Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2756 ggr
ALEVIUSS
4

Grannen tar inte hand om katten?

Ok jag är inte helt säker men vi har en granne som verkar totalt skita i sin katt!

Bakgrund: I somras började en katt utan halsband dyka upp i vår radhusområde. Han börjar få lite uppmärksamhet o kel av grannarna i våran länga. Och han börjar komma förbi varje dag. Under sommaren hade han konstant fästingar på sig, en gång en fästing omöjlig att missa, stor som en enkrona som han bar runt på i ca 2 dagar, så ägarna verkar värdelösa på att gå igenom katten efter fästingar. Nu spenderar han nästan all sin dag i området precis utanför vår länga med skog bakom trädgårdarna och bilparkeringsområde. Ingen vet vems han är men han är tatuerad o man kan se i registret att han bor här samt att han ej är efterlyst.

Det som bekymrar mig är att denna katt är ständigt ute o stryker. Tex så kan man se honom vara ute vid midnatt o ofta efter kl 01-02 på natten. Han tigger inte mat. Men han går gärna in till en av mina grannar under dagarna för att sova!

O grannarna säger att katten gärna sover hela dagarna hos dem för att vid kl 17 gå ut. Antagligen för att ta sig hem för mat. Sen återvänder han vid kl 19-20.  Och grannarna har tagit in honom under nätterna när han varit ute efter midnatt o suttit i deras altan för att komma in.

Jag blir allt mer irriterad på ägaren som inte verkar bry sig ett skit!  Vilken normal kattägare låter sin katt sova "utomhus" under vinterkvällar och inte ens bemödar sig att sätta upp tex lappar i området för att ta reda på sin katt? Vi har en tvättstuga som flitigt används för dessa ändamål.

Igår fick jag nog och skrev en liten färgglad lapp som jag band fast vid ett resårband och knöt sen fast bandet runt kattens hals. Jag är helt säker på att lappen satt ordentligt. Jag skrev  "Är detta din katt? Vi är oroliga och vill veta om han är hemlös eller ej ? mejla denna adress"

Katten återvänder o jag ser honom stryka runt vid kl 21.  Utan resårbandet. Och ingen mejl har jag fått! Så hur gör man nu?  Är ägarna verkligen så obrydda? Eller kanske mentalt handikappade? Bör jag börja sätta upp lappar i området och annons i tidningen? Vet inte hur jag ska gå till väga :(

Jag känner till att det finns ägare som har bra koll på sin katt med katter som tex vill ut ena sekunden och direkt in i nästa osv men denna katt spenderar sina nätter hos andra människor och ägaren verkar skita i :/

Tjeja
1

😭

Tack att du bryr dig och gör vad du kan!

Jag hade försökt ta reda på vilka ägarna är, tex genom registret om möjligt. Och pratat med dem direkt.

Tyvärr är det ju dock så att det finns ingen lag emot att låta sin katt ströva fritt på det viset och vill ägarna inte ha hjälp med kissen är det inte mycket du kan göra. 

Men om du har tur kan det vara någon ägare som kanske inte orkar ta bättre hand om katten och är tacksam att få hjälp att omplacera den om inget annat.

Lycka till!  ❤️

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Uppkatten
2

Men om katten är reggad och ni kan se i registret att han bor i området så är det väl bara att ringa till den personen som katten är registrerad på? Eller att knacka på hos vederbörande och prata lite? Står det i registret att ägaren har valt att inte visa sina personuppgifter på nätet så kan man ringa till SKK/SVERAK för att få hjälp med namn och telefonnummer till ägaren.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
1

Om katten är märkt och registrerad och du ser att han bor i erat område så ser du väl även ägarens namn? åk till dem och prata med dem?

Uppkatten
4

#3 Kan ju även stå att ägaren valt att inte visa sina personuppgifter på nätet (då ser man vanligtvis bara orten). Men då kan man ringa till SKK/SVERAK för att få hjälp med namn och telefonnummer till ägaren.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5

Att sätta ett resårband kring kattens hals tycker jag också låter lite farligt, ifall katten fastnar i någonstans eller fastnar i med sin egen tass eller liknande. Bättre kanske att köpa ett halsband med säkerhetsspänne i så fall och använda.

