1-årig hankatt biter ny kattunge
Har en mycket aktiv 1-årig kastrerad hankatt som nyss fått en kattkompis 12 veckor gammal honkatt. Introducerade först bara genom stängd dörr en halv dag och med lukt från varandra genom en leksaksmus, gned den mot först den ena och sedan den andra katten. Sedan genom ett kompostnät i en dörr, den lilla fräste och den äldre mest nyfiken. De fick mat på varsin sidan nätet och de kunde äta väldigt nära varandra till slut. Efter ca 3 timmar med nätet fick de träffas. Den stora rusade efter den lilla mest. Först mest fräs och spring. Sedan såg det ut som den stora trodde kattungen var en råtta som den ville fånga. Vet att det kan bråkas och slåss endel men hur mycket är normal? De verkar ändå gila varandra. De stryker sig mot varandra, och den stora tvättar ibland den lilla, mycket i rumpan, sätter sig på den lilla. Men biter mycket ofta också så den lilla gnäller rätt högt ibland. Nacken, ryggen och även halsen. Vet att det kan se mer våldsamt ut än det är men hur vet man att den stora är FÖR våldsam. Har undersökt den lila och hittar inga skador. Ha bara gått 4 dagar än så länge, Försöker inte gå emellan, läst att de ska klara upp rangen själva men brukar skvätta lite vatten eller klappa i händerna om det blir för våldsamt, ser ju otäckt ut när han biter i halsen……
Vissa katter måste smaka för att identifiera som motpart. Har haft katter som har rykt ihop totalt mellan dag 1-3 sen efter de har de varit bästa vänner. Så de är väldigt olika.
Jag valde att gömma kattgodis i början. De tröttade ut dom
De busar och den stora uppfostrar den lilla. Låter oftast värre än det är för de små piper ofta för ingenting.
Känner igen. Jag försökte avleda ibland med att kasta nån favoritleksak om det såg/hördes våldsamt. Att apportera tillsammans var också en höjdare när de var små. Det blev bättre när den minsta växte till sig. Men håller med om otäckt.
ja, är nog för blödig kanske 💔 nacken och så är väl ok, men när han tar tag i runt halsen och försöker dra henne med sig känns inge vidare. Är nog jobbigt för stora katten också, han är förändrad och leker inte själv utan håller mest koll på den lilla, stressande för allihop känns det som…😕
Det kommer att släppa. Jag har fem katter hemma och varje gång det kommer en ny unge så blir gruppen lite förändrad. Men det lägger sig, de hittar sina platser och det blir bättre. När nummer fem kom så blev nummer fyra helt plötsligt riktigt trulig och sur. Efter cirka en månad nu så kommer han om han hör nån annan busa hårt med kattungen. För att hålla koll liksom så de inte tar i för hårt. Tycker du att han ändå verkar stressad så köp Felliway och sätt i uttaget. En per 80 kvm och våning. Men jag gissar på att han är road, han putsar ju ungen och busar med den. Mina bits där de kommer åt, gärna nacken, halsen, magen och benen. Springer ungen skrikande och gömmer sig, undviker stora kattungen och kissar/bajsar på sig så behöver du vara orolig på riktigt.