Katt tuggar sönder leksaker
Abbe, min 3,5 åriga bengal, är ju en lite speciell kisse som jag har beskrivit tidigare. Om alla katter har aspergers syndrom, som en titel på en viss bok lyder, så är Abbe autistisk. Han är vår speciella lilla misse som vi älskar otroligt mycket och försöker se till att han har det bra, men nu har vi märkt ett beteende som vi är lite oroliga över.
Abbe tuggar nämligen sönder leksaker. Sen sväljer han de borttugade delarna.
Han vill gärna ha mjuka leksaker som han kan tugga på. Hans nuvarande favvo, en hundleksak med hård kropp man SKA kunna tugga på, har blivit av med båda benen som Abbe har tuggat bort, och sen sönder. Han tuggar bara på de mjuka delarna och struntar fullständigt i den delen som är till att tugga på. Andra tuggleksaker struntar han fullständigt i. Han struntar faktiskt fullständigt i alla andra leksaker, utan just nu är det tigern som gäller.
Han biter/ tuggar på ingenting annat. Inga kablar, papper, filtar eller dylikt. Bara tigern. Tidigare hade han en stickat groda som han plockade sönder på samma sätt, men där blev bitarna så små att jag plockade undan dem och slängde. Tigerbenen lämnade jag kvar eftersom han fortsatte att leka med dem, inte trodde jag att han skulle ta och svälja ett av dem.
Varför gör han så? Är det någon slags manisk beteende, vad är grejen?
Det finns en sjukdom/syndrom (vet inte riktigt vad det klassas som) som heter PICA, vilket är att katten tvångsmässigt äter/tuggar/slickar på föremål eller material som inte är till för att ätas. Hur allvarligt det visar sig är olika. Om det är PICA ska dock beteendet vara tvångsmässigt. Att katten verkar göra det väldigt ofta, medvetet söker upp föremålet/materialet enbart för att äta på eller liknande. Det kan vara exempelvis tyg, plast eller kartong dom väljer.
Exempelvis min katt, som jag tror har PICA. Hon slickar på tyg (speciellt spets) periodvis och hon kan fastna i det och göra det i en halvtimme eller längre om man inte avbryter henne. Jag kan ta fram godis som hon annars är galen i, men hon bara fortsätter. Hon kan stå och krafsa på min dörr enbart för att få komma in och slicka på gardinerna. Det verkar även triggas vid stress.
Men det beror ju som sagt på hur han biter. Gör han det då och då och gör det lekfullt är det förmodligen inte PICA.
//Jessie