Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1989 ggr
frijoh
0

Kissar stående

Min katthona som kastrerades förra veckan kissar stående så att det hamnar på väggen? Aldrig varit med om liknande på andra katter jag haft. Bör ju inte vara revirkiss då hon är ca 4 månader och nykastrerad. Varför gör hon så? Ska inhandla en låda med hööööga väggar då hon typ kissar uppåt liksom. Knäppa katt!!

Carmarino
0

#0 Hade en kastrerad hane som också alltid kissade stående. Minns inte riktigt hur gammal han var när det började, men jag fick skaffa en övertäckt kattlåda eftersom det inte fanns några lådor med tillräckligt höga kanter. Han var rätt högbent nämligen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Herveaux
0

Har hon börjat med det just nu? Tänkte om det fortfarande kan strama eller ömma i op.såret och då blir obekvämt att huka sig när hon ska kissa?

// Harley

frijoh
0

Jag vet faktiskt inte om hon har gjort det förrut. Första gången jag reflekterade över att hon stod konstigt och så såg jag ju att det kom på väggen. Så kanske såret är en anledning! Hoppas det går över iallafall!

Uppkatten
0

Det är rätt vanligt med ståkissande katter. Har själv en hona som gör så. Det bästa lär vara att köpa en stor plastback från IKEA och ha den som kattlåda (med höga kanter!!!). Det finns även speciella kattlådor att köpa för ståkissande katter, men de är dyra. Själv använder jag en vanlig kattlåda med huv, men då har jag en plastbricka under kattlådan som fångar upp det kiss som rinner genom skarven mellan underdel och huv på kattlådan (kattlådor med huv är sällan täta nog för ståkissande katter, det brukar rinna emellan).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

fossingen
0

#0 Köp en kattlåda med huv. Finns även kattlådor som inte läcker mellan botten/tak skarven så att säga. Min förra gjorde det, men då var det som en kant på insidan, men den jag har nu är byggt annorlunda utan en kant att få det att fastna på så det inte sker. 

Annars finns det nu så pass stort utbud att du kan köpa en kattlåda utan huv, men med extra hög kant.