Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1965 ggr
Lubsan
0

Vilken försäkring har ni?

Som frågan lyder, vilket försäkringsbolag har ni och hur ser den ut?
Vi har folksam, blev så p.g.a vår hemförsäkring är via dom, att jag alltid vart nöjd dom få gångerna jag har behövt deras hjälp och för att vi fick samlingsrabatt. Men insåg att dom sänker hösta beloppet till 15k när katterna fyller åtta, vilket känns kasst.

Ominous
0

Vi hade folksam till våra katter fram till något år sen. Har inte varit annat än nöjd,  gick smidigt och fick ersättning för allt. Den älsta blev ändå 19år och hade mycket problem i slutet.

I wish I could write as mysterious as a cat

micki78
0

Agria har jag  på mina 3 katter. Är jätte nöjd, dom betalar alltid och är snabb på att betala tillbaka om veterinären gör fel med betalningen. Jag har springer rätt mycket hos vet tyvärr då min katt som är 18år måste ta regelbundna blodprover.

Har inte provat något annat försäkringsbolag än Agria så jag kan inte jämföra, men jag är än så länge 100% nöjd.

[helga21]
0

Själv har jag Agria men det finns andra bolag som exempelvis Moderna som inte sänker beloppet efter kattens ålder och det finns 3 nivåer på försäkringen 25,50 eller 75.000.

annzoo
0

har Agria, min nya katt fick visst deras uppgraderade försäkring. så hon har 60.000 i vet vård de andra 50.000 tills nästa år. Jag hade velat att de skulle ha flockförsäkring för katt

Sheba2009
1

Jag har oxå Folksam, är oxå nöjd med dem dock inget vidare att dem börjar sänka vid 8 års åldern från belopp på 50.000 till 15.000kr det är ju många gånger då dem börjar bli äldre dem kan behöva mer vård.

Lubsan
0

Ja, jag överväger att byta till Agria just p.g.a att dom inte sänker beloppet. Dock så kostade den försäkringen mycket mer än vad vi betalar i dagsläget men ja.

[nevamisse]
0

Har folksam, men ska byta till agria samt skaffa agria till kommande kattunge pga folksam sänker beloppet.

Emma95T
0

Jag har agria då folksam äringet för mig och sambo då dem inte går att lita på när man ber om en sak så skickar dem fel :( och att dem sänker när katten är 8… Tycker jag inte om :(

[lillelull]
0

Har tre katter försäkrade i agria och får då mängdrabatt på 15 % på alla försäkringarna och jag har inte haft några problem med agria och har bara haft det till djuren och även kaninen. 

Har 60 000 nu så de är högsta belopp på alla katterna och den lägsta rörliga självrisken också plus medicin på alla. 
Jag tycker det är skönt med att agria inte sänker beloppet när katterna blir gamla för en av katterna fyllde 9 år igår (fredag) och det är skönt att veta att man är försäkrad hela livet ut för katterna. 

Kaninen likaså, högsta belopp där är dock 20 000 och sen medicin också där såklart.

[helga21]
0

Men Moderna sänker heller inte beloppet när katten blir äldre och de är billigare och har en självriskperiod på 365 dagar och ett försäkringsbelopp på upp till 75.000 kr.

"Du kan välja mellan tre olika veterinärvårdsförsäkringar:

Enkel veterinärvård - ersättning upp till 25 000kr
Dubbel veterinärvård - ersättning upp till 50 000kr
Dubbel veterinärvård - ersättning upp till 75 000 kr 

Vi sänker inte ersättningsbeloppen när katten blir äldre! Vår försäkring kan tecknas för katt som uppnått sex veckors ålder och fram till dess att den blir åtta år.

Med Dubbel veterinärvård får du:

I Dubbel veterinärvård ingår ersättning för röntgenformerna MR, CT eller liknande röntgenformer med högst 7 000 kr per år. Dessutom ersätts kostnader för receptbelagd/utskriven medicin med 7 000 kr per år och rehabilitering med 7 000 kr per år utöver det valda veterinärvårdsbeloppet.

Självriskperiod på 365 dygn

Vilken ersättningsnivå du än väljer så består självrisken av en fast del på 1500 kr. Till detta kommer en rörlig del av antingen 15% eller 25% på de kostnader som överstiger 1500 kr för varje självriskperiod. Vilken nivå av rörlig självrisk din försäkring ska ha väljer du när du tecknar den. Hos oss omfattar en självriskperiod hela 365 dygn, räknat från första veterinärbesöket. Det betyder att du kan spara tusenlappar om du måste besöka veterinären flera gånger under ett år.

Livförsäkring

I livförsäkringen ingår ersättning för förlorad avelsförmåga och livförsäkringen gäller utan självrisk. Livförsäkringsbeloppet baseras i första hand på inköpspriset/marknadsvärdet. Livförsäkringsbeloppet kan höjas om katten meriteras, exempelvis på utställning. För Huskatt/Bondkatt/Blandras är livbeloppet högst 1 000 kr, såvida inte katten har officiella utställningsmeriter."

http://www.modernaforsakringar.se/djurforsakringar/kattforsakring/#nyhet

p_i_f@live.se
0

Är väl enklast att kolla upp bolagen själv innan man tecknar. Annars är det bara att byta om det inte passar.