Sarah
4

Angående halsband, vissa katter är experter på att plocka av dem. Sen är det ju lite svårt att styra en katt, om den känner för att flytta in hos någon så kanske den gör det, utan att det är dåligt hemma på något sätt. Att man missar en fästing är inte heller så konstigt alltid. Vi har 4 katter och en kattlucka. De kommer och går som de vill. Inga halsband har de heller. Även om alla katter kommer in en sväng varje dag, ibland bara för att äta och ibland för att sova med oss i sängen en hel natt, så betyder det inte att vi får tag på alla fästingar jämt, även om vi tycker att vi kollar. Vissa dagar hinner man bara se någon av dem en snabbis. Vad jag vill säga är att det betyder inte att man är en dålig ägare, bara för att katten tycker att hela området är hemmet. Inte ok att grannarna låter honom sova där om han har ett hem heller, kanske vill ägarna ha honom hemma, men han väljer att gå till grannen, det lockar ju bort honom från hemmet. Jag hade blivit väldigt sur om någon tog in våra katter. De är ute på nätterna om de vill, iom luckan.

ALEVIUSS
2

Hej tack för svaren kära ni!

Angående registret: Hittills har jag aldrig sett registrerade katter med ägarens namn och adress annat än orten. :/.  Antagligen av säkerhetsskäl som man avböjer men om man har utekatt tycker jag det vore kanon att ha sin adress med då dessa katter kan falla offer för bilar osv.

Vet ni om man kan få reda på ägaren ändå via sverak?  Kanske man kan gå till polisen med katten så dem får kolla upp, men vill inte utsätta stackars kissen för stress .

Ja ni andra kanske tycker att jag är för på angående detta men jag bara måste få reda på denna ägare om inte för att se om hen är normalt funtad eller kanske har en bra förklaring på varför hen ej verkar bry sig om katten. Man vill ju ha hela bilden framför sig liksom.

#5 Vet du vad det var precis vad jag tänkt på! Jag menar tänk om katten blev av med bandet på nått sätt ändå och tänk hur ägaren skulle haja till om hens katt kom med halsband och helst en bjällra för uppmärksamhetens skull :p, Svårt att missa ;)   Ja du har absolut rätt angående resårband som kan fastna :(

Jag   tänkte på det också men så resonerade jag att katten säkert kommer dra hem snart för att få mat så. Men ska kolla upp halsband med säkerhetsspänne :)

Uppkatten
1

#7 När du kollar i id-registret så måste du klicka på ID-numret i vänsterspalten för att få upp ägarens kontaktuppgifter.

ALEVIUSS
2

Jag förstår exakt hur du menar! Är väl insatt inom detta så att säga då jag läst så många historier om tex ägare som har sura grannar som beskyller en för att missköta sin katt   för att kanske katten är långhårig och hinner få tovor. Alt historier om katter som lockas bort från sitt hem och flyttar in hos andra och ägare som förtvivlat vill få tillbaks sin katt men grannarna vägrar resolut mata katten osv. Ja det finns många scenarier! 

Därför vill jag förstås inte vara snabb och döma denna katts ägare. Dock tror jag att en som verkligen älskar sin katt skulle bli brydd om katten inte är hemma under hela nätterna under kalla vinternätter med minusgrader. Eller har jag fel? Visst skulle du bli orolig om nån av dina katter var ute varenda natt under vintern? Och försöka ta reda på om den sover över hos nån annan?

Ja absolut förstår jag att man kan missa fästingar!  Dock så måste jag säga att ingen i detta område har kattluckor pga risk för inbrott då vi lever med skog inpå vilket kan locka tjuvar att slå till mörka årstider.

Uppkatten
2

Har du provat att göra som jag skriver i #8?

ALEVIUSS
1

#10  Det visste jag inte!  Ska testa , tack :)  Dock minns jag ej numret nu men ska försöka imorron och se om katten låter mig kika i örat igen :)

Jag ser att man kan kontakta sverak för att få reda på personuppgifter, så jag kanske får köra den vägen^^

Sarah
2

Jag blir orolig då katterna är borta flera dagar, absolut, men till ett två på natten, nej det blir jag inte. De brukar gå ut ungefär då och komma hem och väcka oss vid 4 :p Vi bor också med mycket skog bakom oss, några mil skog, men är inte orolig att tjuvar ska använda luckan på ngt sätt, tror att de slår sönder en ruta istället.

[eliinmeyer]
0

Det är väl inte vinter nu? Fast det är ju kallt i o för sig. Du kan kanske knacka på runt om bland folk och höra om de vet vems katten är? Våra katter är ute i bland på natten av val så det e inte så konstigt tycker jag att katten är ute på natten. Vissa katter föredrar inne, andra inte :) mitt i vinter tror jag kanske det är bäst att de är inne men det är ju inte lika kallt ute nu som i vintras

ALEVIUSS
1

#12  Ja där ser man! Riktiga nattdjur dina katter :D. Ja visst är det ändå härligt att kunna ge dem möjlighet att själva bestämma när dem ska in och ut:)

