Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1489 ggr
cryptiz
0

en eller två, pengaproblem :(

sitter här med värsta ångesten. var hos vetrinären innan idag med båda katterna för kastrering, men eftersom dom hittade en urinvägsinfektion så väntar vi med det.. problemet är bara att jag fått inse hur olika mina katter är, och hur mycket pengar det kommer kosta att få båda att må bra. den ena (nemo) har ju som sagt urinvägsinfektion och får bara äta special-blötmat hädanefter, medan den andra (cassius) har problem med magen och får bara äta speciel-torrfoder från vetrinären.. så dom får absolut inte äta av varandras mat, och bådas mat är dyra..

och som jag tjatade på min stackars sambo i flera år om att skaffa katt också blir det så här direkt, innan "prövotiden" ens gått ut på cassius.. (båda är hämtade från djurens vänner i nässjö där man har en månads "prövotid" för att se om allt funkar då).. vet inte alls hur jag ska re ut detta nu. tackade nyss nej till ett heltidsjobb för att få stanna på mitt jobb som jag trivs på (men jobbar dock bara 60 %) så ekonomin blir ju tajt..

om jag inte lyckas räkna ut något bra sätt för att ha råd att behålla cassius så måste vi ju lämna tillbaka honom, vilket känns piss.. men jag har alltid sagt att jag inte vill ha en ensamkatt.. några bra råd och idéer till en rådlös, nybliven kattägare?

Maria
0

Stackars er allihopa. Så jobbigt.

Kanske löser sig problemen med urinvägsinfektionen för er kisse och han blir bra och kan äta "vanlig" mat igen. Tror du magproblemen med Cassius är bestående?

/Maria

cryptiz
0

mm, men vetrinären sa att han är en katt som antagligen måste få i sig mycket vatten via blötmaten..

och cassius mage verkar vara en känslig mage helt enkelt, och det man ska göra då är att ge honom den här (dyyyyra) speciel-torrfodret då i minst ett år för att "läka" och se om det kanske blir bättre..

hade det bara varit en av katterna som behövt specielmat hade det varit ok, men har inte råd med två >_<

smurfan-13
0

Köper du stor förpackning av torrfodret så brukar det inte bli så dyrt.

Känner du att du inte har råd med båda katterna pga deras specialmat de måste äta tycker jag att du noga ska tänka över ditt kattägande. Att ha djur KOSTAR! Har man otur kan det handla om ofantliga summor pengar om det blir sjukt. Har man flera djur kan man ha oturen att de alla blir sjuka samtidigt.

Förra hösten låg två av mina hundar inne hos veterinären i två dygn pga magsjuka. Tillsammans gick det på över 10 000:-, tur nog är jag alltid noga med att ha försäkring! Min ena hund har kostat närmare 30 000:- det senaste året, min andra måste äta kosttillskott för 2000:-/året, den tredje är tack o  lov en frisk hund!

Själv pluggar jag och har igentligen inte dessa summor pengar, men har fått prioritera mina djur. Jag går inte ut, köper sällan nya kläder, storhandlar för att minska impulsköp och allt annat man kan göra för att minska sina utgifter. Det går om man verkligen vill! Men isf måste man vara beredd på att prioritera bort en massa, är man inte det ska man inte ta sig an djur tycker jag!

cryptiz
0

#3 det är något speciel foder som man köper i lösvikt hos vetrinären så jag tror inte det funkar så tyvärr..

jag är beredd att priotritera bort saker, men är inte lika säker på att sambon är det :/ känns mest så tyskt att det blev så här direkt, innan vi "hann komma in i kattägandet" om du förstår? då hade det varit lättare.. men ja, jag förstår vad du menar.. och förlåt om det bara lät gnälligt, tänkte bara om någon hade några råd eller idéer för jag känner mig lite tom..

cryptiz
0

typiskt*

Maria
0

Jag är inte så bra på det här med specialfoder men finns det inte olika prisklasser även där. Man kanske inte måste ta precis den sorten som är dyrast det kanske funkar bra med en annan sort också…

/Maria

cryptiz
0

#6 så tänkte jag också och beställde hem james wellbeloved som är lite billigare, men då tyckte vetrinären inte att jag skulle gå över till det utan fortsätta med det jag köper i lösvikt av dom.. :/

Maria
0

Det är klart att de rekommenderar sitt eget foder de säljer på veterinärstationen… Jag blir alltid lite skeptisk då.

