Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2068 ggr
[Devya]
0

De vill ha tillbaka katten

I tisdags så hämtade vi hem en kattunge. Hon är väldigt söt och fin men första kvällen så missade hon kattsandslådan och kissade i ett hörn. Sen dess har hon nog gått i lådan men jag har märkt att hon har en tendens att vilja gå och kissa i något hörn nu som då. Jag har dock alltjämt varit där och sett till att hon går i lådan. Hon är säkert lite stressad ännu och därav hennes beteende. Det är åtminstone något man kan arbeta bort med tiden, bara man ger henne en massa kärlek och tålamod. 

Nu imorse ringde dottern till den förra ägaren och berättade att hennes mamma ångrade sig att hon gav bort kissen och undrade om det är möjligt att få tillbaka henne. Vi skulle kunna ge henne tillbaka för vi har ju inte ännu fäst oss vid henne även om vi tycker jättemycket om henne. Vi har helt enkelt inte bundit oss vid varandra riktigt ännu. MEN, om vi ger tillbaka henne så finns risken att hon blir ännu mer stressad och börjar verkligen kissa där hon inte får kissa. Med andra ord kan ju det här förstöra stackaren totalt. 

Jag förstår att den förra ägaren ångrat sig, hon hade just gjort slut med sin pojkvän och de skulle sälja hus och allt. Det kan inte vara en lätt position att befinna sig. Men nu tror jag inte att hon tänker särskilt mycket på kattens välbefinnande utan tänker mest på hur ont det gör att vara ifrån kissen.

Min kille föreslog att vi kunde ännu hålla henne här tills förra ägaren har hittat ett nytt hem och gjort sig hemma där… Men jag är så orolig för kattens skull, tänk om hon blir alltför stressad och blir sen i slutändan en problemkatt, som de sen gör sig av med? Jag är inte säker på att jag vill ta den risken. Även om jag inte har fäst mig vid katten ännu så bryr jag ju mig ändå väldigt mycket om henne och vill att hon ska må bra. 

Att vi ens funderar på att ge tillbaka henne är väl för att  ägaren saknar henne så mycket plus att hennes bästa vän är där, en fransk bulldog. Det är väl de enda orsakerna till att vi alls funderar på att ge henne tillbaka, fast det känns fel.

Vad skulle ni ha gjort i en sådan här situation?

[[eskils_]]
0

Hur gammal är kattungen? Har ni någon mer katt?

[Devya]
0

#1 Katten är snart 3 månader gammal. Vi har ingen annan katt, bara henne.

[LoveUnite]1
1

ush ja… känns som en jobbig sak från båda sidorna.

Har ingen aning om vad jag hade gjort, skulle helt bero på hur jag kände att den förra ägaren var för person.

Jag har själv för flera år sedan tog ett beslut att sälja vidare min papegoja för jag hade helt enkelt inte tid för henne och hon började få problem beteenden pga för lite uppmärksamhet från min sida.

Det var det svåraste beslutet jag någonsin gjorde och jag saknar henne än idag och undrar hur hon har det. Jag hade kontakt med den nya ägaren i ca 1 år bara så jag skulle känna mig lugn, men visst hade jag också den känslan att vilja ha tillbaka henne, men för mig så visste jag hon hade det bättre hos den nya ägaren för ägaren var sjukpensionär och hade en goje hane av samma art till min gojja och de kom jätte bra överens.

Vad jag vill säga med detta är att den förra ägaren av katten kanske behöver lite mer tid att smälta att den nu har en ny ägare, kanske ha lite kontakt så den fd ägaren ser att katten har det bra och trivs, sådant kan lugna lite.

För, den förra ägaren valde trots allt att ge bort sin katt, sådana beslut ska man inte göra hastigt eller lätt.

Maria
5

Snart 3 månader? Då var hon under 12 veckor när ni fick henne??

