Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 4880 ggr
ffridak
0

Tycker du att din katt luktar gott?

Jag är faktiskt riktigt nyfiken på att veta om du tycker att din katt luktar gott? Jag vet att många tycker att hundar inte luktar speciellt gott och jag är därför nyfiken på om katter är ett djur som faktiskt luktar gott!  

Jag är själv medveten om att det här är en sjukt konstig fråga men jag blir ju så himla nyfiken! Jag själv tycker att min ena katt luktar gott men att den andra luktar sjukt gott och är den mysigaste doften jag vet.  Berätta!!

Ananse
0

Katter luktar gott, speciellt min.

vendelay
1

Ja!! Det första jag gör så fort jag kommer hem är att trycka ner näsan i nacken på dem. De luktar underbart. Jag känner dock inte samma sak med andra katter, jag tycker inte att de luktar illa (om de inte är smutsiga såklart) men jag får inte den där överväldigande känslan av välmående, hur jag nu ska kunna beskriva det!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
2

Förutom när han precis ätit eller skitit så tycker jag inte han luktar något alls nästan. :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Scorpio97
0

Jag tycker absolut att min katt luktar gott, såvida hon inte ätit något äckligt precis innan eller om hon är blöt (blir ungefär som blöt hund). 

Andra katter vet jag faktiskt inte, jag har nog aldrig tänkt efter så noga gällande det. Jag har aldrig tänkt att en katt luktat illa i alla fall, vilket jag har med några hundar.

//Jessie

Tarotstollan
2

Ja, visst luktar de gott. Särskilt varma trampdynor och bak i nacken och uppe på huvudet och magen…😍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

ffridak
1

#1 #2 #3 #4 #5 :  Kanske är det så att man tycker att sin egen katt luktar som godast just bara för att de är just de, ens egen!

[lillelull]
0

Ja jag tycker också min katt luktar så himla gott ❤️ bara gräva in näsan i hans päls är så mysigt. Ibland luktar han havre, tror jag.

mariesdotter
0

Ja min luktar "hemma"! Och som någon annan skrev - varma trampdynor!! 😍

[eliinmeyer]
0

Ja jag älskar doften av min katt, luktar liksom hemma, kan bero på att hon går och drar på allt här hemma ;)

OberonsMatte
5

Mina katter luktar en blandning av mysigt, tryggt, rent och varmt. Jag älskar att borra in näsan i deras pälsar.

Sajtvärd Katter iFokus

[nevamisse]
0

Ja, jag tycker att våra tidigare katter och den vi har nu luktar gott. Katter överlag luktar gott :)

Hundar däremot tycker jag luktar sådär.

Ananse
0

#7 "Kanske är det så att man tycker att sin egen katt luktar som godast just bara för att de är just de, ens egen!"

Nej fan jag tror inte det. Jag tycker inte att mitt arsel luktar gott bara för att det är mitt eget. Jag tror snarare att jag har en helt exceptionell katt.

Alana82
0

jag tror att katter som mår bra luktar gott eller inget alls, katter som är stressade brukar lukta illa i både mun och päls, vissa luktar väldigt mycket godare än andra dock, en av mina luktar gott den andra inget alls, så för min del beror det på den individuella katten om den luktar gott eller inte 😉

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

kattöga
1

Mina katter jag har och har haft här har alltid luktat gott! Dom doftar skog och natur!

Hankatten som vi har kvar nu, doftade inte alls särskilt gott när han flyttade hit och hans päls var väldigt sträv. Men nu doftar han lika gott som dom katter som har bott här tidigare! 

Jag tror alltså att doften kommer från miljön dom lever i, i huvudsak. Mat o d har naturligtvis sin del i hur dom luktar/doftar. Men jag tror miljön har större påverkan, det är i alla fall min uppfattning sedan hankatten flyttade hit.

Hankatten kom från stadsmiljö och strävheten (och lukten förstås) i hans päls tror jag berodde på luftföroreningarna. Nu är pälsen mjuk och fin, nästan lika sammetslent mjuk som katterna som vi haft här tidigare.

Och jag bara äälskar doften! ❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Bästakompis
3

Oftast luktar de ingenting alls, men ibland kan jag känna en honungsliknande doft :) Och en katt som är riktigt riktigt stressad så att den börjar svettas om trampdynorna, luktar speciellt (inte gott), lite som riktigt smutsiga kläder som legat i tvättkorgen för länge… Jag tycker om hundar, men det jag har svårt för är hur de luktar…alla hundar luktar skit…ursäkta om jag trampar hundägare på tårna nu, men även den minsta och korthårigaste lilla chihuahua luktar ju….som nämnt. Katter kan man trycka ner näsan i och dom är bara ljuvliga. 😺😺😺 Bara de mår bra och är friska och tvättar sig som dom ska alltså.

Kajsas matte
7

Mina katter luktar mys, kärlek och trygghet. Jag blir lycklig när jag borrar in näsan i deras pälsar. Lycka är att äga en katt (eller flera).

