Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1091 ggr
Amanka
0

Vågar vi lämna dom?

Satt ihop två katter idag. Unge och vuxen. Det har gått bra, fräst lite och morrat men båda har gett upp och vänt när den andre rest ragg. Dom har suttit 20 cm ifrån varandra och bara fräst. Nu sitter lillkatten under soffan och är lugn och den vuxna är lugn men intresserad av den lille. Nu undrar vi, hur tycker ni att vi ska göra imorgon när vi jobbar? Ha dom ihop eller sätta i varsitt rum?

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

VildaVittra
0

Jag skulle låta dom vara tillsammans. De är säkert kompisar när ni kommer hem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Amanka
0

Ja lite så vi tänkt med och att vi kan göra det värre och att dom blir mer sura om man stänger in dom. Höjer spänningen typ

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

Tjeja
5

#1 Skulle  absolut inte jag göra!!!

Jag skulle sätta dem i varsitt rum med tex kompostgaller dörr emellan eller något så att de kan lukta och titta på varandra men inte skada varandra!

Risken är annars att de ryker i hop när ni inte är hemma och den lilla råkar riktigt illa ut. I värsta fall skadas allvarligt och med risk för att de hinner jobba upp en fiendskap som gör att dem aldrig kan bli vänner igen sedan.

Har ni inte möjligheten att avdela med kompostgaller för en hel dörr så se till att ha en stängd dörr mellan dem  helt enkelt när ni inte är hemma. är de på varsin sida dörren kan de fortfarande höra och lukta varandra. vilket är bra.

Här är tips på hur ni introducerar två nya katter för varandra på ett bra och tryggt sätt: Kattstatus.se

Artikeln handlar i första hand om två redan vuxna katter för dem är de svåraste att få bli kompisar snabbt. Men att den ena är unge gör saken bara lättare då ungarna oftast per automatik accepterar en lägre rang och den vuxna ser ungen som just en unge. Så kör du samma intro som för två vuxna kommer det gå ännu bättre med dessa två där en är unge. :-)

Så mitt tips:  Dela på dem när ni inte är hemma, tills ni är säkra på att de håller sams och inte råkar i allt för allvarligt bråk! Lite rangbråk och uppfostran behöver de få ha.  Men då ska ni finnas hemma så ni kan stoppa om det går allt för långt så någon riskerar fara illa på riktigt.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
0

#3 Behövs det verkligen så många utropstecken, eller tänker du inte på de synskadade överhuvudtaget?

Nåväl, du får ju tycka vad du vill, själv baserar jag mina svar på personlig erfarenhet, under 40 år varav flera som uppfödare har jag introducerat x antal katter för varandra utan minsta blessyr. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Amanka
0

Känns bara så taskigt att stånga in dom… Men om vi gör, vem ska få det lilla rummet??

Tjeja
7

#5 lilla katten skulle jag spontant säga.. men det vet du nog bäst själv.

#4 du vet alltid bäst och har mest erfarenhet av allt och alla och har aldrig fel i något sammanhang och lever gott på att prata ner andra!

Men vet du vad VV?  Du har inte alltid rättast bara för att du är värst på att argumentera och allt du säger är inte per automatik varken trovärdigt eller sant bara för att det kommer ifrån dina fingrar!

Amanka
1

Hur ska vi göra inatt då tycker ni? kan dom vara ihop då? Jag tycker inte det behövs bråkas utan jag uppskattar alla råd jag får :-)

Tjeja
0

Ni är väl hemma och hör om det blir för intensivt bråk? Eller stänger ni sovrumsdörren för att få vara ifred?

Amanka
0

Nej vi kan ha den öppen, mer rädd om man hör det eller ej. Om man sover djupt, Lillen har suttit under soffan nu 2 timmar, är de normalt?

Tjeja
0

Ja för en ny blyg liten kisse är det absolut normalt 😉

Vad gäller sova så känner du nog bäst själv om du är djupsovare som inte vaknar om tåget rusar förbi eller om du är någorlunda lättväckt.

Blir det allvarligt bråk lovar jag att det hörs skrik och pip, så det är inte som att det går ljudlöst förbi i alla fall.  🙂

Amanka
0

Ja okej tack. För lär inte få ut den lille från soffan dom närmaste timmarna haha. Dom är rätt ok med varandra ändå tror jag eftersom dom suttit såpass nära utan att de hänt något än. Men den stora morrar än vilket gör mig rädd…. Det är inte bättre den lilla katten får den stora platsen då så den kan bekanta sig?

annzoo
4

Separera katterna då du inte har koll. låt den nyaste katten få kunna kolla läget utan att den äldre katten är i hasorna. så mitt råd stäng in den äldre i rummet.

