hon inte längtar ut självmant, vill jag gärna att hon ska kunna få gå ut då och då, och förvånas att hon inte gillar det. (Förutom en gång). Det var i sept/okt jag testade, och någon enstaka gång på vintern vid mildare väder. Får som sagt ge det en chans till i lugn och ro när det är varmare :)

Annons:
Dimocarpus
1/19/18, 6:36 AM
#7

Att vänja katten ut tar inte en dag som du förstått. Det kan ta lång tid. Det verkar som din katt förknippar selen med rädsla. Börja där, varje dag, lite belöning och vänja dagligen. Det krävs mycket tålamod. Uppenbart är din katt inte redo att ha kontakt med marken så låt inte den göra det alls. Det måste komma från katten själv.

Mina katter var också skakiga i början och ville inte ner för marken första gångerna. Men det ger sig. Det du ska va är konsekvent med ställe. Alltid samma ställe ni går till. Bär din katt till det bestämda stället. 

Ha katten i ditt knä med selen och koppel på, håll i koppel så din katt inte springer iväg. Sitt en stund med katten i knät och gör så så ofta ni orkar.  Klappa och prata och låt katten titta runt i ditt knä. Om katten är trygg inomhus och i övrigt med dig så är det inga problem att ha den i knäet och ni sitter och njuter av naturen tillsammans.  Mina katter började så och det funkade jätte bra. Efter ett tag började de själv gå ner från mitt knä och nosa lite. Jag har tagit i katternas takt varje gång. Det krävs mycket tålamod men absolut inget tvång, ALDRIG TVÅNG. Likaså, bär katten tillbaka varje gång.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Elsa2017
1/19/18, 11:27 AM
#8

Tack för bra tips! Detta ska jag pröva :)

Dimocarpus
1/19/18, 12:48 PM
#9

Katten är revirstarkt djur och gillar rutiner. Om du gör det till en rutin att både träna selen och vid varmare väder gå ut. Låt katten bestämma när den är redo så kommer du märka snart märker den att det är spännande. Läskigt i början för att det är nytt, mycket ljud och dofter. Tålamod och njut :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: