Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 2844 ggr
vendelay
0

Rengöra matskålar osv

Hur ofta gör ni rent matskålar och vattenskålar osv?

Jag diskar torrfoderskålarna minst varannan dag, våtfodertallriken byts varje dag och vattenskålen görs rent varje dag. Och så fort det blir smutsigt runt mat- och vattenplatserna så tar jag bort smutsen (t.ex. sand eller damm). Jag frågar för det är en person som har det ganska skitigt hos sin katt och jag bara undrar "hur" skitigt som är okej?? Torrfoderskålen var ingrodd med gammal mat osv. Jag menar, jag skulle inte vilja äta på en gammal tallrik?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

MonicaLagerquist
3

Jag torkar golvet vid matskålen varje dag.Vattenskålarna diskas dagligen. Mina katter äter blötmat och BARF och tallrikarna diskas når de är tomma och byts då mot rena med mer mat.

Stolt ägare till tre La permer

[HundochKatt]
3

Efter varje mål. Har flera fat, så nästa mål blir det ett nytt/diskat. 

Jag Barfar och ger ibland blötmat, aldrig torrfoder.

mariesdotter
0

Diskar blötmatsskålarna efter varje måltid, vattenskålen vid varje byte morgon/kväll, torrfoderskålem varannan dag. Torkar av köksbänken (där de äter) minst en gång om dagen.

ElisabethB
0

Blötmatsskålarna diskas efter varje måltid, vattenskålen byts mot en diskad vid varje vattenbyte som görs minst en gång om dagen. Använder man torrfoder tycker jag att man ska diska matskålen minst en gång i veckan.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

kattöga
0

Våra katter får rena "blötmatsskålar" vid varje måltid, om inte hanen får för sig att storäta och kommer tillbaks om en liten stund för att få mer mat igen.

Honan har en  "matförvaringsburk" med ett hål i också, som hon fiskar upp torrfoder ur med tassen. Hon äter inte så mycket ur den burken (lite grann på nätterna ibland), så ny och ren burk blir mer sällan. Vet inte hur ofta, en gång varannan vecka kanske? 

Under deras matskålar har vi "tallriksunderlägg"  som byts ut/rengörs när det ligger blötmat kvar på dom.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Karmatarerskanise
0

Golv, underlägg, matskålar och vattenskålar diskas och tvättas var dag.

Wony
0

Vattenfontänen fyller vi på med vatten dagligen och diskar + byter filtret i varje vecka. Torrfoderskålarna byts mot rena 1-2ggr i veckan och blötmatskålarna byts mot rena 2-3ggr per dag.

vendelay
0

Ni som diskar torrfoderskålarna lite mer sällan, upplever ni att det fastnar rester i dem? Typ ingrodd gammal mat? (Försöker luska ut hur länge denne person inte har diskat skålarna på hehe)

smellcaramell
0

#8 har hund men hon äter torrfoder, och beroende på foder så kan det fastna en hel del! Diskade matskålen vid 10 idag, vid 14 såg den likadan ut som innan, den såg riktigt skitig ut. Men hennes matskål ser just nu ut att inte ha blivit diskad på typ en månad fast jag diskade den för lite mer än 12  timmar sedan.

vendelay
0

#9 Nu kan jag INGENTING om hundar men det känns som att de slickar mer i skålen? Många katter har ju fri tillgång till torrfoder så de nuddar ofta inte botten eller väggarna med tungan och många katter äter torrfoder med tassarna. Min ena katt slickar ganska frenetiskt i skålen men jag upplever verkligen inte att den blir skitig efter ens två dagar lixom. 🤔

smellcaramell
0

#10 nja min hund lyfter försiktigt ut matbitarna med tänderna och äter de sedan från golvet bredvid skålen, har aldrig sett hennes tunga i närheten av maten nästan ;) (om man kan säga så) Men som sagt beror det på fodret också, min hund håller på att fasas över från ett foder med rätt mycket vätska i(med tanke på att det är torrfoder) till ett med mindre vätska i och det märks väldigt väl att det nya fodret inte alls gör matskålen lika skitig. Skulle säga att ju torrare foder - ju renare skål. Men sedan beror det självklart på hur djuret äter också.

[lillelull]
0

Blötmat - diskar direkt efter måltiden är uppäten Torrfoderskål ( porslin ) - varannan dag. Vatten automaten - en gång ( han använder den mest till att doppa fötterna) Vattenskålen han fakriskt dricker ur - byter 2-3 ggr varje dag då han gärna plaskar i den också och den står på diskbänken så den blir diskad hela tiden.

Wony
0

#8 Njä, eventuellt kladd hamnar på golvet. En av våra katter "lyfter" ut torrfodret med tassen och slickar upp dem från golvet nämligen… Men jag tycker inte att det torkar fast något. Men det kanske också beror på just hur katten äter sin mat också.

mariesdotter
0

Mina katter har labyrintskål till torrfodret så de får peta med tassen, då de bara får lite i botten, så det blir inget kladd. Upplevde dock inte att det blev något kladd i vanlig skål heller, men det beror kanske på om katten/katterna dreglar mer eller mindre :)