Ny med katter... massa frågor
Ni vana kattägare, se hit! Har två kattungar på 6 månader. Första gången med katter. Måste fråga er hur ofta ni byter ut sanden i lådan? Har provat med både sand och kristaller och det håller i två veckor (5L) sen är det dags att byta igen då det luktar så mycket urin. Lådan görs rent varje dag. Är detta vanligt? Vad leker era katter med? Inget av det vi har leker dom med. Se bild. Inget krafsande eller ”klitunneln” Dom byter helt klart päls. Har päls överallt!! Nu tvättar och torkar vi kläder hemma men dom blir inte riktigt fria från päls 🤔 eller får mindre päls. När jag använder en ren handduk så får jag en massa päls på mig. Inte skönt ! Det dammsugas och borstas katter varje dag . Vad gör man? Gilla läget?
Ni får testa saker ni har hemma att busa med, min katt älskade korkar, alltså lock till läskflaskor och tops, hon lekte sällan med vanliga kattleksaker förutom vippor som var en favorit. Jag rengjorde kattlådan var 5e dag, bytte ut sand och tvättade ur lådan, samt städade den varje dag såklart. Hår får du nog räkna med, det går inte komma ifrån, katter fäller helt enkelt. Lycka till!
Ni ska inte ha kristaller i kattlådan, det är som att be om felkissningar.
Jag rekommenderar finkornig, oparfymerad, klumpbildande sand i ett decimetertjockt lager som fylls på hela tiden allteftersom sanden minskar när man rensar. Genom att hålla sandnivån konstant och rensa ofta (morgon och kväll + när man märker att katten har bajsat) håller sig sanden fräsch längre utan att börja lukta.
Har du 2 katter bör du även ha fler lådor. Stora och öppna (absolut ingen svänglucka vilket många lådor tyvärr är försedda med, men de går som tur är att ta bort).
Sajtvärd Katter iFokus
Är de kastrerade? Okastrerade hankatters urin kan lukta väldigt starkt. Om de redan är det, så kan jag tipsa om det jag använder i lådorna hemma:
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/ekologiskt_kattstro/worlds_best_ekologisk_kattsand/250701
Tycker den faktiskt luktar riktigt gott (är INTE parfymerad!), och när katterna gjort "sitt" täcker den lukten bra. Vi byter sand och skurar lådan ca en gång i månaden men ärligt talat hade det nog inte ens varit problematiskt att vänta 1,5 månad - så bra tycker jag att denna produkt är.
Se till att kisset hinner bli en klump innan det nuddar botten, annars luktar det mer. Det ska alltså vara så mycket bottenmaterial i lådan att kisset aldrig nuddar botten. Vissa katter envisas ju med att kissa på kanterna, det är dock svårare att lösa.
Men ja, alltså. Katter luktar, jag tycker inte att det går att säga att de inte gör det. Klart att det luktar när de uträttar sina behov och inte spolar efter sig hehe.
Angående leksakerna. Klöspelaren ser väldigt liten ut. Den bör vara minst 1 meter så att katten kan sträcka ut sig men bäst är om den är högre. Gärna att de även kan klättra i den och sitta högt upp och kika osv.
Våra katter gillar bland annat sina klösmöbler. Vi har en som går till taket med olika plattformar och en låda där de kan sitta. Favoriten är nog en som står vid glasdörren ut, den är ca 150 cm hög. Kattmynta brukar vara populärt, våra älskar leksakerna från märket "yeowww!". Bollar som låter lite är kul ibland. Lasperpekaren älskar de. Vi har en sån här pinne med en "svans" som de också älskar.
Håret är svårt att göra något åt. De fäller hår, helt enkelt. Att tvätta kläderna brukar göra problemet värre eftersom håren krymper och blir svårare att få bort ur kläderna. Bättre att ta bort håret först och sedan tvätta. Det skulle aldrig jag orka dock 😂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag fyller på med sand så det alltid är ett tjockt lager. Och tömmer morgon, kväll och när jag ser att det behövs.
Har du något riktigt klösträd? De föredrar högre saker att klättra och klösa i.
Min katt leker aldrig med annat än kattpöet.
Angående päls så är det något man får lära sig leve med.
Min yngsta katt har superkul med den här prasseltunneln (ibland hänger även de vuxna på:
https://www.supercat.se/kattleksaker/blandade-kattleksaker/prasseltunnel-cruiser-136-cm.html
Sajtvärd Katter iFokus
Det är sällan jag skurar själva lådan. Jag byter så fort jag ser att någon gjort sina behov och så har vi alltid ett tjockt lager sand.
/Maria
När det gäller katthår misstänker jag att du har mest mörka textilier och kläder? Det är ett stort misstag när man har katt! Katthår syns mycket mindre på ljusa tyger.
