Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1176 ggr
batmansbarn
1

Ny katt och livrädd

Hej! Utav speciella anledningar fick jag ta över min grannes katt igår. 1 h senare brinner det i lägenheten över mig. Hon åker in i kattburen, ut fort som f*n och in med henne i bilen med den andra katten (som den inte träffat tidigare)

Min katt var lös i bilen, men den nya katten var i bur. Dem rörde inte varandra, men såg varandra. Brandbilar kom och alla skrek. Alltså var dem i en stressad miljö. Efter kanske 1-2 timmar får vi komma in i våran lägenhet. För står att Duschess (Den nya katten) är rädd oså, men nu är det lite svajigt. 

Hon är på mitt rum, och när jag går in dit så vill hon liksom gosa och bli klappad, men så fort jag rör henne börjar hon fräsa och morra. Sen tar jag fram borsten och sätter den framför henne, och hon rör sig mot den så att hon blir borstad. Hon gnider sig emot den o så. Men samtidigt så fräser hon och morrar. 

Så min fråga är: Varför morrar/fräser hon mot mig men vill ändå gosa och kela? Hon kan fortfarande vara osäker oså, för allt gick så snabbt igår. Men är hon rädd för mig för att jag var så hårdhänt och tryckte in henne i buren på 20 sekunder, samtidigt som jag ska sätta ihop transportburen, mamma skriker på mig och säger att vi måste ut, dem står med 2 hundar, 1 katt och 1 kanin, och ska springa allt vi har i ett rökigt trapphus. Allt gick så snabbt, men hon har alltid varit osäker. 

Om man ger henne godis o så, och jag sitter långt borta ifrån henne, så morrar hon och fräser. Men samtidigt står hon och kelar o vill mysa, men fortsätter. Vad ska jag göra? (Förlåt för ett flummit inlägg)

Puss & KramHjärta

Emo
1

Ge henne tid.
Vi tog en gång emot ett illa behandlad omplaceringskatt. Tre dygn höll han mest till under en säng. Så småningom var han helt normal mot alla i familjen.
Efter en sådan skrämmande upplevelse behöver din nya katt tid, lugn och ro.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

batmansbarn
0

okej, tack

Puss & KramHjärta

Ambrose
1

Förra gången du rörde henne så åkte hon in i en transsportbur och fick uppleva kaos och rädsla. Det är inte alls konstigt att det har påverkar henne. Hon litar helt enkelt inte på dig och dina händer ljus nu. "Hon kanske slänger in mig i den hemska buren igen". Hon vill, men vågar inte. Ge henne tid och låt henne ta de första stegen till kontakt. Spendera mycket tid i samma rum som henne samtidigt som du inte gör något speciellt. Bara läser en bok eller så. Det kommer nog ta lite tid för dig att bygga upp förtroendet igen, men det ska nog gå fint bara du inte tvingar dig på henne :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Maria
1

Håller med om att tålamod är vad som behövs. Stackars katten var ju med om ett riktigt trauma. Både att flytta, ny kompis och så branden.

När vi adopterade vår hittekatt så var han som ett litet fräsande monster och det tog cirka 10 dagar innan det började släppa.

/Maria