Jag pratar ofta med våra grannar som "tagit sig an" denna katt. Dem matar honom inte, utan tycker bara synd om honom när han kommer till altanen och vill in, Så han verkar inte gilla att vara ute egentligen :p. Eller så gillar han att ha det mjukt o skönt för sina tupplurer. Jag har påpekat många gånger att dem inte ska ta in honom och börja "avvänja" honom och dem har försökt några gånger men dem var nog inte så konsekventa :/

En sak som jag funderar på är om katter inte blir kissnödiga under nätterna? För mina grannar säger att när katten kommer under natten så sover eller vilar den under hela natten fram till klockan 5-6 och mina grannar har ingen kattlåda. Så jag antar att katten blir tvungen att "hålla" sig hela natten? Kan ju inte vara bra? aja.

Hmm jag är inte helt säker på varför man ej har luckor i vårt område, du har rätt, en tjuv skulle hellre krossa en ruta :p

Det kan vara bostadsrättsföreningen som ej tillåter men har inte koll så jag vill inte säga fel. Ja vem vet kanske just denna ägare har lucka? Får hoppas på det :)

Sarah
0

:) Innan vi skaffade lucka var de oftast inne på nätterna, iom att jag inte släppte ut dem. De hade låda, men använde den aldrig. Behövde de kissa så väckte de mig.

Bästakompis
3

Om katten är ute mycket men ändå kommer hem minst ett par gånger om dygnet så kanske man inte blir jätteorolig om man har utekatt. Katter har ju mycket egen vilja och vad gör man om katten inte vill vara hemma. Den kanske smiter ut på morgonen när ägarna går till jobbet, då kan den inte komma in hos sig, men har upptäckt att den kan komma in hos grannar. Eller så tycker den att det är bättre borta. Som en av katterna i serien som gick på SVT för ett tag sedan, den var borta mycket och vistades hos en granne flera hus bort. Det visade sig att den inte tyckte om att familjen hade fått bebis, så den hade helt enkelt bestämt sig för att flytta till en ensamstående äldre man, som kunde gosa med honom hela dagarna. Det är ju därför man inte ska ta in andras katter om man inte är säker på att de är hemlösa. Katter som är ute mycket tål för övrigt rätt mycket kyla, många minusgrader, bara de är välnärda och får i sig all energi de behöver. De bygger på sig mycket päls och fett som skyddar. Med detta menar jag INTE att katter alltid klarar sig och vill inte förminska att vissa människor slänger ut sina katter, för de måste ha tillräckligt med mat och en torr vindskyddad plats att vila på. Det tar tid för katten att bygga upp sig för kylan, så en innekatt som slängs ut eller en van utekatt som inte hittar tillräckligt med mat far väldigt illa. De katter som fanns i familjen när jag växte upp i Norrbotten kunde vara ute många timmar i sträck i -25 grader och de hade helt fantastiska pälsar. Det fanns liksom ingen botten i pälsen :) Om vi inte var hemma när katten ville in så la den sig i ett krypin i en vedtrave :)

ALEVIUSS
1

#15 Där ser man :D Ja jag kan förstå att dem är skeptiska till kattlådor, hur konstigt är det inte att bajsa inomhus liksom :D. Så vida man inte har innekatter^^

ALEVIUSS
1

#16  Jo men precis i de banorna tänkte jag och har tänkt i flera månader för jag har också sett den dokumentären "Secret life of a cat" eller nåt gjord av BBC om vi pratar om samma program?    Fast i den jag såg handlade det om en katt som hade flyttat gick flera km om dagen till ett annat kvarter för att tigga mat från en kvinna med egna katter. Den hade gjort så i 6 månader när ägaren fått ett barn som växt upp lite och som störde katten. Och konstigt nog varken ägaren försökte ta reda på katten  eller den som matade katten hade försökt ta reda på ägaren utan det var när hon hörde om filmteamet som hon frågade dem om hjälp.

Så jo jag har alltid tänkt att denna katt kanske har fått ändrade familjesituation där hemma och den därför är missnöjd och vill hitta ett bättre hem^^.

Men som sagt det gnager så mycket i mig, jag bara måste veta vem ägaren är, som person och om hen har en bra förklaring osv :p

ALEVIUSS
1

Jag har lite nytt att dela med er. Jag har fått fram adress och tel nr till ägaren via sverak registret!  Personen bor ca 2,5 km från vårt område! Jag vet att katter kan ta sig långt i sina vandringar men ändå. Frågan är, vad gör jag nu? Haha Ska jag typ mejla hen? Sms,a? Vad ska man säga?  Man vill absolut inte irritera ägaren ju. Kanske ni har tips på vad man kan säga och göra?😇

Ps. Jag känner mig lite paranoid! Tänk om ägaren typ läser allt här nu eller senare? :O

[eliinmeyer]
1

#19 du kan ju bara säga det att deras katt strövar omkring i ert område och att du undrar lite saker, så skriver du vad du undrar och försöker få det att låta så odömmande och snällt som möjligt haha så de inte tar illa upp :)

ALEVIUSS
1

#20 Oj jag missade visst ditt förra inlägg!  När jag sa vinter syftade jag på denna senaste vintern :) Katten har varit här i området sedan förra sommaren.

