Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2280 ggr
Jenna_Nord
0

Råd/tips med katt som gör brevid lådan

Hej! Snälla hjälp! Skriver i hopp om att få råd med min mors  katt. Han har sedan i höstas bajsat utanför kattlådan och vi får honom inte att sluta. Har försökt med allt känns det som och det är ohållbart att ha en katt som inte är rumsren.

Vi har haft honom i flera år och det har tidigare aldrig varit problem. Då hade dom ett kattlåda med pellets. Vi har nu ökat till tre lådor, två med sand i och en med pellets. Testat ha alla på olika platser och brevid varandra, han fortsätter ändå att bajsa på samma ställe, precis brevid en låda. Har tvättat golvet med ättika ett antal gånger.  Även testat att avbryta honom innan han sätter sig. Vad kan man göra?? Alla tips är hjärtligt välkomna, bara vi får bukt med detta snart…

Tidigare tråd:  http://katter.ifokus.se/discussions/567c65fd8e0e747c830001ff-hjalprad-katt-som-gor-utanfor-ladan?participating-1

Mvh Jenna

OberonsMatte
3

Vad är det för sorts lådor (modell och innehåll)?

Var i huset har ni ställt vilken låda?

Vilka lådor kissar han (och den andra katten) i?

Var i huset och utanför vilka lådor bajsar han?

Bajsar han någonsin i någon av lådorna? Vilken och var i så fall?

Bajsar den andra katten i någon av lådorna? Vilken och var i så fall?

Sajtvärd Katter iFokus

Bästakompis
4

Hej! Bra frågor som OberonsMatte ställer ovan. Tänkte bara inflika att om du/din mamma ser problemet som så stort att ni funderar på avlivning, så gör inte det utan att ha undersökt om det finns någon kattvän som vill ta sig an katten. Jag har själv kontakt med en NO KILL kattförening och har varit jourhem åt dem. Jag har också haft problem med rumsrenhet, att en katt bajsar på ett golv är ju det allra lindrigaste och hör till det jag själv skulle acceptera rätt bra, medan kissande i sängar är det allra jobbigaste. Ville bara säga att om ni på allvar funderar på avlivning så kontakta gärna mig. Har ni provat lägga en tidning där han brukar sätta sig? Då är det ju bara att plocka bort och slänga bajset och översta lagret av tidningspappret. Kanske ha en kattlåda med bara en tidning i, om han nu inte vill ha något strö alls där han bajsar? Är det samma plats han bajsar på, eller utanför samma låda? Har ni provat flytta bort alla lådor från den första platsen, jag menar till andra rum? Vad händer då?

Jenna_Nord
0

Tack för era svar! Har kopierat för att lättast kunna svara på era tankar :)

-Vad är det för sorts lådor (modell och innehåll)?
3 öppna lådor, två med Everclean och en med pellets. Även testat kristallsand.

-Var i huset har ni ställt vilken låda?
2 lådor (1 pellets, 1 sand) står vid deras “toaställe”, vid en trappa upp till vinden. Den sista med sand i står på vinden. Har även testat att ha den med pellets på vinden men ingen skillnad.

-Vilka lådor kissar han (och den andra katten) i?
Han kissar bara i lådan med pellets. Den andra katten har gått över till sanden och både kissar+bajsar i den som står vid trappan. Han har alltså två lådor helt för sig själv.

-Var i huset och utanför vilka lådor bajsar han?
Han bajsar utanför de två lådorna nere vid trappan. Spelar ingen roll var man ställer/placerar lådorna han går ändå brevid. Och bara där, aldrig någon annanstans i huset.

-Bajsar han någonsin i någon av lådorna? Vilken och var i så fall?
Nej, inte på flera månader nu.

Testat lägga tidningspapper på golvet brevid lådorna. Han bajsade någon gång på och någon gång brevid. Men har nu gått över till att helt bajsa brevid tidningen också. Eftersom vi alltid haft en kattlåda där så vill vi inte ta bort alla ifrån den platsen då vår andra att flitigt går på lådan där. Vill inte börja mixtra för mycket för hennes del.

