Katter iFokus

Katter

Etiketter: hÀlsabeteendekosthÄllning
LĂ€st 3861 ggr
Cireea
0

Hankatt "bestiger" annan hankatt

Jag har lite svĂ„rt att formulera min rubrik men jag hoppas den duger.😃

Det Ă€r sĂ„hĂ€r att vi har tvĂ„ hankatter, bĂ„da tvĂ„ Ă€r kastrerade innekatter. Den ena som vi haft lĂ€ngst blir 3 Ă„r i Ă„r medan vĂ„r yngre blir 1 Ă„r. VĂ„r Ă€ldre hankatt har pĂ„ senare tid börjat stĂ€lla sig pĂ„ den yngre katten och typ biter honom samtidigt som han halvt juckar mot den yngre kattens rygg. 

Efter han gjort sĂ„ ett tag ligger dom tillsammans som vanligt och den Ă€ldre katten tvĂ€ttar den yngre en stund innan dom helt enkelt somnar. Vi har bara sett detta hĂ€nda pĂ„ kvĂ€llarna men det kan sĂ„klart hĂ€nda oftare utan att vi ser det. 

Vad kan det hĂ€r beteendet bero pĂ„?đŸ€”
Har aldrig sett en kastrerad hankatt göra sÄhÀr mot en annan kastrerad hankatt tidigare sÄ dÀrför blev jag lite förbryllad.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[[pimey]]
0

Dominans

Cireea
0

#1 Okej, vi pratade lite om dominans men blev förvĂ„nad dĂ„ bĂ„da Ă€r kastrerade. Har sett okastrerade katter hĂ„lla pĂ„ sĂ„dĂ€r men aldrig sett en kastrerad katt hĂ€vda sig pĂ„ det sĂ€ttet. đŸ˜›

Den yngre gillar i alla fall inte den Ă€ldres beteende utan gnĂ€ller ganska ordentligt nĂ€r han biter och trampar runt pĂ„ honom (han Ă€r ju inte direkt snĂ€ll mot den yngre). Är det okej att avbryta beteendet eller ska vi bara lĂ„ta honom hĂ„lla pĂ„? 
Den yngre försöker inte mopsa upp sig eller nĂ„got utan han vill nog mest bara bli lĂ€mnad ifred dĂ„ den Ă€ldre gĂ€rna hoppar pĂ„ den yngre nĂ€r den yngre gĂ„tt och lagt sig för att sova. đŸ˜

Har aldrig varit med om nĂ„got liknande tidigare sĂ„ alla tips mottages tacksamt. đŸ™‚

Denna kommentar har tagits bort.
Torparmor
2

Lyd inte #3 rĂ„d hon  överför egna kĂ€nslor pĂ„ katterna.   Enligt din beskrivning verkar inte den lilla katten mĂ„ illa av det hela. Att trampa och bita ingĂ„r i katternas parning och Ă€r helt naturligt.  Din katts beteende gĂ„r Ă¶ver med tiden, men kan ta ett bra tag efter kastreringen.  Har egen erfarenhet

LÄt dagen idag bli din bÀsta hittills!

burmamys
0

Jag tror som pimey att detta Ă€r ett dominansbeteende som uppstĂ„r för att den yngre katten börjar bli vuxen. Den Ă€ldre katten vill dĂ„ försĂ€kra sig om att fortsĂ€tta vara den som bestĂ€mmer. Genom att bita den yngre i nacken och jucka mot hans rygg visar han pĂ„ ett milt sĂ€tt (utan brĂ„k och aggressivitet) att han vill bestĂ€mma, och den yngre klagar lite över detta, inte av smĂ€rta eller rĂ€dsla. Även kastrerade katter har en inbördes rangordning som de mĂ„ste komma överens om, det visar bara att de har en nĂ€ra relation och delar samma revir. Katter som undviker varandra gör inte heller upp om rang men dessa tvĂ„ gör det just för att de har en relation med varandra. Jag tycker inte du ska avbryta dem, dĂ„ tvingar du bara den Ă€ldre att visa dominans pĂ„ andra sĂ€tt.

burmamys
0

Det du kan göra för att beteendet ska minska Àr att hjÀlpa den Àldre att befÀsta sin position som nr1, genom att t ex ge den Àldre katten mat först, och plocka undan den yngre katten nÀr den försöker knuffa bort den Àldre frÄn en mysig liggplats.

burmamys
1

Kan ocksÄ tipsa dig att se över katternas resurser i form av liggplatser, klösplatser, kattlÄdor, vattenskÄlar m.m. och eventuellt fixa fler för att minimera konkurrens om resurserna i deras gemensamma revir.

Lena
4

Vi hade fĂ„tt in ett "trolltyg" i gruppen som nu har förpassats till skogarna dĂ€r det hörde hemma. 

Önskar er andra en trevlig fortsĂ€ttning pĂ„ PĂ„skhelgen! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt Àr inget liv alls. LÄt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helga21]
2

Mina tvĂ„ hanar Ă€ 9 och 11 Ă„r. SĂ„ lĂ€nge jag kan minnas sĂ„ sĂ„ bestiger den Ă€ldre och större den mindre nĂ€r det blir vĂ„r och jag bĂ€gge Ă€r ocksĂ„ kastrerade. Jag sĂ€ger Ă„t den Ă€ldre att sluta larva sig och dĂ„ kliver denne av och den yngre som  inte tycker om dennes beteende. Jag uppfattar det ocksĂ„ som dominans och ingen av hankatterna har nĂ„gonsin varit fertil. Jag har dessutom tvĂ„ kastrerade honkatter och ingen av dem har han försökt med för dĂ„ skulle han fĂ„ sĂ„ mycket stryk att pĂ€lsen skulle Ă„ka av honom för de sĂ€ger ifrĂ„n sĂ„ det rĂ€cker till och blir över.

Cireea
4

Okej, tack för era tips och rĂ„d! đŸ™‚ Jag lĂ„ter dom vara helt enkelt, jag brukar aldrig störa dom dĂ„ jag anser att katterna kan fĂ„ "göra upp" sjĂ€lva - det blir lugnast pĂ„ det sĂ€ttet. Nu försöker ju inte den Ă€ldre hĂ€vda sig pĂ„ annat sĂ€tt utan dom Ă€r vĂ€ldigt lugna av sig annars. đŸ™‚ Dom busar, sover tillsammans och Ă€r vĂ€ldigt bra vĂ€nner i övrigt sĂ„ jag ville mest kolla av sĂ„ det inte var nĂ„got annat det handlade om.

Katterna har gott om liggplatser och stĂ€llen att klösa pĂ„ sĂ„ det Ă€r inget problem. Dom har Ă€ven tvĂ„ av allt annat just för att minimera konkurrensen. đŸ™‚
Nu nĂ€r vi flyttar till större sĂ„ ska dom fĂ„ ytterligare ett kattrĂ€d, tycker det Ă€r mysigt med flera stĂ€llen som Ă€r enbart katternas. Soffor, stolar och sĂ€ngar Ă€r ju inte bara katternas sĂ„ just kattrĂ€d kan man ha nĂ„gra av sĂ„ katterna kĂ€nner att dom kan smita ivĂ€g till sina egna stĂ€llen! đŸ˜ƒ

SĂ„ igen, tusen tack för era rĂ„d. đŸŒș

Vad #3 skrev hann jag aldrig se, men det verkar som att det var lika bra! đŸ˜Ž