Royal Canin Satiety Weight Management
Våran ena honkatt har av misstag gått upp i vikt under veckan jag och Husse var utomlands. Vi har idag vägt henne och hon behöver bli av med minst 1-1½ kg. Hon har dock inte gått upp dessa kg på en vecka, utan var redan något överviktig innan också, men nu är det dags att ta tag i detta en gång för alla. Veterinär hänvisar oss till Royal Canin Satiety Weight Management torrfodret/blötmaten.
Någon som har erfarenhet av det här fodret?
Just nu äter våra katter Orijen Red Original vilket har haft bäst effekt på våra katter rent allmänt. Pälsen är otroligt fin, avföringen och hullet har också varit okej innan.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Det första man bör göra, innan man byter foder, är att justera fodergivan av den mat man redan ger. Torrfoder är väldigt energität mat och det är lätt att ge för mycket, särskilt när rekommendationerna på förpackningarna oftast är alldeles för väl tilltagna. Hur mycket mat äter hon per dag?
#1 Tack så mycket för ditt svar!
Dem ges Orijen i dagsläget och de har fått per mått knappt ½ dl morgon och kväll. Det här har fungerat bra på det sättet att de har hållit i helt okej hull, för har det varit kvar mat i skålen så har jag då gett ännu mindre för att det inte ska övergödas.
Grejen med Orijen är ju att det är ett så himla fint foder som jag ändå accepterar helt okej på grund av innehållet. Katterna också. Men det har väldigt högt energiinnehåll också vilket betyder att om vi ska ge så det balanserar upp andelen dem rör sig och är aktiva, betyder det just i skrivande stund att de skulle få några torrisar och sedan inget mer. Väldigt lite alltså, vilket jag upplever som inte kommer stimulera behovet av att tugga och att magen skulle kännas tom närmare hela tiden. Det känns som att de skulle "svält-bantas".
Det här fodret som vi blev rekommenderade nu av veterinären ska tydligen vara bra dels för att det är lite större bitar och innehåller låg energi som ger en större mättnadskänsla en längre tid. Med det ska de få 46 g och har ingen viktminskning skett sänker man ytterligare till 36 g.
Nu har vi fått en provsäck med Royal Canin som jag börjat blanda ihop med Orijen och tanken är väl att banta ned enligt deras rekommendationer, som ändå sträcker sig över ett par månader efter invänjning av nya fodret osv.
Skulle personligen ha fortsatt med Orijen över Royal Canin, det är ju skräp. :(
Du kanske kan lägga till lite blötmat till deras meny och dra ner på torrfodret också? Blötmat kan de ju äta större mängder av jämfört med torrfoder så de känner sig mättare utan att äta så mycket att de lätt får ett energiöverskott. 🙂
#3 Kan bara hålla med!👍
Bra blötmat är MJAU eller Bozita och det är inga farliga priser. Ett plus är också att de brukar finnas i vanliga mataffärer.
#3 Våra katter tyckte inte om blötmaten riktigt så mycket, och de vart fruktansvärt dåliga i magen av det med. Vi provade i ca. 4 månader, men sedan fick vi byta tillbaka för att det inte fungerade. Så det är tråkigt. Helst hade vi BARFat, men vi har tyvärr inte tillräckligt stort förvaringsutrymme eller ekonomi för det.