/Maria

[Devya]
1

#3 Det är också något jag funderar över. Man ska inte kunna ge bort sin katt bara sådär och sen vilja ha tillbaka den.

#4 Hon blir 3 månader på lördag. Mycket möjligt att hon är lite äldre än så eftersom de vet inte hur gammal hon var då hon hittades. Förra ägaren har haft henne nästan 3 månader,sen de hittade henne. Hon hittades utomhus, utan mamma eller andra kattungar. Hon blev matad med flaska och hennes bästa vän blev en fransk bulldog.

Maria
0

#5 Aha

/Maria

[[eskils_]]
7

#5 Hur kan de veta att hon blir 3 månader just på lördag, om de inte vet hur gammal hon var när de fann henne? Var det en veterinärbedömning?

Många seriösa katthem säljer inte ensamma kattungar (=minst 12 veckor gamla), därför att de behöver en kompis eller vuxenkatt att ty sig till när de är så små.

Den här kattungen kanske kissade på fel ställe för att den var ensam och olycklig.

Det bästa är nog att ge tillbaka henne till första hemmet och bulldogskompisen, eller att ni behåller henne och skaffar en snäll kompiskatt till henne. Hon har ju haft en tuff start i livet som det är, behöver trygghet nu.

[Devya]
1

#7 De räkna enligt den dagen de hittade henne. 

Svårt att säga vad orsaken var till att hon kissade på fel ställe. Jag gissar ju på att det berodde på flytten och därmed stress. Det är ju inte särskilt ovanligt efter det jag har läst och speciellt med tanke på hennes bakgrund.

Hon har inte varit ensam sen vi tog hem henne. Jag är jämt med henne och hon vill gosa jämt och ständigt. Kan ändå vara att hon saknar sin bästa vän, helt klart.

Men är det smart att ge henne direkt tillbaka då de ska så småningom flytta? Då måste ju hon gå igenom något ännu mer stressigt - en stor flytt. Jag är rädd för att hon blir helt förstörd om hon nu skulle flytta tillbaka. Det är min största rädsla. 

En till katt blir det nog inte frågan om på ett par månader åtminstone.  Tidigast i början av september isåfall, då jag ska börja ta kvällskurser. 

Om det bästa alternativet är att ge tillbaka henne så gör jag det givetvis, men just nu är jag osäker på vad som är det bästa alternativet.

[LoveUnite]1
1

Det är säkert stress varför hon kissade på fel ställe.

Min katt har alltid gått på låda, alternativt dushbrunnen för att kissa.
Men när vvi flyttade när han var runt 2 år till en ny lgh så blev det väldigt stressigt för honom och han kissade överallt i lägenheten, inklusive min nyköpta säng =( det tog 1-2 månader (minns ej riktigt) innan han kom till ro, det hände mkt annat innan också, jag reste iväg tätt inpå flytten och han hade kattvakt osv, så var mkt som hände.

Men det lugnade sig sedan.

Alla katter behöver inte sällskap av andra, katter är ensam djur.  Vissa katter är dock mer sociala än andra, men katten är fortfarande liten, skulle inte oroa mig så mkt.

Min katt är ensam katt men jag har en hund, de har sällskapet när de är hemma själva men för det mesta är min katt ute och kommer endast hem när han vill äta och sova. Så de gör ju inget tillsammans hemma egentligen, förutom just sällskapet att han ej är själv.

Men om du har någon som är med kisen till en början då allt lugnat sig, antar ni kanske har semester och så nu, så borde det vara lugnt.

Är viktigt att hålla i tanken att allt är nytt för katten just nu.

Sommarek
9

Jag hade nog varit tveksam till att lämna tillbaka ett djur till en så hattig ägare.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Karmatarerskanise
6

Håller med. En person som håller på och ångrar sig hade jag aldrig lämnat tillbaka katten till.

[Devya]
0

Fick veta att mamman visste inget om att dottern hade ringt. Mamman var för stolt för att göra något sådant själv.