[helga21]
0

Så finns InnehållVeterinärvårdsförsäkring Kejsarsnitt/img/ikoner/svedea-check-14.png Tandvård/img/ikoner/svedea-check-14.png TR (FORL)/img/ikoner/svedea-check-14.png Kastration/img/ikoner/svedea-check-14.png Ledsjukdomar/img/ikoner/svedea-check-14.png Ledimplantat/img/ikoner/svedea-check-14.png Plastikoperationer/img/ikoner/svedea-check-14.png MR- och CT-undersökningar/img/ikoner/svedea-check-14.png Dolda fel/img/ikoner/svedea-check-14.png Medicinkostnader/img/ikoner/svedea-check-14.png Avlivning och kremering/img/ikoner/svedea-check-14.png

Första bolaget med fri flytträtt

Vår kattförsäkring är den första på marknaden med fri flytträtt. Det innebär att du kan byta till oss även om katten tidigare varit sjuk eller skadad utan att det påverkar försäkringsskyddet så länge din katt är återställd och fullt frisk idag.

Veterinärvårdsförsäkring

En veterinärvårdsförsäkring är grunden i kattens försäkringsskydd och ersätter kostnader för veterinärvård om katten skadas eller blir sjuk. 

Livförsäkring

Med en livförsäkring kan du få ersättning om din katt dör eller måste avlivas.

Reseförsäkring

Med en reseförsäkring kan du känna dig trygg om du ska ut och resa. Du kan till exempel få ersättning för av- och ombokningskostnader om din katt blir allvarligt sjuk. 

Avelsförsäkring

Avelsförsäkring är för dig som har katthona eller katthane som du tänker använda i avel. Du kan till exempel få ersättning för fertilitetsutredning, förlorad avelsförmåga och vård av sjuk kattunge.

https://www.svedea.se/kattforsakring/vara-forsakringar/om-vara-forsakringar

Nyhet! Marknadens enda karensfria försäkring

Ge din katt ett brett skydd och välj veterinärvårdsbelopp upp till 75 000 kronor. Det belopp du väljer behåller katten hela livet. Dessutom har vi slopat karensen när du köper en ny försäkring, din katt är försäkrad från dag ett. Och för att du ska känna dig trygg med att din katt får bästa tänkbara vård ingår dolda fel-försäkring och vi ersätter behandling av TR (FORL) om din katt har försäkrats hos oss innan den är fyra månader.

https://www.svedea.se/kattforsakring?gclid=CP6_lt6YgcwCFQEMcwodEPcNGQ

Ökendjuret
0

Hör du Helga. Hade det inte varit enklare om du bara skickat en länk?

[helga21]
0

# 13 Jo men alla klickar inte på denna och det finns mer info i länken.

Ökendjuret
0

# 13 Ta reda på något bolag som inte har karens.

[helga21]
0

Svedea det står i mitt inlägg om dem.

Lubsan
0

#11 tack för din input captain obvious, men jag var ute efter folks erfarenheter. om jag ska boka ett hotell kollar jag på tripadvisor först, jag går inte blint efter hotellets hemsida. Samma sak ville jag göra här. Och ja, visst man kan säkert "bara byta" om det inte passar men varför inte försöka hitta ett bra fb direkt.

[helga21]
1

# 17 Så fort du har haft en skada är det inte så lätt att byta försäkringsbolag för du får förbehåll för den skada du haft och det som kan uppstå efter den. Så man kan inte var nog försiktig. Undantag där är Svedea. Är katten 7 år eller äldre så kan du inte nyförsäkra den hos alla bolag och inte byta till något annat bolag heller. Det är ingen bil. Här är en länk till olika försäkringsbolag.

http://www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-kattforsakringar/jamfor-kattforsakringar

Lubsan
1

Tack för länken :) ska spana in den när jag sitter vid en dator sen

Clarissa
0

Har mina tre försäkrade i folksam då jag har hemförsäkringen där så fick rabatt, dessutom får man även rabatt om man har 3-7 katter. Alla tre är försäkrade för 25000 kronor. Årsavgiften för dom är dock inte lika för alla tre, hankattens ligger på runt 1000 och honkatternas på mellan 6-700. Folksam är väldigt bra, har fått snabb hjälp när mina varit hos veterinären. Förstår inte riktigt det där med att dom sänker för katter över åtta år, för mina föräldrars katt blir tolv år i år och hon är försäkrad för 25000 och det har inte sjunkit något sen dom försäkrade henne när hon var liten. :s

Caifig
0

Jag använder moderna försäkringar till mina fyra katter. Aldrig haft problem med att få hjälp!

[helga21]
0

# 21 De skulle jag välja idag om jag hade möjlighet.