IaMiaMaria
0

Jag tycker inte mina katter luktar nåt särskilt, de luktar äckligt då de just ätit eller bajsat, men annars luktar de ingenting, men jag gillar att gosa ner näsan i pälsen på dem ändå.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[lillelull]
0

Tror det blev lite fel i taggningen där uppe. 🤔

burmamys
1

Jag tycker mina katter luktar ljuvligt! Pälsen har en lätt doft som påminner om rent, nyduschat hår. De har ingen underull så det blir aldrig unket och hud och päls är i god kondition, och de äter bara rå föda som oftast är av ekologiskt kött, så munhälsan är perfekt med fräsch andedräkt, och avföringen är helt luktfri. Jag tror kattens mat och allmänkondition påverkar mest, därefter miljön den lever i (om det är dammigt och smutsigt hemma så får katten säkert också en lite unken lukt).

Splatter
0

När jag fick hem min katt så luktade han som torktumlade kläder och någonting sött, det söta har försvunnit nu när han blivit större. Han luktar fortfarande som torktumlade kläder vilket är en doft för mig som är hemtrevligt och mysigt. :) Ibland kan han lukta lite som kläder som hängt på tork utomhus när han spenderat en hel dag på balkongen. Hans tassar kan dock lukta som mina fötter ibland, dvs fotsvettslukt, urk. Men där får jag skylla på mig själv! 😃

Sealle
0

Min misse har hemsk andedräkt men luktar riktigt gott i pälsen. Jag skulle gissa på att han luktar "extra" gott för mig eftersom han är just min, haha. Det finns ju en bekantskap och trygghet bakom doften. Extra gott luktar han när han varit ute i skogen, speciellt när det regnar. Då tar han med sig lukten av natur och frisk luft hem 😍

Volpes
2

Jag tycker att min katt luktar jättegott! Andras katter tycker jag inte luktar så mycket. Hundar däremot tycker jag oftast luktar ganska äckligt. En del luktar inget särskilt men vissa kan verkligen stinka tycker jag. Min mormor och morfar tog hand om en äldre hund förut och den hunden luktade verkligen jättedåligt och det var inte bara hunden som luktade illa utan hela huset fick denna lukt. 

Jag antar att det är ganska mycket kattmänniskor här inne på forumet, undrar om hundmänniskor tycker att hundar luktar gott och katter illa?

OberonsMatte
2

#22 Eftersom hundar inte tvättar sig själva på samma sätt som katter har jag väldigt svårt att tro att någon tycker att hundars naturliga doft luktar bättre än katters. Hundar har också en väldigt distinkt hundlukt, men katter luktar i jämförelse ingenting alls.

Sajtvärd Katter iFokus

Linnzy
0

Min Molle har ett smeknamn; Stinkolini - gissa varför XD

Han fiser jämt och ständigt, oftast när han är orolig eller uppspel dock, sedan tror jag han har väldigt känslig mage så när han får ngt ovanligt händer det att han stinker och det är MYCKET.

Tösen brukar oftast ha en härlig jordaktig doft, ja hon är ju ute mycket, speciellt nu när det snart är sommar.

Men om de luktar gott..njaaaääääe inte precis….

jollycox
0

Jag har inte tänkt på det innan jag såg den här tråden men idag borrade jag in näsan i pälsen på mina katter och dom luktar verkligen gott. Typ svagt parfym. Tycker också att våra hundar luktar gott(wheaten terrier så dom fäller inte och badas 1-2 ggr i månaden).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ChristineF
0

Våra katter (har haft flera, men bara en nu) luktar alltid gott när de är friska. De luktar "hemma" som flera skrivit och skog/frisk luft när de har varit ute.😍 Inte ens när de blir gamla luktar de illa, trots t.ex. fet päls. Enda gången de luktat illa är vid sjukdom/sår. 
Mina hundar luktar katt, de är långhåriga chihuahuor. Jag är känslig mot hundlukt, att sitta i en bil med nybadade hundar kan göra mig riktigt illamående, men skulle säkert vänja mig om jag hade en själv. Men mina luktar inte så, det får jag ofta höra från kompisar. När de badar ute eller om det regnar så luktar de lite katt och schampot de senast blev duschade med (trots att de inte duschas så ofta). Tassarna luktar gott av skog/jord.. eller tåbira, det varierar, haha! Ibland kan de busa och bita i öronen på varandra, då kan de lukta lite sämre, som andedräkten. 😂

[Grädd]
1

Min huskatt luktar gott. Däremot inte mina cornishar som mestadels ligger slingrade tillsammans under ett täcke och svettas ;)

[Sandi92]
1

Har alltid tyckt att katter luktar gott i pälsen. Gör dom inte det så har de antingen varit bland något som luktar illa eller så står det inte rätt till. Däremot i munnen luktar dom inte så fräscht. :p

Hundar däremot luktar alltid illa, särskilt om de har varit ute i regn och blivit våta. 🤮

jollycox
1

ALLA hundar luktar inte ALLTID illa.

[Sandi92]
1

#29 Alla hundar jag har träffat har luktat mer eller mindre illa, förutom när de nyss har blivit badade med schampo.

jollycox
1

#30 Precis, alla hundar du träffat. Inte alla hundar. :)

Edhi
0

Jag tycker katterna luktar gott. Pälsen är som bäst precis efter att de varit ute på gården, eller efter en sväng i skogen :)

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa

micki78
0

Mina katter luktar jätte gott, speciellt min heliga birma, han har en speciell doft, luktar nästan bebis:=)