Knepig situation. =/ Tydligen så är hunden ledsen och letar efter kissen.

Karmatarerskanise
9

Jag tycker inte den är knepig. Det är nu er katt. Förra ägaren verkar impulsiv så vem vet när nästa nedslag kommer och hon mår dåligt och åter ger bort katten.

Är katten vaccinerad och märkt?

[Devya]
4

#13 Det är hon, jepp. De har tagit väldigt bra hand om henne. Hon har t.om. en luktfri andedräkt, vilket  överraskade mig. Har alltjämt upplevt att alla kattungar jag har träffat har en andedräkt som luktar till en viss  mån. De brukade borsta hennes tänder, vilket förklarar hennes luktfria andedräkt.

Förra ägarna kom på besök igår kväll och det blev väldigt emotionellt. Vi fick som sagt reda på att mamman hade inte ens vetat om att dottern hade ringt. Dottern beslöt sig att ringa då mamman grät varje dag och gick inte ens ut ur sitt rum. Nu då mamman fick återse kissen blev det många tårar. Man såg också hur otroligt glad kissen blev att se henne. Kissen blev helt till sig och gosade på som jag aldrig har sett henne göra tidigare. Man såg att de hade verkligen ett nära band till varandra och att de liksom hörde ihop. 

Vi diskuterade en lång stund om hur vi borde göra och kom fram till att hon borde få gå tillbaka till sin förra ägare istället. Hennes bästa vän, bulldogen, hade tydligen gått omkring och sökt efter henne, så där har vi en annan som lär bli väldigt glad över att se kissen.

Många kan komma att tycka att vårt beslut var det sämsta beslutet någonsin och jag kan förstå det fullständigt. Men vi var där och bevittnade hela spektaklet och insåg att de två hörde verkligen ihop. Ägaren hade bara gjort ett fruktansvärt misstag, vilket jag personligen kan verkligen relatera till. Jag gav bort min egen älskling 2013 och kan fortfarande gråta över hur mycket jag saknar honom. Jag ångrade direkt att jag gav bort honom, men jag var för stolt för att be om att få honom tillbaka. Och i mitt fall så  var det ändå också bäst för min kisse att få en ny familj och där han kunde gå ut fritt utan att oroa sig över vilddjur och bilar. Så jag försöker trösta mig med det.

I det här fallet så är det också bra för kissen att få sin bästa vän tillbaka, den som hon alltjämt busade med och sov tillsammans med. De va helt oskiljaktiga och det var också något som vägde en del i det här beslutet.

Men visst gör det ont även om vi bara fick ha henne knappa två dagar. Lustigt hur det kan göra så ont bara efter ett par få dagar. Jag antar att mitt hjärta ha verkligen längtat efter att få älska en kissemisse. Sitter här och skriver samtidigt som tårarna rinner. Det här var absolut inte ett lätt beslut.

Sommarek
3

Frågan är väl kanske bara när katten åker ut nästa gång det blir lite strul i familjen. Man kan älska sitt djur utan att vara bra för det.

[Rhonda]
4

#0 Vilka fina människor ni är! Ni tänkte på kissens bästa. Stor kram från mig!

[Devya]
2

#15 Det var ju nog inte "lite strul" i det här fallet.  Det var en stor uppbrytelse mellan henne och hennes pojkvän. Hon hade inte ens ett hem vid det laget och kände sig uppgiven. Nu har hon dock hittat ett nytt hem. 

Jag förstår att ni vill döma människor ni inte känner och jag kände likadant innan vi faktiskt satte oss ner och diskuterade.

[helga21]
4

Men hon kunde uppenbarligen ta hand om hunden?

Karmatarerskanise
3

#18 ibland måste man höra svåra val. Och det är en aning lättare att ha hund som hemlös än en innekatt ;)

[helga21]
1

# 19 Jaså säger du det?

micki78
2

Du skriver i sista raderna att det känns fel att ge tillbaka katten, Där har du ditt svar. Behåll för allt i världen katten!!