Jo jag förstår att många utekatter gillar att vara aktiva på nätterna. Men nu är det så att denna katt aktivt söker sig till andras hem (våra grannars) vid natten och sover över så katten verkar inte vilja vara ute egentligen. För han kommer och sätter sig under grannarnas altan vid tider som kl 20.  kl 23.   kl 00.   kl 01. och vill komma in och grannarna säger att han går in och lägger sig och sover så antingen:

1- Ägarna kollar om katten är vid ytterdörren innan dem lägger sig o om katten ej är det så går dem och lägger sig så blir katten kvar ute.

2. Katten väljer aktivt själv bort att gå hem till sig och söker sig till andra hem under nätterna för att han är missnöjd med något. 

Måste säga att han är den mysigaste, snällaste och tålmodigaste katt jag någonsin träffat! Han är helt underbar <3

Får se hur jag gör, behöver tänka över hur jag ska formulera mig :p

Uppkatten
4

Bor katten 2,5 km bort så kan det ev. innebära att katten är bortsprungen och att ägaren faktiskt inte vet att katten håller till i ert område. Det är inte alla som tänker på att anmäla katten som bortsprungen till id-registret när den försvinner.

Är katten okastrerad så kan den dock ha ett revir i den här storleken.

Men jag tycker det låter som att det finns all anledning att ringa och prata med ägaren, och berätta att katten håller till i ert område. Säg att du bara ville försäkra dig om att allt är i sin ordning (att katten hittar hem etc).

Möjligen kan man undra om ägaren har flyttat till ert område men glömt att lägga in sin nya adress i id-registret. Sånt händer.

[eliinmeyer]
0

Ja om han verkar vilja vara inne så kan det ju vara något "fel". Du kanske kan berätta hur du upplever det och fråga om de tänkt på kattlucka eller liknande? :)

ALEVIUSS
2

Ok jag har fått reda på lite mer uppgifter om ägaren.

Jag kommer nog kontakta hen snart. Tack alla för era inlägg, råd och hjälp!

Särskilt Uppkatten som rådde mig om ID koll via klick på nummerlänk :D

p_i_f@live.se
2

En liten sarkastisk kommentar. Om någon vet vems katten är och var den bor. Varför inte RINGA direkt istället för att sitta på nätet och fråga om allt möjligt? Om ett djur är registrerat finns kontaktuppgifter där. Om inte de valt att inte ha personuppgifter tillgängliga. Men då ringer man numret som står angivet. Sitta här och gnälla hjälper inte katten. Jag själv har försökt förebygga att människor som inte förstår nånting ska förstå att min katt inte är vrålhungrig, trött, kall och frusen. Men ändå vet jag att imbecila tror det. Nästa steg är att sätta GPS. Om inte det räcker vet jag inte vad det är för fel på folk som inte förstår.

[eliinmeyer]
2

#25 menar du sarkastisk? För det är att man säger något som man inte menar.. Bara undrar för fattar inte din kommentar om den nu är sarkastisk

ALEVIUSS
4

#25  Sarkastisk?  Du menar nog snarare "hård i ton"^^

Jag sitter inte och gnäller,  jag frågar om råd om ett känsligt ämne!  Vad är det för fel med det?  Alla gillar inte att klampa in rakt på sak i dessa ämnen, utan vill vara mer diplomatiska, vi är alla olika^^

Och om du överhuvud taget läst igenom alla mina inlägg och de andras inlägg kommer du se att jag har full förståelse och är fullt insatt i att många har katter som helt enkelt gillar att vara på drift och ägaren ändå har bra koll.  Och att jag känner till att många kattägare är frustrerad över att deras katter lockas bort hemifrån för att den kanske inte trivs med något och föredrar att vara i annat hem i grannskapet, och att ägaren kan vara förtvivlad över detta osv.

Allt detta har vi tagit upp i våra "gnälliga" diskussioner^^

Verkar mer som att du är irriterad på dem i din grannskap som kommenterat  dig angående din katt?  Hur har du gjort för att dem sa förstå att din katt inte är frusen, hungrig och trött?  Om du inte lyckas förmedla detta eller om folk inte fattar hjälper väl inte gps? Bara en tanke^^