Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 762 ggr
[Siggis]
0

Sjukt kräsen katt. Tips?

Hej! En av mina katter vägrar äta blötmat. Har testat VARENDA sort som finns på djuraffären, alltså verkligen alla förutom royal canin som jag inte vill ge mina katter. Han slickar upp såsen men lämnar köttbitarna. Det enda han äter med god aptit är älgkött ( bortskämd efter sjukperiod då han behövde mycket protein för att läka..) och torrfodret. Har även testat BARF mush men det ville ingen av dom smaka av.. Är det någon som kan komma med förslag på vad jag kan testa? Förslag på blötmat med så små köttbitar som det bara är möjligt? Har sökt men inte hittat något utan stora köttbitar. Utan socker och annat skit ska det vara.

Scorpio97
7

Har tyvärr inga tips med blötmat, men några saker du kan testa:
- Mosa ihop blötmaten med en gaffel, så att det inte är bitar och sås längre.
- Smula över bitar av torrfoder eller något annat han gillar. Vissa har i exempelvis äggula eller nötblod.
- Ha i lite varmt vatten så blötmaten blir ljummen. Då luktar maten mer och vissa katter gillar inte att äta kylskåpskall mat. 
- Blanda i pyttelite blötmat i fodret han äter nu och öka långsamt. Det kan gå att "lura" katten på det viset.

Sen kan det vara värt att testa även sämre blötmatssorter. Blötmat är ju generellt sett bättre än torrfoder även om det är lite socker eller liknande i. Om du hittar en blötmatssort som katten gillar kan det dessutom vara enklare att byta över på en bättre sort senare :)

Jag håller tummarna att du hittar något som fungerar!

//Jessie

[Siggis]
0

Tack så mycket för tipsen! Testat en påse pussie med små bitar ( köttet är i ”snören”) men där slickade han också bara bort såsen. Tror att det är det mjuka han inte gillar, han vill nog åt tuggmotståndet. Men ska testa blanda i lite torrfoder

[Siggis]
0

Tack så mycket för tipsen! Testat en påse pussie med små bitar ( köttet är i ”snören”) men där slickade han också bara bort såsen. Tror att det är det mjuka han inte gillar, han vill nog åt tuggmotståndet. Men ska testa blanda i lite torrfoder

Eliinn
2

Har du testat mousse eller paté ? :) 
Golden gourmet älskade min ena katt innan han blev tvungen att äta veterinärfoder. 
Idag har han turen att veterinärfodret finns i mousse och han föredrar om jag häller på lite extra sås från den andra kattens mat.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Zepp
0

Mm.. katter är luriga.. och ju äldre de blir ju kräsnare blir de!

Iallafall, när mina katter blev gamla så åt de i princip inget annat än Mjau på burk.. och den skulle vara nyöppnad.. på sin höjd kunde den duga nästa dag.. men inte mer.

All annan mat med bitar och sås.. så slickade de bara i sig såsen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Siggis]
0

Ja han är bara strax över ett år så han är inte gammal heller. Han blev nog helt enkelt bortskämd av älgköttet så nu duger ingenting annat än det. Gourmet har jag inte testat eftersom jag tycker det är för mycket socker. Paté och mousse har jag aldrig testat, har letat efter någon sådan variant utan socker men utan resultat. Det är viktigt för mig att utfodra dom med bra mat och jag tycker inte att socker hör till den kategorin. Extra viktigt för honom att det inte är en massa skit som gör honom överviktig, han har bara tre ben.

Zepp
0

Eh.. jag förstår honom.. katter är dessutom Carniovorer, dvs köttätare/rovdjur till skillnad mot oss som är allätare.

Men det är lixom inget fel i att ge älgkött.. utifall du får tag på sådant, testa oxkött som du köper i affären.

Oså kanske han är en kandidat för BARF?

https://barf.ifokus.se/

[Siggis]
0

Haha nej det är absolut ingenting fel med att ge älgkött. Katterna får fortfarande älgkött då och då men det är ingenting vi kan ge varje dag för då blir vi utan mat. Som sagt, jag har testat barf men ingen av dom äter det underligt nog. Ska skanna igenom internet också, finns säkert någon variant av blötmat som jag missat. Han slår snart världsrekord på världens mest bortskämda katt. För den andra katten är blötmaten höjdpunkten på dagen

Zepp
0

Börja gärna scaningen på Barf i focus.

Dvs katten har ju blivit tillvand artriktig mat.. läs på och gör egen barf!

Dvs det är skillnad mellan köpt BARF och egen.

Nu vet ju inte jag hur er katt är tillvand.. men köpt BARF är väl mald?

Iallafall så är katters främsta föda smågnagare och småfåglar, de är lixom anpassade för den födan.. ett problem med tex älg/ox-kött är att de behöver mer Taurin.. och det får man från hjärtan.. det finns kycklinghjärtan att köpa i välsorterade affärer.. typ ICA/COOP/Willys.

Eliinn
0

#6 oj, jag missade att du inte vill ha socker och annat skit ;) Förstår dig, jag tänker likadant,  Golden gourmet fick han bara som lite lyx då och då. 
Antar att du redan testat Bozitas blötmat, den är ju spannmålsfri  (men kanske socker?)och funkade bra till min kräsne här hemma innan han började äta veterinärfoder.. Även fast du har testat bozita så har dem ju maaassvis med olika smaker, så kanske värt att testa lite olika ? Finns ju älg t.ex ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Dimocarpus
0

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
0

Oj, fel tråd.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

kattöga
0

En av våra katter har ännu inte accepterat Mush ännu, han äter det när det inte finns annat alternativ och när han inte längre kan motstå hungern… De andra två katterna äter gärna Mush. 

Ibland ger jag därför Graus Spannmålsfria våtmat, den innehåller inte heller några konstiga och onödiga tillsatser. Särskilt om jag är borta hela dagar ställer jag fram den maten (vill inte ställa fram råfoder så länge).

Den är också bra att blanda i Mush-maten, som verkar bli godare på det sättet.

Alla tre katter uppskattar den maten jättemycket, så det blir lite extra "kalas" när jag är borta hela dagarna! 😉🎂

Såser i burkmat innehåller "allt möjligt" som katter ofta tycker om, och därför slickar i sig såsen. 
Jag har alltid i nån matsked ljummet vatten i våtmaten, för att de ska få i sig tillräckligt med vätska (särskilt en av katterna behöver det, eftersom han tidigare har åkt på rejält urinstopp).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Kajsas matte
1

Jag är matte till tre vrålkräsna katter. Ingen burkmat duger , de kan smaka på Wiskas original, sedan tittar de anklagande på mig och går sin väg. I våtfoderväg är det enda som gäller paté, foder i bitar med sås måste jag mosa annars ligger alla bitarna kvar när såsen slickats av. Lidl har dosor med pate som inrhåller 100g, det är mina katters favoritmat, finns i fem eller sex olika sorter både för kattungar och äldre katter. Märket är Coshida, var det tillverkas vet jag inte, det kan vara tyskt. Oavsett vilket så mår mina katter bra av det, de är friska, pigga, aktiva och har fina pälsar. Jag har använt den här maten sedan ganska många år och kan rekommendera den om man har en Lidl-affär i närheten. Prova, den är dessutom inte svindyr, ungefär som Wiskas 12:-för 400g. Lycka till.

[Siggis]
1

Tusen tack för tipsen. Det ska jag absolut testa!