Sommarek
0

#17 Nej, men varken vi eller du vet ju vart hennes gräns går. Hade hon uppfört sig en vuxen kunde hon ju bett dig att ta hand om katten tills hennes situation hade löst sig istället.

Karmatarerskanise
5

#21 Katten är redan tillbakalämnad.

Karmatarerskanise
3

#20 Ja. Men du får gärna förklara hur du som hemlös hat en innekatt. Blir intressant.

micki78
2

#23 tack för informationen.

Det var tråkigt att höra med tanke på att du TS tyckte det kändes fel. Jag hade aldrig lämnat min katt eller gjort något annat för den del om det kändes fel. Man ska alltid lita på sin magkänsla. Nåväl.. Kanske du TS kan ringa och ångra dig du med:=) Det viktigaste är att katten har det bra, att katten kommer att få ett livslångt hem med allt där till.

Karmatarerskanise
3

#25 Tvärt om tyckte ts att det kändes rätt. Föreslår att du läser hela tråden så du ser vad som hände.

[nevamisse]
1

#14 Jag tycker det låter som ett bra beslut.

[helga21]
1

# 24 Bra att du är så förstående för jag är det då inte!

Karmatarerskanise
5

#28 Alltså har du ingen lösning på problemet utan ville bara klaga på någon.

[helga21]
1

# 29 Finns det inte någon som kunde tillfälligt ta hand om katten? Sätta den på ett pensionat kanske? Varför är det alltid katter som ska flytta aldrig hundar? Hundar är alltid mer värda i synnerhet om det gäller en huskatt.  Är det inte någon annan här som har samma åsikt som jag för det brukar det vara när det gäller katter?

Nej jag vill inte klaga på dig eller någon annan trots det du utsatte mig för tidigare här på katter i fokus.

Karmatarerskanise
7

#30 Om man inte känner någon som kan ha katten. Du har inte råd eller tillgång till pensionat. Du kan inte ha katten lös eller i koppel. Berätta då hur du som är kattälskare hade gjort. Haft katten i bur? Djurplågeri.

Ska man göra sig av med sin hund också för att man inte kan ha katten? Trots att man uran problem kan leva som hemlös med en hund. Bara för att visa att man tycker dom har samma värde enligt dig? Snacka om dumheter.

I vissa lägen måste man göra val utan att det har med "värdet" av djuret att göra. Man ser till djurets bästa.

Syftade inte på att du skulle klaga på mig.  Har ingen aning om vad du fick det från. Däremot klagar du på katt och hundägaren genom att skriva som du gör.

Och du. Släpp offerkoftan.  Jag har inte utsatt dig för något. Ingen kan hjälpa att du misstolkar saker och så vidare.

[helga21]
2

# 31 Hemlös låter hemskt! Är du säker på att det var så? Katten var omkring 3 månader och förmodligen så skulle hon kunna lämna den hos någon som ville ha denna vilket hon gjorde men sen ville ha sin katt tillbaka vilket hon fick.

Hur vet du att hon inte hade råd? Hon hade uppenbarligen råd att behålla en hund med allt vad det kostar! Så lätt är det inte att leva hemlös med en hund heller om man inte är van vid detta - tro mig. Det går också att hålla katter i koppel om man är intresserad av detta. Och så ville hon ha sin katt tillbaka och den kostar pengar hur vet du att hon tillräckligt för att den ska få allting den behöver om hon inte har råd att sätta den på ett pensionat en tid? Nej visst så dum jag är det var en huskatt som inte kostat någonting så den behöver heller inte något såsom försäkring och vetiernärvård och vaccinering m.m.

Du fick mig att gå ut katter i fokus genom att du mobbade mig. Trots att det innan jag kom in fanns 9 trådar som gjorde samma sak så  var det mig som du gav dig på.

