Stirra på katt
Vi har en sphynxhane på 8 månader som vi stortrivs med. Han e otroligt gosig och öppen mot alla han träffar, men han är svår att leka med. Han vill gärna busa genom att brottas och bitas. Han vill alltså knappt alltså leka med sina leksaker etc. Han är kastrerad och har börjat på lite smalare mat. Jag har ingen kattvana sen tidigare så jag märkte att när vi tittade på varandra så gjorde han små söta utfall och ville brottas, tills han blev trött och kom å la sig i famnen och spann och somnade. Och oftast så 'bits' han och kurrar samtidigt=leker tolkar jag det som. Men sen läste jag en massa text om att man utmanar katten genom att se honom i ögonen, vilket har gjort att jag slutat med det helt. Detta pågick alltså i typ 2-3 dagar. Hur ska jag tolka honom? Vill han bara leka eller börjar han se mig som ett hot. Han myser fortfarande lika mycket och är inte aggressiv på det sättet, men just i lekfasen vill jag inte uppmuntra till några tråkiga framtida beteenden. Tilläggas bör att han sedan födseln varit den mest utåtriktade, nyfikna och mest sociala av sina syskon och brottades med allt och alla första gången vi såg honom. Alla syskonen bet friskt på varandra men han var nästan alltid segrande och jagade ikapp de andra och ville busa mer.
Jag har aldrig riktigt tänkt på det där med att stirra katter i ögonen, men av en vana brukar jag härma katterna jag hade för när de låg och vila och hade det skönt så brukade de kolla på en med halvöppna ögon och blinka emellanåt (avslappnad) och kolla bort ibland. Beror lite på hur du kollar på katten och vilka signaler du sänder ut ^_^ jag kan ha fel, men har alltid kunnat skilja på lek bus och vila med mina katter. Din katt är ung, och av annan ras än jag är van vid, men kan tänka mig att de är busiga! Du behöver nog inte va rädd för o kolla honom i ögonen, men tänk på att va avslappnad själv när du inte känner för o busa 🙂
'-Headlights on the highway-'
Okej, det låter logiskt. Tack för svar!
Ingen fara! Låter som du fick en liten buskatt! Om du inte har några problem nu så tror jag inte det kommer bli några, du verkar ju också väldigt medveten och tänker på att förebygga 🙂 alla katter har ju lite olika personligheter och att han inte leker med leksaker etc. är helt ok! En maine coon hona vi hade tyckte inte direkt om några leksaker förutom små mjuka möss som hon bar omkring på, medan de andra katterna föredrog en pinne 😛 eller vanliga snören! Billigt! Synd på de andra leksakerna bara! Ibland små bollar också. Menar bara att alla katter föredrar olika, och ibland kan det ta ett tag o hitta den rätta leken! Mina tidigare katter som är hos pappa tyckte om att bli omkringdragen i en låda på marken! Jag knöt snöre i hörnen på lådan och lekte "katt taxi" det var poppis! Ni har inte tänkt på att skaffa en till katt som lekkamrat? Absolut inte nödvändigt men vissa katter kanske tycker det är skoj o ha nån mer o leka med ^_^
'-Headlights on the highway-'
Okej tack för tipsen! Jo vi har absolut tänkt på att skaffa en till, men nu verkar det vara snålt med sphynxkullar Sverige så vi håller ögonen öppna :)