/Maria

cryptiz
0

#8 jo, samma här. men samtidigt vill man ju inte gå emot dom så man får betala ännu mer för att det var som dom sa sen ändå >_<

Maria
0

Jag förstår ditt dilemma.

Hoppas allt löser sig till det bästa. Håller tummar och tassar…

/Maria

cryptiz
0

tack så mycket, får ta mig en funderare och känna efter och diskutera med sambon så löser det sig nog på något sätt :)

smurfan-13
0

Jag tycker att det låter konstigt att de säljer i lösvikt?

Det finns ju mängder m veterinärfoder från olika företag nu och där blir det ju billigare ju större säck man köper.

Har du konsulterat en andra veterinär?

evamojje
0

Kolla med en annan veterinär …är aningen skeptisk till detta med lösvikt.

Och om du köper tex en 10 kg säck med torrfoder (Royal Canin) så räcker den till en katt i minst 100 dagar och kostar mellan 400-500 kr så det behöver inte bli så dyrt ca 4,50 kr per dag.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

KarinK
0

När jag fick hem min min kattkille hade hans förra ägare berttat för mig att han hade vissa problem med magen och åt specialfoder från veterinär. Dock sa vet. att han förmodligen inte skulle behöva fortsätta med det hela tiden men de visste inte riktigt utan vi testade oss fram. Han behöver inte sådant foder längre och min oro för att det skulle bli dyrt är borta. Låter visserligen som om dina problem är annorlunda men jag tänkte bara ge lite hopp :-)

cryptiz
0

#12 och #13 ska försöka få tag i en andra vetetrinär så jag får en andra åsikt om hans mage. och har ju köpt en större säck med james wellbeloved nu, men det var dom skeptiska till (hade inte hört talas om det) men många här verkar blivit hjälpta av den maten efter som den är snäll mot magen och hypoallergic..

#14 det känns bra att det finns hopp :) vad ger du din katt nu då?

crystalica
0

kan man inte blanda lite v den maten du köper av veterinären och james Wellbeloved-maten da? se om det fungerar? du ska inte ge upp hoppet! du ska se att de blir bättre, om man verkligen vill,så går det. har själv inte haft problem med detta, men kan tänka mig att det inte är så lätt för er just nu, man vill ju ändå ha båda katterna kvar…! kan du inte fråga om du kan få mer tid på jobbet du är på nu da? någon timme mer i veckan blir ju lit mer pengar i slutändan…

smurfan-13
0

Problemet m allergifoder är ju om man inte vet vad som ger katten dålig mage.

JW är ett superfoder, om katten är allergisk mot vissa saker (tex fläsk, vete etc), men kanske mindre effektivt om det igentligen inte är en allergi som utlöser problemet.

Hoppas du kan få hjälp av en annan veterinär.

Foderbilen.se säljer numera veterinärfoder i sammarbete m bromma djurklinik. På deras hemsida finns telenummret till kliniken där man kan fråga om fodrerna. Kanske kan det räcka att ringa dem och prata?

KarinK
0

Just nu får han vanlig Friskies blötmat och RC torrfoder och det är inga problem alls :)

cryptiz
0

#16 mm, ska testa att blanda lite :)

jo, jag är ju anställd på 60 % + vid behov, så dom ringer in mig så fort det behövs..

#17 det lät ju som en jättebra idé att testa att ringa dit, det är ju det billigaste och smidigaste alternativet. får testa det i början på nästa vecka. tack för tipset :)

Kronängens
0

Jag tycker inte att du ska blanda olika sorter. Eftersom du inte vet vad Cassius är allergisk mot är det bättre att testa en sort i taget och byta om den inte fungerar. Man ska vara väldigt försiktig med maten när magen krånglar så här. Jag skulle provat James Wellbeloved under ett par veckor för att se om det fungerar. Den maten har fungerat superbra på min katt. Det kan ju i och för sig finnas många anledningar till magproblem….men du har ju ändå JW hemma.

Lycka till!