Fråga kring njurfunktion och specialmat
Hej,
jag har för knappt en månad sedan förlorat min älskade Celeste. Hon var 8 år och 5 månader gammal, och hon dog av njursvikt. Mitt hjärta är krossat. 😢
Innan hon gick bort så fick hon äta en specialdiet, hon diagnosticerades några veckor innan nämligen, och hon fick speciell njurmat från Hill's, som eventuellt skulle kunna hjälpa henne att återhämta sig. Det fick mig att fundera, är det isåfall bättre att konstant ge katter denna typen av mat?
Jag är inte på något sätt insatt i hur kattmat är sammansatt, förutom att jag vet att många billigare märken innehåller alldeles för mycket spannmål. Men som jag förstod det av veterinären så innehåller inte den speciella njurmaten något visst ämne, som i vissa fall kan ligga bakom njurproblem hos katter.
Är det här något de behöver i vanliga fall? Om inte, varför är inte "njurmat" standarden för kattmat? Bör man alltid mata sin katt med sådan mat eller får de bristsjukdomar då?
Vill aldrig gå igenom det här igen..
Jag beklagar din sorg 🌺
Det viktigaste för kattens njurar är att aldrig eller sällan ge torrfoder. Katter som äter stor del torrfoder går ofta runt och är konstant uttorkade, vilket sliter mycket på njurarna. Så att ge blötmat, färskfoder eller BARF, gärna med lite extra tillsatt vatten, är det bästa förebyggande mot njurproblem hos katter.
SE*Simbelmynes
Tack 🌺
Tyvärr åt Celeste i princip uteslutande torrfoder. Jag var hos veterinär ett par rundor under flera år just för att ta reda på om hon hade några faktiska tandproblem eller något som gjorde att hon inte gillade blöt mat, men man hittade ingenting alls fel på henne. Brukar ju vara tvärtom, att lidande katter äter blötmat snarare än torrfoder då det är lättare att tugga och sådär. Till slut kom min veterinär fram till att hon kanske bara är väldigt kräsen (hon var extremt kräsen med vilken typ av torrfoder också, whiskas och sånt där som man köper i mataffäre, det luktade hon inte ens på).
Med min andra är det snäppet lättare, hon trycker i sig precis allt, oavsett det är bra eller dåligt för henne, så henne är det lättare att byta diet på. Överväger att övergå till BARF för henne, har läst att det ska vara det bästa, dock känner jag ingen slaktare eller bonde så det känns som att det är svårt att få tag på riktig kvalitet, kanske särskilt när det gäller inälvsmat som hjärta och lever som kan vara lite kinkigt att hitta. Kanske får bli en kombinationsvariant.
Jag har inte själv katt, men har närstående som har och är kattvakt ibland, och har fått lära mig att katter inte har någon naturlig törstkänsla. Därför är det så fel med med torrfoder till katter. Många katter drabbas också av diabetes p.g.a. torrfoder.
Ger man katten så naturlig mat som möjligt så mår deras kroppar bättre också.
Och så kan det vara bra att ha en vattenfontän, det brukar katter gilla mer att dricka ur. Om de inte själv kommit på att hoppa upp på handfat och diskbänkar och tigga vatten ur kranen.
Beklagar verkligen att du förlorat din katt och i så pass ung ålder dessutom. 😕
Som de andra skrivit så är ju torrfoder det sämsta man kan ge sin katt. Fast det finns en del som tycker att det är bra eller tycker att det fungerar bra. Mjooo, det gör ju det ett tag och kanske har man tur att det håller hela livet till en hög ålder. Men man får alltid ta i beaktning att det katten ser ut att må bra av idag, kanske inte gör det om ett år…. Det tar tid innan man ser effekter av felutfodring.
Om jag fick bestämma så skulle all torrfoder till katt förbjudas, för det är ett faktum att det gör mer skada än nytta, tyvärr!
I alla fall, så kan du mycket väl Barfa med det som går att köpa i affären. Kyckling, nöt, gris, lamm och lite vilt. Och sådant som du inte har lätt tillgängligt kan man alltid beställa.
Men så finns också Mush Vaisto Cat, råfoder för katt som alternativ eller något att kombinera med.
Du kan även ge blötmat, gärna Mjau eller Bozita. Eller en kombination av alla tre ovan, för det ena behöver inte utesluta det andra. Men släng torrfodret förstås!
Du har fått jättebra svar av HundochKatt, vill bara tillägga att det ämne som veterinären sa att katter med njursjukdom ska undvika är sannolikt fosfor. Njursjuka katter fr fosforreducerad kost för att det ska vara så skonsamt som möjligt för njurarna. Men när man minskar mängden fosfor begränsar man samtidigt hur mycket kalcium katten kan ta upp, och för lite kalcium ger bl.a. benskörhet. Friska katter ska därför inte äta njurkost.
Vår katt blev diagnosticerad med njursvikt redan vid ett par års ålder. Veterinären förklarade att många katter får problem, att kattens urin är så mycket starkare än människans. Han har i alla fall ätit "njurfoder" (både torrt och blött) ända sedan dess, och är nu 10 år. Han mår bra, men jag har också förstått att man inte ska ge det i onödan till friska katter.
Beklagar sorgen, det är hemskt att förlora sin kisse. 💔🌺
Amor vincit omnia - Kärleken övervinner allt.