Flytta med katt
Hej! Min familj köpte en katt för 6 år sedan. Vi räddade honom från avlivning eftersom ingen ville ha honom. Katthemmet testade 4 olika hem och han trivdes inte hos någon. De ville att han skulle vara innekatt då han va det hos sin första ägare som gick bort. Hos oss är han dock ute. Han trivs väldigt bra hos oss men vi har flyttat 3 gånger redan. Just nu bor han hos min mamma men jag vill jättegärna ta med honom nu när jag har ett fast boende (har bott i andra hand innan). Tror ni det kommer bli problem att flytta honom igen? Han tyr sig väldigt mycket till just mig. Följer efter mig överallt, sover hos mig och jag är i stort sett den enda han känner sig helt trygg med (tror han har blivit slagen av tidigare ägare). Mamma säger att det märks att han är mycket gladare och mer social när jag är hemma. Ska flytta 50 mil bort om det gör någon skillnad. Tacksam för svar!
Så länge han får vara med den människa han känner sig bekväm med så ska det nog gå bra. Min ena katt flyttade tre gånger under hennes första år och det var aldrig några problem, mest spännande till en början med nya ställen. Enda gången det blev problem var efter att jag flyttade till mina föräldrar under väntan på nästa lägenhet, där vande hon sig med en annan katt och hund vilket gjorde henne deprimerad när vi flyttade och hon blev ensam igen. Skaffade en kattkompis till henne och då var allt bra igen, så det handlade nog inte om flytten i sig. Bara avsaknad av andra djur att leka med.
Ja, jag har flyttat med min katt också. Han var stressad i början, men det gick över fort. Dessutom får han följa med när vi åker och hälsar på vår släkt 40 mil bort en längre period, och där trivs han också bra. Bara han får vara med oss. :)