Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1919 ggr
frijoh
0

Katten snuttar på sig själv

Hej! Nu har min kisse börjat snutta på sin egna tutte? Haha! Är det normalt? Hon blev tagen från sin mamma vid 12 veckors ålder, så borde ju inte bero på det. Hon gör endast det här när vi gosar och så spinner och mjölkpumpar hon samtidigt. Kan det vara typ samma sak som när barn suger på tummen/napp? Eller är det ett sjukt beteende?

vendelay
0

Intresserad av svaren, så jag lämnar en tass här.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Toretto]
3

Det är inte ett sjukt beteende det är mer vanligt än man tror. Snuttandet i sig är en sak de gör när de är små för att få trygghet av sin mamma och sina kullsyskon. Har kattungen fortfarande snutt beteendet efter att den fått komma till sitt nya hem brukar det försvinna efter någon månad men det kan också ta flera år. Jag skulle dock rekommendera att försöka avänja henne vid snuttandet då området kan bli irriterat. Försök att avleda henne och aktivera henne när hon vill snutta.

frijoh
2

Hon gör det inte så länge, kanske max 5-10 min i sträck! Och hon ser verkligen ut att njuta så mycket av det! Det är ju när vi gosar som hon gör så, känns så taskigt att börja leka med henne då när hon bara vill ha närhet. Om det inte blir irriterat, då borde det inte spela någon roll att hon gör så eller?

[Forest]
0

Vi hade en honkatt som flytta in till oss när jag bode hemma hon fick kattungar. En spara vi och han snuttade på henne tills han var 3 år. Det är inte alltid snuttandet upphör trots att dom bor med sin mamma hela livet, hon sa sen ifrån snuttandet men då gick han på våra andra katt. Går det avleda så försök men jag tror vissa katter tycker det är ren trygghet och mysigt med snutta. Kan säga att han snutta hela sitt liv på våran andra katt, det var en kastrerad hankatt så det var mer pälsen han snutta på.