Förutom att dammsuga ofta (med textilmunstycke på möbler, kuddar och gardiner) får man ibland ta till klisterrullen. Jag använder alltid klisterrulle på mörka kläder. Ett i längden mer ekonomiskt alternativ till klisterrullen är en klädvårdsborste från PAX som tydligen ska vara helt outstanding jämfört med liknande borstar. Har inte köpt den själv än, men kommer att göra det inom kort. https://www.supercat.se/palsvard-katt/kladborste-pax.html
Sajtvärd Katter iFokus
Skaffa en plastback som kattlåda och ha minst 15cm sanddjup med finklumpande Kattsand. När urinen kommer till plastbotten på kattlådan det är då oftast det börjar lukta starkt. Har du bra sandddjup och sand behöver du inte byta ut all sand så ofta man fyller på eftersom. Givetvis rensar man kattlådan dagligen. Är katterna fertila eller dricker dåligt kan även urinen lukta starkare. Att de släpper hår kan även bero på vad de äter för foder.
Pingisbollar brukar vara jättekul för yngre katter. Och kartonger förstås, och papperskassar med avklippta handtag (så de inte fastnar i med huvudet). När det gäller att ta bort katthår från mattor, möbler mm så brukar jag använda ett par gula diskhandskar på händerna för att samla ihop katthår. Torktumlaren är också bra för att få bort katthår från t ex lakan och kläder mm, samt att klädvårdsrullar förstås är bra just när det gäller kläder. Jag försöker också lite grann att hålla isär kläder jag har hemma och kläder som jag har på jobbet. När det gäller Kattsand så tycker jag att Evercleans parfymfria fungerar mycket bra.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag använder Everclean Kattsand och byter sanden vid behov och rengör lådan. Annars fyller jag bara på. Rensar lådan 2-3 gånger per dag så den håller sig fräsch, ingen lukt alls. Vad katter gillar att leka med är olika, testa dig fram för att se vad dina gillar. Mina katters favorit är hårsnoddar och bollar. Angående pälsen så är det något man får leva med.. har däremot en jättebra borste av gummi som är helt suverän till att borsta bort hår från soffor och andra textilier.
#10 Var får man tag på en sådan gummiborste som du har? 😮😊
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Du har fått en massa goda råd här! 👍Prasseltunnel t ex brukar både unga och gamla katter gilla, billiga i inköp.
Är katterna kastrerade? Hanar eller honor? Är de långhåriga eller korthåriga?
Vad brukade de leka med i förra hemmet?
När det gäller leksaker får man se upp med sånt som är roligt, men som även riskerar att ätas upp. Hårsnoddar som nämns i inlägget ovan är exempel på sånt jag omöjligt kan ha liggande åtkomligt eftersom två av mina katter tuggar sönder och äter upp dem. Detsamma gäller snören av alla slag, Tops, fjädrar och kattvippor och kattspön.
Framför allt snören kan orsaka stor skada i tarmen, men även annat som inte hör hemma där. Eftersom kattens tunga är sträv har de svårt att spotta ut sånt de börjat slicka eller tugga på.
Sajtvärd Katter iFokus
Gummiborsten beställde jag på nätet. haromi.se verkar ha den. Och ja, hårsnoddar lämnar jag aldrig katterna ensamma med. Endast när jag är hemma och kan hålla koll på dem.
Tjockt lager med sand gör att kisset inte når ner till själva lådan - som då inte behöver göras rent särskilt ofta.
Vår ena katt fällde kopiöst med hår när vi övertog honom. Han hade då ätit "skräpmat" i form av torrfoder. När han flyttade hit har vi övergått till dels blötmat och nu barf (Musch Vaisto Cat). Så snart han börjat få bättre och bra foder att äta, slutade han att fälla så mycket hår, han fäller nästan ingenting längre.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#14 Tack för tipset! Nu har jag beställt en sådan! 🤗
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Jag har haft Ever Clean Kattsand den är jätte bra men dyr som tusan, Man behöver köpa två stora för att ha en att fylla på med. Jag kör alltid med 10 l sand i lådan därmed två kartonger av Kattsand behövs ha hemma. Nu har vi testat en ny Kattsand som är betydligt billigare jätte bra sand och billigare Sanicat Oxygen Power 10 liter en blå påse med vit katt på. Luktar lite parfym något jag tycker är bra (andra tycker säkert inte det) men inte så mycket som Ever Clean lavendel då katten själv kan lukta som sanden. Gör hårda kissklumpar något jag annars bara haft med ever clean sanden. Den dammar en del det är enda nackdelen men tycker många sand gör det.
Detta med katthår, jag stryker våran kattunge dagligen med diskhandskar blöter dom lite lätt o klappar av dom så dom inte är för blöta vips så klappar jag och får bort en del lös kattpäls. Kattungen vi har fäller inte så värst mycket än. Har även diskhandskar för ta bort katthår på kläder,sängkappan,gardiner. Funkar fint fint. Då vi redan har en långhårig katt så vet vi att man får gilla läget med katthår lite här o där ;) Jag har klädroller så vi rollar en del kläder :)
Vi har större klösträd det kan jag varmt rekommendera att man köper vi har två en från ÖoB som kostar 499 kr den gillar både katterna mest. Har köpt lite andra pelare så den är något högre än den var. Jag klippte bort leksaken på pelaren då många katter har fastnat i leksaken, så mitt tips är klipp bort den på eran pelare.
