Billigaste mjau-fodret?
Hej, jag undrar vilken av blötastes mjau säljer som är billigast(jämförpris, alltså vilken får man mest mat för pengarna för)? Hittar inte priser på nätet nämligen. Och nej, nu handlar det inte om att vi inte har råd att ge våras katter bra mat, men om man nu ska köpa mjaus mat, vilken är den billigaste som fortfarande e bra?
Undrar om det inte är nötköt eller nötfärs som är billigare på den ica jag handlar mjau på. Kostar ungefär 9,50, och dem andra en krona mer
Vad jag sett här så blir det billigast att köpa burkmat på ÖB.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#2 är det mjau? Vilken sort är det? Hur ser den ut? Och vad kostar den?
#3 Det är Mjau ja, ger det själv. Kostar 12,90 kr/burk, finns flera sorter. http://www.xn--ob-eka.se/djur/katt/kattmat?Type=Products&Page=2&PageSize=36
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#1 Då är det inte burkarna. De är billigast per kg. Men de finns inte för så lite. Har aldrig sett dom under 12kr. Och de är billigast på ÖB.
Någon som vet ungefär hur många portioner det är i en bruk om man ger normal mycket eller vad man ska säga (ingen diet alltså)
#6 Beror på hur stor katt man har. Alltså vad den bör väga.
#7 hon är inte stor, liten och lätt men inte mager :)
#8 Väg henne och kolla på burken vad rekommenderad Dagsgiva är. Kan läsa på en av mina när jag kommer hem om jag minns det.
#9 hon väger i alla fall under 5 kg, vet inte exakt men
Behöver veta exakt vikt. Äger ni ingen våg?
#11 haha jo, men jag är inte hemma just nu så smsade min mamma och hon sa under 5 kg, men kan ge svar om 2 dagar :)
Äh jag skriver givan här istället så kan ni se när ni vägt katten.
Normalt dagsbehov för en katt på 4 kg vuxen katt är ca 250g per dag. En burk innehåller 635g. Det gäller när man ger det som helfoder.
Burkarna brukar vara billigare än tetrorna. ÖoB är billigaste jag hittat burkarna på.
Min ena katt som äter blötmat väger 5,5 kg men bantar och han äter 210g per dag. Skulle säga att räkna med ca 250g per dag.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Om jag räknat rätt nu så går de ca 2, 5 - 3 portioner på en burk? Och vi har två katter så de blir 13 x ca 10 burkar i månaden (för en katt) 130 kr x 2 = 260 kr 260 kr x 12 = 3120 kr per år? Verkar de rätt?
Jag köper mina burkar för 16.70 tror jag.
Sedan får man se på katterna. En del behöver mer andra mindre.
Ja våran ena är matglad i allt som går att äta nästan medan den andra är lite mer kräsen av sig Jag verkar ha fått min mamma att vilja byta fodert ill katterna nu då jag insett att vi har typ de värsta fodret man kan ge, men hon undrar om de finns något bra torrfoder man kan ge som inte kostar huuur mycket som helst, då hon tycker blötmat luktar så illa haha :)
Det luktar inte om det inte står framme. Mina äter upp sitt direkt och får det två till 3 gånger om dagen.
Torrfoder känner jag inte till.
Tror du morgon och kväll blir för sällan att ge? Alltså tidig morgon och sen kanske runt 5? Eller ska de ha oftare än så?
Jag brukar ge morgon och kväll vanligtvis
#21 Om det går bra att beställa från hemsidor så brukade vi ge Porta 21 sensible, fanns på zooplus.se för ca 700-800kr för hela 20kg. Det bör räcka ett bra tag om man bara har en katt.
#22 jo det skulle kanske gå, dock får man testa med en liten påse som skam prov så man inte köper så mycket så vägrar de äta haha Någon som vet kilopriset på mjaufodret från ÖoB?
#23 Jo precis, de finns ju i mindre påsar, 2kg är minsta påsen.
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/porta_21/porta_21/262284
Däremot så är det ett av de foder som klassas som helt ok, och det är inte lika dyrt som t ex Applaws. Däremot så precis som med alla foder med hög kötthalt får man fasa in det lite sakta så katten inte får magproblem.
#23 köpte i förrgår och en burk(635g) kostade 12,90kr. Så 20,31 kr/kg.
#24 #25 tack så mycket :)
Jag skulle vilja slå ett slag för att testa enbart blötmat ändå. Har själv blötmat framme dygnet runt, det luktar ingenting - och tycker man att det luktar så tenderar det ändå att vara en vanesak. Med tanke på att blötmat är så mycket bättre för katten så är det en no-brainer i mina ögon. Ska man tänka rent ekonomiskt så minskar dessutom risken för akuta veterinärbesök för en katt med stenar dessutom - och rent bekvämlighetsmässigt så är Mjau på burk sjukt enkelt att få fatt i utan krånglande post.
Porta21 Sensible må vara bra, men det är inte ens i närheten av så bra som blötmat.