Karmatarerskanise
7

#32 Vi vet precis lika lite. *hint hint* Jag har aldrig sagt att berörda person inte hade råd med pensionat. Det kunde lika gärna saknas pensionat. Jag gav dig möjliga anledningar till varför det blev som det blev för att du ska vidga dina vyer och se mer än det du tror är sant. 

Har för övrigt anmält ditt inlägg eftersom du felaktigt anklagar mig för att ha mobbat dig. Du MÅSTE lära dig vad mobbing faktiskt är och sluta slänga det omkring dig.

[helga21]
2

"Om man inte känner någon som kan ha katten. Du har inte råd eller tillgång till pensionat. Du kan inte ha katten lös eller i koppel. Berätta då hur du som är kattälskare hade gjort. Haft katten i bur? Djurplågeri."

Jag antog att det var den som gjorde sig av med sin katt  du avsåg! 

Ja vi vet lika lite helt riktigt men ändå så tycker du det var rätt och jag att det var fel. Två olika åsikter helt enkelt. Jag utgick från att hunden betydde mera än vad katten gjorde. Vilket den onekligen gjorde! Jag tycker inte om när katter blir slit och slängvaror. De är värda precis lika mycket som vilken hund som helst! Nej jag brydde mig inte om människan utan tog ställning för katten. Det är lätt att gör det då man bryr sig om katter.

Jo du mobbade mig. Mobbing är det  den som blir utsatt för som talar om vad det är inte den som gör det. Du fick mig att gå ur katter i fokus. Och vem vågar säga emot dig så många ställen som du är Sajtvärd på eller medhjälpare? Det finns dock anda ställen att diskutera detta på och det har fler besökare än här. Jag förstod   det var  annonsörernas välbefinnande som du månade om. Men det är väldigt viktigt för dig att sajten ska var trevlig även om det inte är din sajt!

Karmatarerskanise
7

#34 Åter igen tror du dig veta vad personen ifråga känner och kände trots att du inte har en aning. Du utgick från det du själv hittat på och inte från verkligheten.  Verkligheten som bara personen i fråga känner till. Du borde sluta tro att du kan säga vad andra känner.

Jag säger varken att det var rätt eller fel. Till skillnad från dig inser jag att jag inte KAN säga hur personen kände och varför det blev som det blev. Du har inte den blekaste aning om hur personen känner gör katten så bara lägg ner.

Ännu en anmälning gjord. Det har inte skett någon mobbing och det är definitivt inte upp till dig att bestämma över huvud taget när det är JAG som vet varför och vad jag skrivit. Att du är känslig och inte läser vad man skriver och tar det för vad det är och istället börjar skrika mobbing för att du inte gillar det någon annan skriver är något jag inte kan beskylla för. Du förminskar mobbing i och med detta och det är fult!

Det ligger endast på dig själv att du valde att gå ur. Helt otroligt att du beter dig så här.

kattöga
9

Men hallå, håller ni på o käbblar i denna tråd också??? Snälla, ta det via PM och låt tråden hålla sej till ämnet, enligt TS.

Det är så j-kla trist att läsa personligt käbbel som inte har med trådämnet att göra!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Karmatarerskanise
3

#36 Jag försvarar mig öppet om det är öppet någon anklagar mig. Så helga21 borde inte tagit upp struntat här alls från början just eftersom det inte alls har med ämnet att göra.

Och som du ser har alla mina inlägg i övrigt hållt sig till ämnet.

kattöga
7

Lik förbenat trist för oss andra att behöva "lyssna" (läsa) andras käbbel! som borde tas privat!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Karmatarerskanise
6

Säkert. Men jag accepterar inte att jag smutskastas.  Admin borde tagit bort helgas  första ot direkt så jag slapp göra det jag fått göra.

Så sorry för att det finns OT i mina inlägg. Ni går försöka ha överseende och slippa dom delarna av mina inlägg. Det är trots allt alltid sista delen som är OT den kan man hoppa över.