Lektunnlar och andra små leksaker gillar våran misse att leka med. Vi har beställt lite andra leksaker från nätet denna hoppas våran kattunge gillar den. http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/interaktiva_kattleksaker/interaktiva_kattleksaker/250836?gclid=Cj0KCQiAjO_QBRC4ARIsAD2FsXPnyPucg2-NEgxhATAwPz42eYYcyACw7M-wnMnpCqnh-R9S3I6iP1gaAlvzEALw_wcB
Jag kan hålla med om att det låter som ni behöver kastrera katterna nu, det låter som det är könsmogna då luktar kisset mer. Tycker ni fått bra tips av andra :)
Jag använder Ever Clean och Extreme Classic Kattsand och jag byter ut all sanden endast ett par, tre gånger om året. Enligt personal i Zooaffär behöver jag inte göra det alls med så bra sand, men känner att jag vill det ändå. Man tjänar på att ha sand av bra kvalité med tanke på hur lite och sällan man behöver slänga.
När det gäller lek och leksaker så vill dom gärna att man leker med dom, inte att man köper leksaker och förväntar sig att de ska leka själva. Vippor i olika slag brukar vara populära. Vissa katter gillar när man kaster bollar eller annat till dom. Ett annat sätt att aktivera dem är att ta ut dem i sele (om de inte får gå ut själva).
Lidl har ibland klös-och klätterställningar ca 140-150 cm höga med flera avsatser och en grotta att krypa in i. Kostar mindre än 500:-. När det gäller katthåren så finns det i zooaffärer något som heter "Mirakelsvampen" den är helt fantastisk att ta bort oönskade katthår med både på kläder och mattor m.m. Pingisbollar, korkar, tomma trådrullar är roliga leksaker, men det finns också billiga leksaksmöss att köpa som katterna brukar älska. Det behöver inte vara dyrbara leksaker för att roa katter. MEN ge dem inte tops eller gummisnoddar för då bäddar du för problem. Lycka till!😸😸😸
Katternas toa rengör jag vid behov. Men minst en gång i veckan.
Jag tar bort deras bajs och kiss så fort kisset har hunnit klumpa sig (just för att slippa ammoniaklukten som blir efter ett tag) och bajset samma sak. Jag har lärt mig att mina katter inte vill ha för djupt med sand i sin låda, så jag häller på nytt efter varje gång jag har tagit bort något.
Mina katter fäller också päls, fast jag borstar dem, min honkatt sover alltid i min säng och det syns
Den gamle katten har alltid fällt en massa hår, särskilt på våren, så man får gilla läget. Ibland får den gamle katten ett rått ägg av mig, för att han gillar det och för pälsens skull, men bara ca en gång/veckan.
Jag brukar ta en fuktig trasa eller en vanlig fuktig disksvamp och ta bort katthåret med.
U R us
#10 Jag fick hem min borste idag och jag är jättenöjd. Det tar verkligen bort håren.
/Maria
Förlåt för sen svar. Har varit sjuk Hade missat att man ska/kan fylla på sanden allt eftersom 😊 så här i efterhand så är det ju självklart. Urinet har hamnat på botten och det har luktat ammoniak ☹️ Tjejerna är okastrerade och äter royal Canin foder. Den ena är långhårig och andra korthårig. Hade räknat med päls överallt men om jag tex torkar mig med en handduk på ansiktet så får jag skägg 😝 ska skaffa En furminator och klädborste . Tack för hjälpen
Förlåt för sen svar. Har varit sjuk Hade missat att man ska/kan fylla på sanden allt eftersom 😊 så här i efterhand så är det ju självklart. Urinet har hamnat på botten och det har luktat ammoniak ☹️ Tjejerna är okastrerade och äter royal Canin foder. Den ena är långhårig och andra korthårig. Hade räknat med päls överallt men om jag tex torkar mig med en handduk på ansiktet så får jag skägg 😝 ska skaffa En furminator och klädborste . Tack för hjälpen
Kastrera dom så fort som möjligt är mitt råd.
#24 varför är det bra förutom det självklara
#25 Det kan jag svara på.
Katterna slipper gå igenom helt meningslösa löp, slipper cancer i livmodern, slipper livmoderinflammation och kan inte bli dräktiga om dom skulle rymma. Det är bara fördelar med det.
#25 förutom de som #26 skrev så blir de mer gosigare =) plus att du slipper skriklöp. Och urinen luktar inte lika starkt :P
Två fördelar till med kastrering, förutom de som nämns i #26 och #27:
Om katten rymmer springer den inte lika långt bort, eftersom en kastrerad katt har mindre revir. Alltså större chans att hitta den igen. 👍
Med kastrering kan inte katterna bidra till att ännu fler oönskade katter föds till lidande i hemlöshet, förutom de drygt 100.000 katter som redan befinner sig där. 👍