Bukspottkörtel-inflammation / Pancreatit
Har varit på djursjukhus igår och idag hos veterinärkliniken här hemmavid. Vår lilla honkatt har plötsligt slutat äta, dricka o göra ifrån sig helt. Idag skulle de göra ultraljud-undersökning på henne, men hennes tarmar var proppfulla o blåsan likaså, såg dom vid vanlig röntgen, så det gick inte att göra ultraljud idag. Så de ska undersöka om fri passage, ge lavemang osv, m m. Ev behöver hon opereras (om hon har något som blockerar tarmarna t ex).
De tar dessutom ett test ifall det är pancreatit, vilket symptomen kan tyda på. Hon är kvar på kliniken till ikväll, sen får vi åka tillbaks med henne imorgon.
Alla övriga värden som togs igår, såg jättebra ut. Idag har hon aningen förhöjd temperatur.
Jag hoppas naturligtvis att det inte är pancreatit, men det låter ju som att det mycket väl kan vara det…..
Har snabbgooglat (kom nyss hem fr vet, så har inte hunnit läsa på särskilt mkt) på Pancreatit hos katt och ser att det finns kronisk och akut variant. Och beroende på hur medicineringen hjälper, och om man får bukt med sjukdomen, så kan hon behöva gå på speciell diet resten av sitt liv. Det nämnde veterinären också.
Då uppstår förstås frågan i mig, vad finns i denna mat? Fullt av kolhydrater o annat? Här har jag försökt att läsa på och söka så bra mat jag kan utan att barfa…. kommer i så fall att kännas hur fel som helst att släppa kraven på spannmålsfritt m m. Jag vet ju också att veterinärer ofta har en annan syn på vad som är bra mat och inte samt samarbetar med Fodertillverkare…….
Har ni förslag till alternativt foder eller tankar omkring detta med deras specialfoder? Jag gissar, utan att veta, att det blir nån av Hill¨s foder för matsmältningen eller nåt, för dom säljer mycket Hill's-foder där.
Vi får se hur det går med vår lilla ögonsten…. har inte sovit på några nätter nu, och det hjälper ju inte mot oron…. och det hjälper ju inte vår katt…..
Har ni erfarenheter av bukspottskörtel-inflammation hos katt, och specialfodret som de då ska äta?
Är det ok om en katt utan pancreatit äter samma foder?
Tusen tankar och frågor (och oro) snurrar runt i huvet i dessa dagar….
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Fick just veta att provet på bukspottskörteln var helt normala. Åtminstone en god nyhet idag!
Så, hennes problem kan vara att något fastnat eller något trauma, för det verkar som att hon ev har ont i rygg. Mer undersökningar imorgon.
Hur som helst, om någon har erfarenhet av pancreatit, o maten, hos katt, så lär jag mej väldigt gärna mer! För vem vet, en vacker dag kan kunskapen behövas.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Hoppas katten kryar på sig :)
Snabb-googling resulterade i denna sidan
http://www.petmd.com/blogs/nutritionnuggets/cat/feeding-cats-with-pancreatitis-30271
My go-to diets for cats suffering from pancreatitis have the following characteristics:
- easily digestible
- moderate levels of protein that come from novel sources or are altered to be hypoallergenic
- moderate fat levels
- canned, unless the cat will only eat dry
Det viktigaste för katter med pankreatit är att maten har hög smältbarhet, runt 90%. Om man använder bra råvaror landar man lätt på 90% när man BARFar. Fetthalten ska ligga mellan 15-25% och maten ska inte innehålla mer än 5% fibrer. Proteinhalten är inte av särskilt betydelse utan det är främst smältbarheten som är viktig. De kan behöva tillskott av vissa vitaminer och mineraler beroende på hur magen mår.
Man kan även ge tillskott av pankreasenzymer t.ex. Creon.
Katter med pankreatit har länge behandlats som små hundar, men de har visat sig ha andra behov än hundar. Tyvärr har inte alla veterinärer koll på det utan sätter pankreatitkatter på foder med låg fetthalt och hög fiberhalt.
Tack #2 och #3! Har lite bråttom nu, men ska läsa mer ingående senare ikväll. Det är intressant och som sagt, vem vet när jag faktiskt kommer att behöva kunskapen.
#2 Vår veterinär nämnde att maten var ganska fet som hon i så fall skulle behöva äta. Så det verkar som att dom har "läst på". Dom jobbar mycket med skyggisar, vildfödda katter, tnr-katter och är engagerade i katthem. Jag har alltid haft en bra känsla för dom. Men ändå, dom är sponsrade av Hill¨s så….
Ja, barfandet…. än så länge har jag inte kommit dit ännu, men läser på om det en hel del, har som mål att kunna barfa åtminstone delvis så småningom. Det återstår en del kunskap och framför allt frys, köttkvarn m m innan jag kan börja BARFa mer.
Vom's frskfoder (helfoder enligt dom) blev trots allt ingen succé efter första omgången. Ska prova Mush så småningom också. Då kommer jag lite lättare undan.
Men det låter lovande att BARF ändå verkar vara ett vettigt alternativ till dessa "specialfoder" på burk!
Meeow!
#3 Intressant!
Jag blir nyfiken vad de siffrorna kommer ifrån.
Min katt blev nyligen diagnosticerad med pankreatit. Jag var på Blå sjärnan i Göteborg o den veterinären/de veterinärerna som jag pratade med sa att de inte ger specifika kostrekommendationer vid pankreatit hos katt på samma sätt som man gör hos hund. Behandlingen är smärtstillande ev tillsammans m antibiotika om man tror att det är en infektion.
Jag ger min katt färskfoder o det var helt ok med de veterinärerna jag pratade med.
Men hade gärna lärt mig mer om du vet något annat.
#5 Siffrorna kommer från Small Animal Clinical Nutrition, 5th Ed. Låter som du träffat bra veterinärer. :) Blå Stjärnan har väldigt hög kompetens.