Katt kissat i säng
La mig precis i sängen och upptäckte då att jsg lagt mig i nått blött, tjohej. Såå, min fråga är kan en orsak till kissande i sängen bero på att katterna blivit könsmogna och att dom är okastrerade? Även fast det är honkatter? (Har tid i april) Skrubbade rent och bytte all sand i deras låda nu, har också tagit bort huven. Jag har jobbat sju dagar i rad och vart väldigt trött när jag väl är hemma, kan det vara missnöje på mig? Det var på min sida av sängen dom kissade. Detta har aldrig hänt förut. Dom har sen första sekund hos oss alltid använt lådan. Får hoppas att det inte sker igen. Vi ska dessutom bort i helgen för första gången och har kattvakt som ska bo här. :(
Bäst är ju minst en låda per katt. En del råder till en extra utöver det.
Så det kan vara så enkelt som att en eller båda börjat mogna och inte vill ha samma låda.
Ja, åker och köper ytterligare en låda imorgon, svårt med plats för den bara, har nuvarande i hallen men får fixa om lite inne på toan så ska det nog gå. Dom var dock på lådan och kissade direkt, båda två efter varandra, såfort jag skrubbade den plus bytte all sand.
Jag vet att det finns många mycket mer kunniga än jag här inne. Så du lär få många råd.
Det finns dessutom en sökfunktion. Ovanför ditt första inlägg finns "Sök". Skriv tex "kissade i sängen". För detta ämnet har varit uppe flera gånger.
Kan vara katten protesterar att gå på lådan om det blev för mycket smuts i den har hänt mig med lil tjejen och så fort jag började städa mer lådan så slutade hon plötsligt det och hon har bara protesterat en gång
Är 100% söker att det är för att de är okastrerade. Försök få en tidigare tid
Ja, de kan kissa i sängen för att de är okastrerade.
SE*Astinis Ragdoll
Fertila honor kan precis som hanar markera revir utanför lådan
Ja, jag hade önskat det men det händer en gång per månad att jag är ledig två dagar i rad och känner att det kan vara bra att va hemma med dom efter kastreringen för att kolla läget. Därav att tiden är i april.
Det visade sig att det fanns en väldigt logisk förklaring till kissandet. Pappa va och kolla till katterna igårkväll, när han kom dit hade dörren till sovrummet vart stängd och iris låg o sov därinne. Hon har antagligen pillat loss dörrstoppet så dörren åkt igen och sen inte kunnat komma ut när hon skulle kissa :( Pratade med pappa nyss då berättade han detta.
Bra om.ni sätter något så inte dörren stängs om ni inte redan gjort har hänt mig då vi hade katt lådan i på toan husse brukar glömma att ha toan öppet så det blev att man fick ha katt lådan i vardags rummet fast för er blev hon instängd i sovrummet :) då förklarar saken och hon börjar ju ändå inte göra revir förns hon börjar löpa.. Min katt markerar inte och hon är inte kastrerad och är redan snart 8 månader och innan någon tjatar att jag ska kastrera henne så ska hon kastrera bara att hon har varit sjuk
Ja, vi har en dörrstopp som dom tycker det är kul att pilla loss o leka med ibland :p
Min katt har kissat i sängen några gånger, och det rätt tydligt i protest. Så nog kan det bero på missnöje. Har hänt några gånger, bland annat när jag sovit väldigt länge på helgerna. Han gillar rutiner och vet att jag går upp vid en viss tid och ger honom mat.
Då började jag gå upp tidigare på helgen och ge honom mat, och sen gå och lägga mig. Så löste det sig.
(Han är kastrerad alltså)
I wish I could write as mysterious as a cat
Jag har en dörrstop som jag tycker är jättebra, jag hade en annan innan men den pillade han loss och såklart stängde dörren JÄMT, dock är jag hemma ofta så det hände ingen olycka för jag öppnade dörren igen men sen gick han såklart och stängde den och ja de var typ 10 ggr om dagen han stängde, Så blev urless på det och köpte såna här dörrstop.
Skickar bild nedanför får inte in bilden i inlägget. Men dom kan han inte ta av för dom kan man sätta hur högt eller lågt ner på dörren som helst!
Jag minns ej nu var jag köpt de men jag vet att det finns lite överallt i lite olika färger och former, de finns oftast vad jag vet på barnavdelningen har jag för mig nu, och det är nog ev jula, biltema, ev apoteket eller någon leksakaffär där de har mycket barn/baby säkerhets grejer. Vet iaf att ja köpte de i två pack och jag brukar ha båda på toadörren. De är lätta att ta av och sätta på också så det inte är inte jobbigt att ha dom på dörren alls.
Nu hittade jag dom! Det var biltema.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Ovrigt/Dorrstopp-2-pack-2000022607/
ah vad smart! Köpte nya dörrstopp idag, fast sånna vanliga. Lite bättre än nuvarande dock så hoppas att det ska gå bra nu :)
Ja hoppas de funkar!
Annars så vet du att dessa är ett bra tips! 😊 Lycka till med kastreringen!
Jag stänger bara dörren?
Till sovrummet? Ja alla gör väl olika :) våra katter har tillgång till hela lägenheten utom min sambos datarum. Dom har en av sina klösmöbler i sovrummet som dom brukar sova på plus att dom sover i sängen med oss på nätterna så känns taskigt att stänga ute dom ifrån sovrummet när vi inte är hemma. Men har satt två dörrstopp där nu :)