Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1431 ggr
[AnimeV4]
1

Jag blir så trött! (Kattägare)

Bakgrund: Leo är en huskatt vars ägare dumpade honom på sin mamma och flyttade när han inte längre var söt nog att bry sig om. Det är ingen tydlig uppgörelse om skötseln av Leo förutom att den som skaffade honom fortfarande står som ägare och betalar vad han behöver.

Vi såg igår att lådan såg äcklig ut och jag sa att "Snart kommer han ju inte vilja använda den mer". Nu var han och kissade i marsvinsburen varpå vi blev lite arga på honom, men sedan förstod jag ju att lådan var för äcklig när jag stängde in honom där medan vi städade. Han hade bajsat innan jag släppte ut honom, dock.

Jag frågade sambons bror vem som har ansvar för lådan och det är han och min svärmor. Sanden var slut, sa han. Vi sa till svärmor att Leo lär pissa och skita i lägenheten eftersom sanden är slut och då får vi svaret "Jaha. Hur ska jag veta att den är slut när ingen säger till mig?". Sen sa hon inget mer.

Jag och sambon har då aldrig sagt något om att vi har ansvar för Leo och låter övriga sköta det, men tyvärr så kan de ju inte ens ha nog koll på hans låda.. Jag tog över matningen förra veckan eftersom tiderna inte följs (de ligger och sover istället) och vi är de enda som umgås med Leo. Han får alltid vara med i rummet och med oss så fort vi gör någonting och han vill gärna vara med oss. Inga problem där. Det som gör mig rasande är att man dumpar katten när han inte är söt länge (ca 9 månader) utan tydliga regler och att vi tvingas ta ansvaret eftersom ingenting händer annars.

Skulle inte vi bry oss skulle han springa hungrig, uttorkad (har fått göra vätskeersättning och blöter hans mat numera då han inte dricker tillräckligt), aldrig få gå på viktiga veterinärbesök, aldrig få klorna klippta, öronen rengjorda eller bli hälsokollad. Det är inte ens någon som skulle märka om han blev dålig då han bara duger en stund på morgonen och någon gång på kvällen ibland.

För ca 4 månader sedan åt han en ca 150 cm lång smal tråd och han har fortfarande inte blivit röntgad.. Vi fick TJATA för att någon skulle bry sig om att ta Leo till veterinären för att han luktade äckligt i munnen och sa samtidigt att det skulle frågas om tråden. Tänderna skulle borstas morgon och kväll dagligen efter det, men det höll hon på med i kanske 3-5 veckor. Veterinären sa att man skulle avvakta med tråden, vilket jag tycker låter väldigt knepigt. Svärmor hittade 2 dm lång tråd i lådan en gång, så vi vet att han ätit den och den ligger ju antagligen kvar då. Det är en smal tråd som sitter i potatissäckar, så det är knappast bra.

Alla frånsäger sig ansvaret (skyller på varandra) och säger att de minsann inte kan åka in med honom eftersom de måste jobba. Vad vi säger går in i ena örat och ut ur det andra. Suck. Vi har försökt säga allt på ett snällt sätt, men inget funkar. De skiter i honom helt enkelt.

Vissa ska inte ha djur😡

Jaguar_
1

😕 Man blir ledsen bara över att läsa detta alltså….

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

burmamys
5

Stackars Leo!😔 Gissar att ni inte har möjlighet att adoptera honom, annars vore väl det bäst! Men om ni inte kan ta honom och familjen han bor hos inte bryr sig om ens hans grundläggande behov, då är det väl bättre att han blir såld/omplacerad till någon som önskar sig en katt som Leo att pyssla om? Någon som är en djurvän och faktiskt vill ta hand om honom?

[AnimeV4]
0

#2 Vi tar eventuellt med honom i flytten, om vi har råd. Vill kräva dem på att betala besiktning och röntgen innan vi tar över honom, men det är väl omöjligt. Det skulle vara bäst om han omplacerades, men de verkar bestämt vilja ha kvar honom eftersom han duger ibland.. Suck. Ska kolla imöra.

[AnimeV4]
0

Nu när vi kom hem så hade han varit instängd i vårt rum i 5 timmar.. Hur han slank in vet vi inte och där har vi gjort fel, men ingen av de som varit hemma har märkt att han saknas fast han alltid syns och hörs? SUCK.

burmamys
1

Håller tummarna för att ni kan ta med er Leo när ni flyttar! ❤

[AnimeV4]
0

Vi med! Det skulle vara det bästa och vi tycker så mycket om honom🙂

ElisabethB
0

Håller tummarna för att Leo får bli eran!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[AnimeV4]
0

Lovar att uppdatera! Inga problem ifrån ägarens sida i nuläget iallafall🙂

[AnimeV4]
0

Nu verkar det som om vi kommer att kunna ta med oss Leo! Jag har dock lite frågor här som jag inte kan lista ut själv. Jag kan börja med att säga att min sambo är student med lån och jag har sökt aktivitetsersättning för mina sjukdomar.

1. Jag har tänkt som såhär. Innan vi vågar skriva oss som ägare och bestämma att han ska med vill vi besiktiga honom för att se så att han inte har några sjukdomar som kommer att utgöra skyhöga kostnader. Vi vill även röntga för att se om snöret är kvar. Är det kvar (vilket det högst troligt är) tänker vi inte ta honom förrän det har åtgärdats. Känner jag nuvarande ägarna rätt så kommer de inte att göra någonting förutom att avliva när han börjar få akuta besvär av det. De "har inte tid" eftersom de jobbar…. *morr* (HA INTE KATT DÅ, IDIOTER).

Om vi ändrar oss för Leos skull: Vad kan en operation kosta? Det känns supertrist att inleda kattägande med en operation, men han är ju bara 2 år gammal och har hela livet framför sig! Är/blir den för svår/krånglig/riskabel så avlivar vi honom istället för både hans och vår skull. Det antar jag beror på var i kroppen snöret är just nu.

Låter det rimligt? Vad kostar en besiktning och röntgen i Skåneregionen kring Malmö-Lund? Vad för ej akuta sjukdomar kommer definitivt att kosta massor?

2. Flytten är 50 mil lång och vi kommer att åka bil med pappa. Leo kommer nog att vara nervös och tycka att det är otäckt till en början. Hur kan man lugna honom utan Feliway? Annars - vad kostar Feliway och liknande? Vad är bäst? Han kan ju lika gärna bli orolig i den nya lägenheten och då är det ju inte bara en engångsanvändning = blir mer värt. Förstå mig rätt.

3. Försäkring. Vad har ni för försäkringar? Vi tycker att Agria med 60.000 i belopp + medicin för 123 kr/mån är bra. Vi vet inte vilken försäkring han har i nuläget. Vi ska ta reda på allt ifrån ägaren när kontrakt och flyttdatum är fixat.

Tack på förhand!

Catta-
0

Förstår inte riktigt varför man behåller en katt man uppenbarligen inte tycker om? Finns säkert många som skulle vilja ta hand om honom.. Skönt om du TS kan ta honom

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[AnimeV4]
0

#10 Jadu.. Han duger ju några minuter om dagen iallafall! SUCK.