Tvinga inte fram katten under soffan låt den komma fram själv.

Amanka
0

Även på natten då?

VildaVittra
0

#6 Är påhopp och personangrepp allt du har att komma med när argumenten tryter? 😃 Jösses människa, börja bete dig vuxet. Och vem tror sig alltid veta bäst först i denna tråd? *räcker över en spegel* För om du inte gjorde det, så varför kommenterade du mitt inlägg och dessutom med sjuttioelva utropstecken?

Och att utgå ifrån cirka 30 katter är inte att "veta bäst" utan att visa på att jag faktiskt varit med ett tag.

Amanka
3

Aja tack för hjälpen bråka ni vidare

mariesdotter
0

Jag tror att de kommer att "bete sig som folk" imorgon :) katterna, alltså. När jag introducerade min kattunge för min kompis två katter (var inneboende där ett par år) så blev det rätt livat och det blev typ några "slag i luften", men de accepterar en kattunge rätt snabbt. Jag skulle nog ha haft kattungen i sovrummet på natten, så att den får vänja sig vid er också och känna lite trygghet… lycka till! :)

mariesdotter
0

Jag inser nu att du påbörjade tråden igår… hur känns det idag? :)

Amanka
3

Mariesdotter: Inatt så lät vi dom vara tillsammans. Men jag sov i vårt sovrum med den stora och killen i sovrummet med den lilla. Den stora är ändå snäll tycker jag och som sagt båda har backat. Den stora lät den lilla vara inatt så han sov med mig hela natten. På morgonen pep den lilla massa och den stora brydde inte sig. (Antar den jamat för den saknar mamma) Nu är båda på jobbet så vi har stängt in den stora katten i vårt sovrum så den lilla får undersöka lägenheten. Ska hem nu på lunchen och titta till dom

Amanka
0

Kan tillägga att den lilla ligger mycket under soffan

mariesdotter
2

Vad skönt att ni hittade en lösning som fungerade för alla :) det är nog rätt normalt att den lilla gömmer sig, det är ju en helt ny värld för honom/henne (?) och så är ju inte mamma där längre. Det går över. Min kröp in under fåtöljen och satt där och tryckte i flera timmar varje dag. I takt med att de får förtroende för människor och den andra katten så känner den inget behov av att gömma sig så småningom. Själv önskar man ju dock att de kommer fram så snart som möjligt så att man får överösa dem med kärlek :) ni gör ett bra jobb, tycker jag!

Amanka
0

Jo det vi tänker på är ju att han knappt går på lådan… Var hos vet igår och då kissade han på sig. Hur får vi den lilla att gå på lådan? Han hoppar ur hela tiden när vi pott tränar. För övrigt är han superkelen 😊😊😊

Amanka
0

Amanka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Karmatarerskanise
0

Att stänga in katter med dörr mellan så de kan höra varandra men inte se gör det bara värre. Ha i så fall i alla fall galler. Mina frästa på varandra ett par dagar och kom inte nära på några veckor. Men jag hade dom aldrig särade.

Amanka
0

Har inget galler. Och dom hoppar ju lätt över de

Tjeja
1

Vilken liten sötnos #23!!! 😍 

Ska man ha galler så skall man göra det som en hel dörr. Många gör liksom en "dörr" av kompostgaller och sätter upp mellan två rum så att katterna kan se och hälsa på varandra genom gallret. Något som är väldigt bra är att tex mata katterna samtidigt, nära varandra på varsin sida om gallret/dörren. 

Att han har svårt att gå på toa beror nog på att han är för orolig. Har han gått på lådan och kissat där självmant någon gång alls?

Om inte, kan det vara ett knep att lägga lite smutsig sand/strö i lådan så att han får känna på lukten vad den faktiskt är till för. 

Eller är det så att det bara finns en låda och den använder den stora kissen? Då kanske inte lilla vågar gå där eftersom den stora redan har "revirmarkerat den liksom". I så fall kan lilla behöva en egen låda som den stora inte kommer in i där lilla kan få gå på toa ifred.

Viktigt är också att lilla kan gå på toa utan att stora lurpassar på honom. Så han kan känna sig trygg när han är där och när han ska gå där ifrån.

Amanka
1

Tack för råden. Han har gått på toa själv nu men verkar lite orolig för han piper lite men han gör det han ska i lådan nu :-)

Amanka
0

Amanka
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.