Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1651 ggr
Lolliz
1

Ny Bengal - tips på aktivitet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, För en månad sen gick en utav mina två kissar bort. Så för en vecka sedan så hämtade vi hem en ny kompis till min andra. Vi köpte en 8 månaders liten bengalkille:) Nu till en kanske löjlig fråga:) jag har nog läst på varenda bengalsida som finns innan vi skaffade honom och var redo för bus och buller:). Han är supergo och kelig men verkar tröttna fort på att leka och vill mest ligga och gosa. Vilket såklart är supermysigt men jag är lite orolig att han kanske mest är uttråkad och inte tycker våra lekar är roliga nog. Min andra katt är 2,5 och har inte riktigt fått lust till bus än. Är orolig att han helst vill ha en liten bengalkompis eller andra lekar. Hur är era bengaler? Har dom en huskattkompis och hur funkar det? Vilka aktiviteter är favorit hemma hos er? Han fullständigt skiter i leksaksmöss. Tycker vi är skittråkiga när vi slänger bollar för apportera. Han gillar vippan en kvart Max sen ger han upp. Har försökt med vattenlek med balja och bollar och det verkar lite roligt till en början sen reser han sig och går. Han kanske bara är en utav få lugna bengaler, vad vet jag:) Vill bara att han ska må bra och trivas hos oss så dela gärna med er utav era erfarenheter:)

annzoo
0

Mina bengalar har varierande aktivitetsnivå oavsett fertila eller kastrerade. Mina kattungar  är det givetvis fullt ös medvetslös :P medan de äldre är betydligt lugnare =) De flesta är bra på att leka själv med bollar och leksaker, vissa kan hålla på i evighet medan andra får lek-il och lessnar fort.

Man får ett bra förhandsvisning hur kattungarna kommer att bli om man tittar på föräldrarna. Lugna föräldrar ger oftast lugnare avkommor än om föräldrarna kräver mycket stimulans. Men visst kan 2 aktiva föräldrar få lugna avkommor.

Du lär märka om din katt är uttråkad då de är bra på att hitta på hyss :P

Bästakompis
1

Du har haft din nya katt i en vecka skriver du. Kanske tar det ett tag till i den nya miljön och med den nya kompisen, innan han vågar ta ut svängarna ordentligt. Hos katter sitter det djupt att undvika konflikt, det som ser ut som ointresse kan vara att han är avvaktande och visar att han som inkräktare på den andres revir inte tänker komma och sno åt sig av resurserna. Spelet om rangordning katter emellan kan ske med väldigt subtila signaler. T ex att de aldrig leker med samma leksak, eller att den ene går undan när den andre leker. Jag har svårt att tro att de är bekväma med varann och vet sina positioner redan efter en vecka. Jag tror inte det är någon fara med att han är uttråkad heller, som annzoo sa, det lär nog märkas☺