Byta päls /färg
Har lite funderingar kring en av våra katter. Hon är 3år och helsvart och lång päls. Mamma är vanlig bondkatt korthårig och vem pappa är vet vi ej. Nu börjar hon fälla den långa pälsen på huvudet och ser även ut som det är på gång bak över kroppen också. Hon har fått en grå-brun färg på huvudet och ser lite konstig ut. Under ullen på övriga kroppen är svart och det var den på huvudet innan också. Jag kan inte finna några tecken på att hon mår dåligt eller skulle klia sig ovanligt mycket. Så nu undrar jag kan en Katt byta från lång till korthårig och färg?
Alltså, långhåriga katter varierar ju i pälslängd/pälsmängd över året. Min tjej är t ex ordentligt långhårig i typ juni-okt. Sedan när elementen sätts på inomhus så fäller hon "hur mycket som helst". Sedan är hon relativt "korthårig" under en period och nu i april märker jag att hon successivt får allt längre päls igen.
Vad det gäller färg så är hon svart med röd-bruna inslag (solblekt) under stor del av året, men när hon har fällt ordentligt så är hon mer "helsvart". När hon fällt klart brukar man också kunna se att hon har en vit fläck på bröstet, vilket inte syns när hon är som mest långhårig.
Vet inte om det var svar på din fråga, men ja - en långhårig svart katt kan variera en del i pälslängd/pälsmängd över året, och den kan även variera en del i färg.
Men börjar katten bli ordentligt korthårig "på heltid" och med ny färg så skulle jag förstås bli fundersam….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.