Jag är hemma för ett par månader och har lovat min mamma att försöka fixa detta, sen får vi se vad som blir beslutat.. Men han är tyvärr inte en katt som jag skulle vilja omplacera på grund av hans personlighet i första hand. Han har väldiga “trust-issues” men har tytt sig väldigt bra till min mamma. Därför vill jag göra all i min mat för att lösa hans trams istället. Han har gått på låda fint i 4-5år, borde ju inte vara omöjligt då kan jag tycka..?

Mvh Jenna

Volpes
0

Eftersom han tidigare gått på lådan utan problem och inte gör det nu längre utan går precis utanför, som om att han vill gå på lådan men inte kan, låter det som om han har ont av att gå på lådan. Har ni tagit han till veterinären? Annars skulle jag göra det om jag var du.

Clarissa
0

Jag har en katt som är likadan och jag har gett upp hoppet om att han någonsin ska bajsa bara på lådan. Har jag tur kan han bajsa i den två dagar i rad, men oftast gör han det alltid precis bredvid lådan. Han började med detta i januari förra året, så han har alltså gjort detta i över ett års tid och jag har försökt nästan allt som finns. Många lådor, olika sorters sand, flytta på lådorna, fler kompisar, vara ensamkatt, få gå ut lite mer osv osv, men ingenting fungerar och det är oerhört frustrerande. Min katt är även kollad utav veterinär två gånger och han har bara haft urinsten en gång annars har dom inte hittat något fel på honom. Han blir fyra iår så han var helt rumsren i två år innan detta började..

Volpes
0

Eftersom han har haft urinsten och kanske hade svårt att gå på toa då så kanske han förknippar lådan med det onda.

ElisabethB
0

Om han förknippar lådan med det onda kan en dellösning vara att köpa en helt annan låda (tex en plastbalja om ni inte redan använder plastbaljor, Smartstore 31 som säljs bla på Coop är ett prisvärt alternativ). Om ni har vanlig kattlåda nu - köp en plastbalja och tvärtom.., gärna i e annan färg..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Jenna_Nord
0

Han ska ändå till veterinären nästa vecka för vaccination, så kan passa på att be dom undersöka honom då. Men han kissar ju utan problem i lådan? Om han har ont så borde han ju göra alla behov brevid lådan, eller?

Mvh Jenna

Jenna_Nord
0

Verkligen ingen som har något tips? Tar verkligen emot allt.. Tråkigt om jag inte lyckas få bukt med det och min mamma ledsnar på det…

Mvh Jenna

crins
0

Hej, tänkte classic Kattsand, som hon kattvetaren som brukar vara på tv i bland rekommenderar, kan du inte ta kontakt med henne,hon är jätte duktig, tyvärr vet jag inte vad hon heter men hon har uppfödning också! Min systers dotter har en katt som "protesterade pga hon jobbade för mycket och då bajsade katten i hennes skor, det löste hon med att skaffa en katt till sedan upphörde problemet! Tvätta kattlådor med klorin, det gillar min kräsna katt som luktar nogrannt och då går och bajsar i den! Även om lådan ser ren ut så kan en kräsen katt vägra gå och bajsa. Flytta på kattlådor så de inte står på ett undanskymt ställe! Hör av dig om tipsen lyckas! Annars ta kontakt med kattvetaren! Lycka till.

Jenna_Nord
0

Skriver här igen om hopp att någon har något tips… Har under senaste månaden tvättat ena lådan med klorin och vi har satt upp två Feliway i huset, en är precis vid lådorna. Har skrivit till kattvetaren på hemmets journal och hoppas på något vettigt svar där.

Freddy har de senaste veckorna både kissat och bajsat uppe på vinden (vilket var det vi farande för skulle börja..). Och senaste dagarna har han bara bajsat inne i vardagsrummet. Min mamma var okej med att han gick precis brevid lådan, hon vande sig vid att plocka upp efter honom där, men nu har hon tyvärr inget tålamod kvar.  Jag vet inte vilket katthem jag ska vända mig åt för omplacering,  han är en väldigt speciell herre och kommer ha en del krav om han ska omplaceras.  Annars är jag rädd att han kommer få somna in när sommaren är slut om han inte bättrar sig.. Har nu gått ett år sedan han började med detta och det blir bara successivt värre :/ Snälla, någon som har något råd vad jag kan göra??

