Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 761 ggr
Siggebus
0

Mat förutom blötmat och färdigt "färskfoder"?

Så då var det dags för nästa diskussion i mitt nya kattägande 🙂
Nämligen maten! Jag ger Mjau blötmat och varierar mellan dess sorter och ska idag iväg och köpa en påse Musch färskfoder för katter för att även börja variera med det.
Men vad skulle jag mer kunna variera med? Tänker då på saker som vi människor köper i köttdisken i affären?
Hur är det med hjärta, lever etc? Något där jag bör tänka på? Är något djurs hjärta eller lever lämpligare än något annat djur?
Hur är det med äggula?
Kom med tips och "att tänka på" 🤔🙂

Karmatarerskanise
0

Ben som tex kycklingvingar är bra som "tandborstning ".

Siggebus
0

#1 Är det HELA vingen då? ….och ja nu är jag löjlig…men kan inte låta bli: någon risk? 😞

Bananbullar
1

vill också veta :)

Karmatarerskanise
0

Med ovana magar är det nog bättre att börja med en bit. Vet inte vad för risk mer än att magen kan sätta igång eftersom det är nytt. Många ger just kycklingvingar :)

Karmatarerskanise
1

Fråga inne på www.barf.ifokus.se

burmamys
0

Du behöver inte ha så många olika sorters mat att variera mellan, katten mår bäst om den får samma mat varje dag och bara variera mellan olika smaker. T ex kan du ge mjau på morgonen och kvällen, och mush till middag. 😊 Eller såsmåningom endast ge mush vaisto cat?😃 En rå kycklingvinge är väldigt bra att ge för att upprätthålla god tandhälsa, det borstar bort beläggningen som han får när han äter. Börja med att ge det som motsvarar vår underarm med två parallella ben, och klipp i köttet mellan benen. Då får han små, köttiga ben att träna på!👍 När han kommer på att det går bra att tugga och äta benen, då kan du ge hela "underarmen" och vingspetsen, när även detta slinker ner kan du ge hela vingen. 😊 Det som kan hända om katten äter för mycket ben är att han blir hård i magen, men det kan du motverka genom att ge honom en rå äggula den dag han äter kycklingvingen. Ge endast äggula, inte äggvita. Äggulan innehåller en hel del vitaminer och fetter som är bra för katten, ger finare päls och mer energi! 😊

[Forest]
2

Alla katter gillar inte äta råkost vi har en sådan katt, men har haft andra katter och då klippte jag av vingen i leden så dom fick mindre bit. Detta gjorde jag eftersom dom inte åt hela vingen.

Siggebus
0

Ja jo jag hade inte tänkt ha något stort variations-fodrande utan tänkte mer att man någon gång ibland ville "festa" till det med något man köpt i köttdisken 🙂
Grunden blir Mjau och Musch - och Musch innehåller ju mycket sånt som är bra - även lite ben.
Har varit och köpt Musch nu och lyckade pela bort en liten bit som jag la i skålen för att se vad han gjorde….. ha ha ha SÅ renslickad skål har jag inte sett innan!

Har tagit fram en köttbulle nu och lagt i kylen så till kvällsmålet tänkte jag introducera lite tillsammans med Mjau.
Ska testa sen med kycklingvinge men väntar lite - kanske inte ska prova allt samtidigt 😛Tycker bara det är en sån rolig känsla att läsa på, höra era erfarenheter och känna att: "jaaa jag gör faktiskt det bästa jag kan för min lille kisse" ❤️🐱
Rå lever har jag nu läst att man kan ge dock inte för mycket men hur är det med t ex små kycklinghjärtan? Är det i så fall bättre än lever? Inga stora mängder där heller så klart men när det är "fredagsmys" kanske? 😎

[Forest]
1

8 det är bra att du smyger in maten jag skulle låta magen vänja sig vid en sak i taget för minimera problem med magen :)

burmamys
2

#8 Ja det är bra att ta en sak i taget så han inte blir dålig i magen. Att festa till det någon gång ibland med t ex liten bit kött är helt okej! Särskilt om han nu gillar mush! 👍 De flesta katter älskar MUSH och rent kött, eftersom det är den mat de är anpassade till att äta. Lever ska du vara försiktig med. Särskilt kattungar är känsliga för att få för mycket A vitamin, som det finns mycket av i lever. Både mjau och mush är helfoder och innehåller allt A vitamin han behöver. En vuxen katt kan få lite lever som godis ibland, men jag tycker inte du ska ge det till en kattunge. Hjärta är okej att ge lite extra, det innehåller mycket taurin vilket är nödvändigt för katter. Allt kött innehåller lite A vitamin, taurin, m.m men lever innehåller mest A vitamin och hjärta innehåller mest taurin. Alltför mycket hjärta är inte bra, men lite torkat hjärta som godis ibland är helt okej!😊 Jag märker att du gillar att läsa på och göra det bästa för din katt, vilket är jättebra! Har du sett mina artiklar på Burma iFokus? Jag har själv läst på en del under de två åren jag haft katt, och sammanfattat en del i artiklar om katters beteende, näringsbehov, m.m. Bara ett tips! 😊

Siggebus
0

Nä där har jag inte varit men ska genast kolla in! 😃