Katt stucken av bålgeting!! Blir inte bättre!
Hej! Min lilla Link kom hem en natt helt skitig och haltade. Det är nu två dagar sedan och hans högra baktass är svullen och han går inte på den. Benet skakar och han får inte ont om vi petar på tassen men om vi klämmer till på såret kan han skrika till. Vi tror att han har blivit stucken av en bålgeting men vi kan inte hitta någon gadd. Vart vi än läser så går svullnaden över efter ett dygn men det har gått två dygn nu! Vi vet inte vad det är för fel så all hjälp här uppskattas!
Han har vita fläckar på pälsen också så vet inte om han är stressad eller om det är något annat :/
Uppsök veterinär.
Vi kan omöjligen ge den här typen av medicinska råd här, speciellt inte när vi inte vet säkert vad katten har råkat ut för. Två dygn har gått och katten har tydligtvis både en sårskada och mycket ont (eftersom benet t o m skakar). Det innebär att ni omedelbart bör ta kontakt med veterinär enligt min uppfattning.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det kan lika gärna vara en bitskada från annan katt. Låter lite så när han kom hem och var så skitig. Det är ju även sådana tider nu. Det kan vara farligt med dessa bitskador då det är väldigt fula bakterier.
Så att göra som Jimmy ovan säger är att rekommendera inom det absolut närmaste. Kan du tempa din katt? Bra att ha koll på febern när något svullnar upp så…Lycka till med kisse!
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Hur vet ni det är en bålgetning? Skulle prata med en veternär, såret kan vara infekterat!, då behövs antibiotika! Även om såret ej ser stort ut på utsidan kan det vara det och se oskyldigt ut på utsidan, såret kan behöva dräneras! Tycker ni ska kontakta veterinär! Kram!
Du skriver att det är ett sår. Låter som en skada och inte ett stick. Uppsök veterinär direkt.
Tack ska åka till veterinären imorgon eftersom det är försent nu! Men som sagt, vi vet inte om det är en bålgeting men såg inte några tecken på att han hade varit i slagsmål och en stund innan så hade min pappa sett honom helt okej så det måste ha hänt snabbt. Därför tänkte vi en geting eller något liknande men ska kolla upp det!
Varför skulle han bli skit igen av att bli stucken?
Tycker ju själv att smuts och sår är tydliga tecken på slagsmål eller attack.
Bitsår kan vara lömska! Ger bara små hål av hörntänder, dessa skador syns inte förrän 3 dagar! Så se upp! Lycka till med katten , hoppas det ordnar sig!
Hera, vi tänkte på jordgetinar, att han skulle kunna bli skitig då och har inte en bra erfarenhet i sådana här ämnen så därför frågade jag om hjälp. Men vi ska till veterinären och allt kommer lösa sig så det är okej nu.
Hur har det gått? Har ni varit till veterinär med katten?
Yes han hade blivit biten men det var svårt att se. Nu har de i alla fall spolat rent såren, han får medicin och kan gå på tassen igen! :)
Så bra :)
Biten av en katt? Eller?