Mvh Jenna

micki78
5

Det enda är väl att undersöka katten hos veterinären när inget du prövat tycks hjälpa. Kan ju vara så att det finns något katten behöver vård för.  Jag hade absolut gått till veterinären. Annars få du väl försöka hålla uppsikt på när han bajsar, lyft in honom när du ser att han ska göra sina behov, och det räcker inte att göra det en gång, utan gör det hela tiden under en period. Du kan ju även lägga in hans bajs i lådan så kanske du kan lura honom till att han faktiskt har bajsat där, haha.  Ja man måste ju pröva allt=) Men en undersökning hos vet är aldrig fel.

Jenna_Nord
0

Går inte att lyfta honom, bara ibland i korta stunder. Så inget alternativ tyvärr. Men nu har vi 4 kattlådor här hemma och flyttar runt dom. Han bajsar i vardagsrummet, i trappan och på vinden. Aldrig i lådorna. Någon som har något sista tips? Han kommer tyvärr att få somna in i höst som det ser ut nu.

Mvh Jenna

micki78
6

#13 Har ni varit hos Veterinären? Och varför går det inte att lyfta honom? Tänk om han har ont någonstans som gör att han bajsar överallt. Innan ni gör något drastiskt hoppas jag ni låter honom undersökas.

Jenna_Nord
0

Han har varit och vaccinerats, vet kunde inte hitta något som var fel med honom. Man kan lyfta honom, men bara under lugna omständigheter och när han är okej med det. Han har varit en väldigt skygg katt som ogillar att man lyfter honom. Kel, gos och närkontakt är främst på hans villkor. När vi först fick honom tog det honom 1månad innan han vågade sig ut från toaletten. Fick mamma att ta sig an honom då han annars skulle skjutas av en släkting som ej ville ha kvar honom. Han vågade knappt vara i samma rum som en människa. Men han har blivit mycket bättre och ligger hos min mamma hela nätterna och myser. Kommer även och vill bli klappad ibland och är med på frukosten för att få skinka. Väldigt härlig och trevlig katt är han annars, mamma har haft honom i 5-6 år nu. Men har försökt få iordning på detta i ett år nu, och han blir bara värre. Så det är knappast något drastiskt.

Mvh Jenna

micki78
6

#15 En vaccination är ingen grundlig undersökning.  Där tar dom bara och kollar hjärtat och kanske klämmer lite på katten. Ni får ju boka en tid så katten får undersökas ordentligt. Det verkar konstigt att en helt friskt katt skulle bajsa överallt utan i sin låda. Om det nu inte är så att det är just lådan och eller innehållet  som är problemet. Jo Det är drastiskt om ni avlivar er katt innan ni låtit honom undersökas ordentligt. Att en katt tidigare inte haft något problem att gå på lådan men som  slutar med det tyder på att något är fel.

Jenna_Nord
0

Vad exakt är det du vill att dom ska göra? Ta blodprov och röntga honom när han är tillsynes helt frisk? Han kissar fortf i lådan. Under detta året har han även bajsat någon enstaka gång i lådan. Men det går att räkna på en hand. Detta är psykologiskt. Och är det fysiskt så är det tyvärr ändå att somna in som kommer vara aktuellt.

Mvh Jenna

[Toretto]
5

Jag tycker att det låter som en väldigt drastisk åtgärd att avliva honom utan att göra en grundlig undersökning ta blodprover göra ultraljud och röntga. Man kan inte känna alla fel på ett djur det är omöjligt. Det behöver definitivt Inte vara psykist det kan vara så att han har smärta när han bajsar på toan och därför inte gör det. Det låter väldigt underligt att han slutar gå på lådan tvärt efter ha gjort det hela sitt liv. Kontakta ett katthem och avliva honom inte innan du gjort allt för att hitta ett nytt hem. Jag garanterar att det finns människor som skulle vilja ha din katt. Han kan vara sjuk och i behov av vård gå till en veterinär innan du tar slutsatser själv och avliva en katt som kan vara sjuk och kanske kan bli frisk.