#27 Självklart är blött bättre. Men om man vill ha torrfoder, är det ju ett av det bättre som finns. Pga ena kattens hälsotillstånd har vi ett annat torrfoder nu, som är något "sämre" men som funkar bra för oss. Det går även bra att de andra äter detta med (vi har bra kontakt med veterinär som kollar av att katterna mår bra regelbundet). Själva har vi aldrig lyckats få våra katter att enbart äta blötmat trots att vi provat massor av sorter och sätt att vänja dem, så vi har fått kompromissa och ha torrfoder och blötmat. Blötmaten spär vi dessutom ut med vatten för att få den att hålla sig fräsch längre, och så har de en vattenfontän de älskar.
Vissa katter är nästan omöjliga att få att äta det som egentligen är bäst för dem, men då får man ta det bästa som går i situationen. Kunde jag få våra att äta Mjau, skulle de såklart göra det. Men de ratar det totalt, så då får det vara.
(om någon är nyfiken, blandar vi 1 del whiskas i sås eller ICA's mat i sås med 1 del cosma thai, cosma naturals eller applaws, och så mycket vatten att det liknar soppa i skålen. Katterna äter det gärna och får i sig massa vatten. Detta får de två gånger per dag. Sedan står torrfoder framme dygnet runt, vilket fått bland annat vår "tjockis" att sluta hetsäta och gå ner i vikt!)
Vi brukar ge våra katter sånna gourmé blötmat portioner när de fyller år eller när det är jul och de älskar det, så att få dem att äta blötmat torr jag inte kommer bli så svårt ;) Men det verkar som att det antingen blir Mjau burkamaten (som jag hoppas på, ska tjata lite och försöka övertala henne att köpa det eller det torrfoder, om katterna nu tycker om det, så bra blir det ju i vilket fall som helst :)
#29 Avråder verkligen från att enbart ge torrfoder. Torrfoder är en av anledningarna till att många katter får problem med njurarna.
I naturen får katter i sig vätska genom maten. Tex möss. De dricker sällan.
I torrfoder finns inget vatten och eftersom många katter dricker dåligt så får dom inte i sig tillräckligt med vätska vilket till slut visar sig genom njurarna.
Blötfoder innehåller mycket vatten och det är lätt att lägga till lite extra.
Ni kan ju ge både och. Blötfoder morgon och kväll och torrfoder på dagen?
#28 Ja går det inte så går det inte, det har jag inte sagt något om. Men nu diskuteras TS katt vars enda hinder för blötmat verkar vara moderns känsliga näsa och det är något helt annat skulle jag vilja säga.
#30 skulle man kunna blöta ner maten eller skulle det bli äckligt för dem då… #31 Jag ska försöka få henne att använda blötmat för en av mina vänner har det och jag tycker inte de luktar, varken när de är framme i skålen eller i kylskåpet, dock har hon som satte n känslig näsa men jag tror hon vänjer sig, det är billigare också är det vi har om det nu konstar 20 kr kilot
#32 Känner som sagt inte till torrfoder så jag vet inte.
Din mamma måste tänka om. Det spelar ju ingen som helst roll om hon tycker det luktar illa om det är bra för katten. Hon har valt att skaffa djur och borde vilja ge så bra foder som möjligt. Det tar en minut att lägga upp maten. Sen behöver hon inte vara nära det.
Känns lite märkligt att hon säger att lukten är anledningen till varför hon inte vill ge blötfoder.
Berätta varför blötfoder är bra och säg att du inte accepterar ett nej eftersom du bryr dig för mycket om katterna.
#31 Ja, men det är ändå något man får vara beredd på. Våra katter gillar blötmat så länge de inte får enbart det, så bara för att katten gillar det vid enstaka tillfällen, behöver det inte betyda att den gör det när den enbart får det. Därför ville jag dela med mig av vår utfodring. Man får vara beredd på att det inte är svart eller vitt, och om man, av en eller annan anledning, måste nöja sig med huvudsakligen torrfoder så är det ju vettigt att välja ett som är så bra som möjligt utifrån de förutsättningar man har.
Som sagt, allt jag ville var att belysa hur en utfodring kan se ut, och att man inte behöver låsa sig vid ett enda sätt om det inte fungerar av en eller annan orsak.
#33 ja jag ska allt lyckas få min vilja igenom haha, ska tjata så hon tvingas ge det för att hon inte orkar med mig längre ;)
👍
#34 Självklart ska man inte ge enbart blötmat om det inte funkar att göra det, därför skrev jag just att TS borde testa ge enbart blötmat eftersom det är så mycket bättre för katten. Hur du utfodrar tänker jag inte diskutera då det inte är relevant.
#37 Ja, du skrev testa. Var skrev jag att TS inte borde testa? Peka gärna ut det för mig i sådana fall. Jag har inte på något sätt sagt att hon inte borde det, enbart utvecklat att det inte alltid fungerar och exempel på hur man då kan gå tillväga, samt tipsat om foder ifall katten enbart skulle få torrfoder.
Mitt exempel var just ett exempel, och jag kan inte se varför du ens skulle diskutera det, än mindre säga att du inte tänker diskutera det, Är väl en smula poänglöst att säga att man inte tänker diskutera något?
