Era Bästa hemmagjorda leksaker
Jag ställde en kartong på golvet, det blev deras nya spaningsställe. x) var inte tänkt som en kattkoja direkt men.. jaja! :D
Brukar stoppa torrfoder i en toarulle, och sen vika in kanterna. Missen älskar att slå på den eftersom den låter, och då och då trillar det ut en liten godbit vilket förstås aldrig sitter fel. 😉
melancholy were the sounds on a winter's night.
Största succén för tillfället - en hemmagjord lektunnel (= en stor och låång kartong)!
T o m gammelkatten, som inte vill leka med ynglingarna, får ibland spelet och springer o jagar en av ynglingarna - genom tunneln!
😃
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Mina katter älskar snören som dom får jaga och springa efter. Den senaste jag gjorde knöt jag en fjäder i änden på. Jag brukar också kasta bollar jag gör av folie. Men det bästa av allt tycker dom är när jag jagar dom runt lägenheten. Jag köper inga leksaker längre, dom tröttnar så fort. Bättre göra egna.
Vill bara lämna en varning när det gäller just snören, trådar, garnbitar och liknande. De kan vara livsfarliga för katter om de råkar svälja dem. De trasslar in sig i tarmsystemet på katten och kan vålla tarmvred vilket är ett mycket allvarligt tillstånd. Därför bör man aldrig låta katten leka med sådana utan tillsyn.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Du kan göra ett "spår" av små godisgömmor, diverse lock, som t ex toarullar med ena kanten ihopvikt, små äggkartonger, tomma glasburkar, m. m. Eller ta en vippa som de ätit sönder och ersätt leksaken med en fjäder eller lite tovad ull som du rullar till en liten, tight rulle. Eller ta en sönderbiten leksaksmus, ta ut stoppningen och lägg in en godis eller två, och knyt fast i ett band eller snöre och dra efter dig. Ett skosnöre fungerar utmärkt som ett lite grövre och därmed mindre farligt snöre att leka med. Knyt fast ena ändan på en blompinne och du har en utmärkt vippa!
Plastkorkar som är tillräckligt stora för att en katt inte kan få ner den i halsen och självklart får det inte vara en kork som kommer från något med farligt innehåll. Plastägget som finns inuti kinderägg brukar vara skoj. Tja, det är mycket som är roligt för en kisse som man redan har hemma. Jag brukar inte ha allt framme samtidigt utan byter lite då och då.
Ja, Det glömde jag naturligtvis tillägga. Snören kan vara livsfarliga för katter och ska inte ligga framme eller låta katten leka själv med.