crins
0

Susanne Helllman Holmström kattvetare, jätte-duktig Försök annars hitta en "riktig" kattveterinär med sakkunskap! Katten kan ha ont i magen och därför bajsar brevid lådan! Man ska inte förmänskliga katter för att de bajsar eller kissar utanför lådan, kanske känner sig katten trygg där den bajsar och förknippar lådan med smärta eftersom den har/eller haft ont! Så därför bajsar utanför lådan! Gör rent med Acol -sprit på bajs "fläckar" så lukten försvinner, alt piss-off, så inte katten förknippar pga lukten rummet som toalett, Ring till Susanne hon hjälper dig, sök på hennes namn!

micki78
5

#17 Jag tycker du börjar med att boka tid i alla fall, kostar väl ca 500kr . En katt kan vara sjuk eller må dåligt/ ha problem utan att det syns utanpå. ( Fast ni har ju redan fått tecken på att allt inte är bra) Katter är mästare på att dölja sjukdomar och smärta. Du gör ju såklart vad du anser vara rätt för din katt, men är det så att han har ont när han bajsar eller annat problem så är det ju fruktansvärt om ni inte hjälper honom. En undersökning kan ju aldrig skada..

annzoo
0

Du skrev att du har 3 öppna lådor? har lådorna höga eller låga kanter? Kan de vara att då katten sket just bredvid lådan att bara häcken kom utanför och därför även avföringen? Till mammas katt fungerar inga låga vanliga lådor utan måste ha plastbackar.  Har du testat någon låda med huv? Eller större lådor. Jag köpte en plastback som man ha som förvaring under sängen till låda då min stora katt tyckte att lådan var för liten.

Jenna_Nord
0

Han har inte slutat tvärt. Det började med vad jag tror var separationsångest, läs gärna allt innan ni väljer att kommentera:) Just nu har vi 4 öppna lådor i olika storlekar. Han lyckas bajsa mitt i ett trappsteg och även under ett trappsteg där det är typ 20cm höjd. Så fort jag sätter dit en låda så bajsar han någon annanstans där "marken är fri". Försökt testa med tidningspapper men det bajsade han bara på ett par gånger, sen undvek han dom också. Tänkte annars att det kunde vara ett sätt att locka honom tillbaka till en låda genom att lägga tidningspapper.. Vad är det för plastbackar ni har? Dom måste ju vara ganska stora om katten ska få plats i den tänker jag, eller det kanske inte behövs? Ska se om vi har något med stora kanter, inte testat det :) Däremot har vi testat att ha lock på två av lådorna (en är en transportbur). Men ändå utan resultat tyvärr.

Mvh Jenna

burmamys
6

#17 Jag har läst tråden och nu börjar jag bli fundersam. Du skriver att "detta är psykologiskt" men hur vet du det när katten inte blivit ordentligt undersökt? Och att "och är det fysiskt så är det tyvärr att somna in som kommer vara aktuellt", betyder det att ni inte är villiga att kosta på katten en grundläggande undersökning för att sedan ta ställning till om den behandling som eventuellt föreslås? Känns hemskt tråkigt för kattens skull om ni i ett helt år försöker trixa med lådsituationen utan att egentligen ta reda på orsaken. Det faktum att problemet är så svårlöst tyder ju på att den underliggande orsaken inte är löst (eller ens identifierad). Med tanke på allt arbete du lägger ner på att fixa lådsituationen genom att testa olika form och placering, olika sand, m.m. så förstår jag att du bryr dig och att det är viktigt för dig att lösa problemet. Så varför då inte röntga, ultraljuda och ta blodprov om det kan ge viktiga svar?

Jenna_Nord
1

För dom pengarna finns tyvärr inte. Jag har själv djur som mina besparade pengar går till och min mamma har ingen möjlighet. Han skulle ha avlivats för 6år sedan med ett skott i pannan. Jag övertalade mamma att ta in honom, en vettskrämd, människorädd och osocial katt. För jag visste att hon hade rum, tiden och kärleken han behövde för att bli en go katt. Men jag visste också att om han behövde något omfattande veterinärvård så kommer han att få somna in. Vet att det låter hemskt och makabert för mångas öron, men jag är så glad för dessa åren han har fått när han egentligen var "dödsdömd", att jag har accepterat att detta var villkoret. Och en undersökning stannar inte på 500kr. Vi förklarade läget när vi var hos veterinären och fick en ytlig undersökning. Tyvärr utan några som helst tecken. Jag är absolut för att omplacera djur, men jag tror inte man skulle göra honom en tjänst med det, tyvärr tyvärr.. Kraven skulle vara för overkliga.

