Mamman tar inte hand om ungarna
Hej! Jag har nu fått kattungar här hemma som dessväre blivit "utan mamma" då mamman inte bryr sig om dem. Jag har haft ungar tidigare men aldrig några jag behövt handmata. Det här var sista kullen för denna skogis, & jag hoppades verkligen att det skulle bli en trevlig stund, men ja.. Jag handmatar dem med nappflaska & KMR mjölkersättning var 3-4e timme, har dem i en transportbur nu (ska byta till en större hundbur när ungarna lärt sig krypa omkring lite mer), jag har en varm fäll i buren samt pet-flaskor med varm vatten i som jag byter ut vid varje matning. Torkar även med en varm fuktig tvättlapp vid rumpan efter varje matning samt väger dem varje morgon vid matning =) Anledning till att jag har dem i bur är pga att mamman inte alls är glad att se ungarna samt att jag har nyfikna (men snälla!) hundar här, det är alltså för säkerhetens skull när det kommer till kattmamman samt att ungarna ska slippa att vovvarna är där & nosar hela tiden. Dem kommer flytta in i mitt kök när dem är tillräckligt gamla =) Men jag undrar nu alltså om det är något mer jag bör tänka på eller bör göra?
Kan tillägga att ungarna är ca ett dygn gamla.
Har mammakatt varit hos veterinären?Hon kan ha ont .Varför är hon inte med ungarna?
Stolt ägare till tre La permer
Hon har varit hos veterinären innan parningen samt idag. Hon är fullt frisk & mår bra. Så varför hon inte tar hand om ungarna vet jag inte. Hon får heller inte vara med ungarna då jag tidigare var med om att en bekant uppfödare fick ungar där kattmamma åt upp sina bebisar efter att visat totalt ointresse för dem. Och det är inget jag vill råka ut för.
Är det honans första kull? Om inte, hur har hon betett sig vid tidigare kullar?
Övervaka honan och låt henne vara med ungarna så kanske moderskänslorna vaknar!
#4 Det är hennes andra kull. Första kullen tog hon hand om vid första sekunden, tvättade & matade dem samt låg vid dem hela tiden. Hur tycker ni jag ska göra under natten? Ska honan få vara vid ungarna då? Uppfödarens katt åt upp dem under natten, därav min osäkerhet ang. det.
Tvättar hon dem? Hur är hon ointresserad?
Om du känner dig osäker låt henne inte vara med dem under natten…
Har du någon värmefilt/dyna?
#6 Hon tvättar dem inte & vill knappt vara nära dem. Ser ut som hon försöker undvika dem så mycket det går. Jag har en frigolit platta i botten på transportburen & över det en fäll & längst in i buren en bit fårskinn.
Jag skulle ha kattungarna i bur under natten och ha mammakatt i samma rum.Under morgondagen skulle jag testa med att smörja in kattungarna med något som honan gillar.Smör leverpastej eller liknande och låta henne tvätta kattungarna. Vad är det för ras hur var hennes mamma med sina kattungar?Finns det andra katter /djur i hemmet.Känns honan stressad?
Var det en jobbig eller normal förlossning+
Hur många ungar har hon fått?
Säger som #2 honan kan ha ont… Har alla moderkakor kommit ut? Kan hon ha någon kattunge kvar i magen?
En varning. vilken transportbur har du? Har du en transportbur med metall eller plastdörr? Byt den mot en i helt i tyg (tyg dörr) och utan "rörskelett" på insidan. (om du förstår vad jag menar). Vi satt i din situation i jul och heltidsmata en kattunge då mamman varken visade intresse eller hade mjölk. Den föddes för tidigt men kröp snabbt omkring, den var inte gammal då den tryckte ut huvudet genom burdörren och fastnade (vilket gjorde att vi klippte upp burdörren). Då kattungen börja krypa mer och utforska hade vi den i tyghage.
Vi försökte få mamman intresserad av sin kattunge men de var lönlöst.
Har din kattmamma visat något intresse för kullen? Har hon mjölk? Jag matade oftare än 3e timme i början och spä ut mrk med en extra skopa vatten i början, annars kan kattungarna få förstoppning.
#8 Jag ska testa det, tack! Det är en Norsk Skogkatt. Det finns andra djur i hemmet, 3 hundar samt en till katt. Samma djur som fanns vid hennes förra kull. Jag tycker inte hon känns stressad, tvärtom. Hon är lugn & beter sig som vanligt. Födseln gick jätte bra & det var inga problem öht. #10 Det blev 4 stycken. Som sagt så har vi varit hos veterinären & han kunde inte se några fel utan allt ser bra ut. Alla moderkakor kom ut.