Jag förstår ärligt talat inte vad som är problemet med mitt inlägg. Jag har inte sagt att hon inte ska testa, jag har inte sagt att hon borde utfodra som oss, jag har inte sagt att hon borde ge bara torrfoder. Så kan inte se varför du reagerar så på det jag skrivit? När jag enbart utvecklar hur det kan se ut, om katten inte enbart kan/vill äta blötmat…
#37 och #38 chilla lite :) ni har nog bara missförstått varandra :) Jag kommer testa vad som funkar för våra katter och köra på det :)
#38 Jag har inte påstått att du avrått från att testa. Jag säger bara att som svar på mitt inlägg är det helt enkelt inte relevant. Hade det varit riktat allmänt mot tråden/TS så vore det något helt annat iom att det haft en helt annan innebörd.
För att sammanfatta så ser diskussionen ur min synvinkel ut såhär:
Jag: TS borde testa blötmat i första hand
Du: Alla katter funkar inte på blötmat, mina äter såhär av den och den anledningen
Jag: Jag vet, därför skrev jag testa. Din utfodring är inte relevant för din katt är inte TS katt
Du: ??!?! 😡
Typ så. Med betoning på min synvinkel då, jag begriper att du har en helt annan synvinkel även om jag inte alls förstår på vilket sätt.
Lägger ner helt här hur som helst, orkar inte sitta och tjafsa om tjafs.
Succé! Hon har gått med på att börja med Maju blötfoder! 😃👍
Någon som vet hur man ska börja fasa in det?
Om jag förstått rätt så ger ni ett rätt dåligt torrfoder nu? I så fall bör ni fasa in väldigt långsamt. Jag skulle göra såhär: börja ge en tesked(en tesked inte ett teskedsmått) varje dag i några dagar. Sen öka till två teskedar i några dagar. Och så vidare. Ska ni ge blötmat två eller fler gånger per dag så pausa då ena matmålet när den är på tex 4 teskedar och öka med en tesked vid en annan tid på dagen och öka sedan successivt det.
#43 jag förstod allt förutom det med att pausa matmålet och det därefter…?
#44 Ska försöka förklara bättre då. Du börjar vänja in dom med en tsk blötmat på morgonen, ökar successivt och när du är på 4 tsk på morgonen så börjar du ge 1 tsk på kvällen. Du ger 4 tsk varje morgon och 1 tsk varje kväll i några dagar. Sen ökar du bara på kvällsmålet. Vill du ge 3 mål blötmat om dagen så när du har nått till att ge 4 tsk på morgon och 4 tsk på kvällen så börjar du ge 1 tsk mitt på dagen och ökar sen bara det målet. Förstår du nu?
#45 jag tror det Att man börjar med att ge en tsk på morgonen, sen ökar man så man tillslut har 4 tsk på morgonen, sen börjar man med kvällen också, så man ger 4 tsk på morgonen sen 1 på kvällen, sen tillslut ger man 4 på morgonen och 4 på kvällen? Vi brukar ha framme mat hela tiden så de kan äta lite då och då, ska vi börja med att bara ge på morgonen och kvällen då istället för fri tillgång?
OT, men oj att katter äter så mycket ändå. 250 gram åt min hund på 14-16kg. Har de högre förbränning än vad hundar har?
#46 antingen så börjar ni med att ge torrfoder på dom tider ni vill ge blötmat eller så låter ni dom ha fri tillgång till torrfoder medans ni ökar på blötmaten.
#47 Vad åt din hund för foder då? låter som färskfoder och där gäller ca 2% av hunden eller kattens kroppsvikt. Blötmat är inte lika energitätt som rå mat(färskfoder, barf) så dom behöver äta mer av det.
#48 förmodligen kommer vi nog ge en tesked när vi ser att de äter (om dagen då) för de äter inte på bestämda tider riktigt
Kan tipsa om att etablera en kontakt med en återförsäljare och därmed få mängdrabatt. Så gör jag med MJAU Tetra. Går åt ca 80-90st i månaden här hemma, så sparar in en del kronor :)
No time to waste, only time to treasure.
#50 Återförsäljare. Är det dom som säljer till affärer eller affärerna?
#51 Affärerna. Kan vara värt att kolla med flera, många är snåla och går bara ner någon krona styck.
No time to waste, only time to treasure.
Har träffat på ett litet problem här. Vår ena katt sköter detta med bytet bra och äter torrfoder när det inte finns något blötfoder som tänk. Men vår andra katt, han äter numera bara av blötfodret och sitter och tigger när han ätit upp sina två teskedar. Jag är rädd att han blir dålig i magen för att han bara får mat han är ovan vid…
Testa blanda i torrfoder i blötmaten, då kanske han äter torrfodret också när det har smak av blötmaten.
#54 smart! 👍 Det ska jag testa
Vi har granngårdens egna kattmat foder,tror det var typ 350 för 15 kilo och det räcker i flera m till två katter,då har våra fri tillgång! Dem delar på en whiskas påse som extra gott på morgonen!
Räcker i flera månader ska det stå,om dem kanske inte funkar på enbart blötmat!?