Mvh Jenna

Kajsa Nordholm
0

Jackson Galaxy är superbra på katter med olika "beteendeproblem", här är två videor som handlar om just kattlådeproblem, men mycket hänger ihop och många andra av hans videos kan också vara hjälpsamma - det han nämner som möjliga orsaker i de här två videorna går han in djupare på i andra videor. Hoppas något kan vara till hjälp! https://youtu.be/OFphS8VMNZc https://youtu.be/BzliLSt7myE

burmamys
0

#25 Tack för ditt svar. Frågan är då vad som är bäst för katten, de är ju mästare på att dölja smärta. Du kanske kan ringa djurkliniken och be om råd, det kostar ju ingenting?

annzoo
0

#22 plastbacka finns på tex clas ohlson, biltema mfl. Ta en storlek du tror passar din. jag har bla biltemas på 47l.  Kanten är bra höjd tycker jag.

Jenna_Nord
0

#25 Tack för tipsen, ska kika på dom! :) #26 Jag rådfrågade vet när vi var inne och vaccinerade honom. Men då fick vi till svar att vad dom kunde se var det inget fel på honom. Men att dom givetvis kan göra div undersökningar för att kolla djupare på det.. :/

Mvh Jenna

burmamys
2

#28 Mhm, du skrev tidigare att ni frågade. Jag tänkte mer att det skadar inte att resonera med en sköterska igen om vilka sjukdomar/ problem som ofta förekommer i liknande fall. Känns ju inte bra om katten bajsar utanför lådorna på grund av smärta.😓 Alltid bra att få resonera med olika sjukvårdare när problemet kvarstår. Annars är Jackson Galaxy riktigt bra, har inte sett just dessa videos men definitivt bra kunskapskälla!👍

Volpes
1

Tänkte också hur mycket sand har ni i lådorna? De flesta katter vill ha riktigt djupt att gräva i.

Här finns det även bra info om kattlådan.

http://catinfo.org/?link=litterbox

Jenna_Nord
0

#29 Jag har pratat med många duktiga sköterskor/veterinärer/studerande då jag själv läser till djursjukskötare. Men ingen har haft något förslag eller ide som jag inte testat :/ förutom då en grundlig veterinärundersökning. #30 testade fixa en djupare låda/förvaringslåda som mamma fyllde med närmare 15cm sand. Ingen av katterna har gått i denna. Nu fick jag ett samtal från min mamma i helgen att Freddy hade kissat på tröskeln in till vardagsrummet. Och bajsat under vardagsrumsbordet på mattan. Har har även börjat bajsa inne i hennes sovrum på mattan. Annars är han allmänt precis som vanligt. Och hon sa att kissar han en gång till så åker han.. :/ så nu måste jag försöka fundera på att försöka omplacera honom trots allt (svårt när man bor 60mil ifrån), annars kommer han att få somna in.. Ååh, är så frustrerad! :(

Mvh Jenna

VildaVega
0

Har ni testat att stänga i honom i ett enskilt rum under en natt? Hade nämligen ungefär ett liknande problem med min kastrerade hankatt för några veckor sedan. Han är bara dock 6 månader, men efter att han hade blivit kastrerad började han kissa i våra sängar stupalöst. Innan hade han gått på lådan utan problem, så det kom som en chock. Testade med att stänga in honom med klösbräda, lektunnel, mat och vatten + en kattlåda på våran veranda under natten. Eftersom han är utekatt gjorde han ingenting första natten. Men andra natten hade han kissat i lådan och jag berömde honom och klappade honom direkt när han fick komma ut på morgonen. Ökade efter det med att han fick vara i vardagsrummet, köket och till sist mitt rum (där han kissade som mest i min säng). Nu fungerar allt perfekt, han är ute om dagarna och sover nöjd och belåten i min säng om nätterna och går på lådan vid behov. Vet inte om det fungerar för dig, då din situation låter mer komplicerad. Hoppas att du lyckas komma fram till en bra lösning för honom! :)