Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 20783 ggr
sandra1977
28

sjöbogårdens kattmat.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har hört talas om ett foder som säljs på ÖB som heter sjöbogårdens..undrar om någon här har nån erfarenhet av detta foder?! brukar vanligtvis köpa james wellbeloved som jag vet är ett bra foder. MVH.sandra

Alexej
6

Det är värsta skräpfodret. ÖB vet om det men det köps in centralt. Gav det till kråkorna. Alla mina katter vägrade. Tycker synd om katterna där ägaren köper skiten, framförallt i storsäck.

Vill du köpa en billig och rätt så bra kattfoder kan jag rekommendera Katty-nyttiga bitar men bara med köttsmak.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
3

#1 Ledsen men jag tycker Katty är ett skräpfoder det med, 4% kött är inte mycket att hänga i julgranen.

ravenkitty
0

Jag skulle själv rekommendera att du inte köper det billigaste, det är inget och ha. Katter mår bäst av foder som innehåller mer än bara luft och massa tillsatser..

Alexej
0

#2 Jag vet men mina katter älskar fodret ändå mer än de flesta märkesfodersorter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

IceJossan
2

Köp Porta 21 Sensible på www.zoomarknad.se istället - 10 kg för bara 399 kr, och det är spannmålsfritt! Visserligen tillkommer 79 kr i frakt, men det är fast fraktkostnad så om du samköper med några vänner så kan ni dela på frakten, så gör alltid jag.

Snipps
1

Håller med Alexej, värsta skräpmaten!! Mina katter är inte dom kräsnaste precis, men dom vill INTE äta Sjöbogårdens torrfoder! Jag bor på landet, tänkte att kanske räven och andra vilda djur håller till godo med det …jag la helt enkelt ut en jätteportion i skogen…det har legat där i stort sett orört omkring 6 veckor!!

[SueHn]
6

Man måste som djurägare lära sig grunderna för vad en katt behöver äta och dit hör definitivt inte vare spannmål, rotfrukter eller frukt. Så läs på innehållsförteckningen och låt allt som innehåller dessa ingredienser stå kvar på hyllan i affären.

Som djurägare måste man också ta ansvaret för vad djuret äter. Man kan inte överlåta till vare sig katter eller barn att bestämma vad de ska äta. Men har man som kattägare börjat ge sina katter, för katter välkryddad, skräpmat måste man göra sig besväret att få dem att äta något alternativ som är bättre.

De foder som innehåller spannmål och andra vegetabilier har sannolikt genomgått djurförsök på katter för att utröna hur lite kött man kan ha utan att katterna blir alltför sjuka. En av fabrikanterna har ett utveclkingslaboratorium i Brasilien. Undrar varför? Kanske inte så noga med hur djurförsök genomförs.

polgara
3

Vi gjorde misstaget o köpa sjöbogårdens åt stallkatterna en gång ingen av dom åt av det

Ellenfyrkant
5

Riktigt skräp. Kan tillägga att det på påsen står "Katten ska alltid ha tillgång till vatten eller god mjölk." Enough Said…

Mvh Ellenfyrkant

Silvestris
0

Jag kan nästan garantera att Sjöborgårdens inte har ägnat sig åt djurförsök när de har utvecklat sitt foder. Sådana resurser har de inte. De har sannolikt som så många andra foderutvecklare bara gått efter de normvärden som finns dvs. man ser till att fodret innehåller tillräckligt av de näringsämnen som tex. FEDIAF eller AAFCO anger.

jnielsen
1

OT: Iams är "känt" för att syssla med djurförsök i sin framställning av foder. Har sett en dokumentär för några år sen.

Silvestris
0

Det är falskt. Det var inte IAMS som utförde djurförsök utan ett av de lab de anlitade. Dock ägnar sig de flesta stora foderutvecklare åt djurförsök varav den vanligaste formen är helt vanliga foderförsök.

jnielsen
1

#12 ok! Fullt möjligt att jag minns fel!

[SueHn]
1

#12 Det är väl djurförsök oavsett om man gör det i egen regi eller låter  någon göra det på beställning!

Fridaaaa
1

Riktigt kasst foder. I princip inget kött i, massa spannmål. Precis som i princip allt de gör tyvärr

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silvestris
0

Djurförsöken ifråga skedde inte på uppdrag av IAMS utan på uppdrag av en annan part.

kksaey
0

V et inte om jag vågar att skriva det men ……..mina katter älskar storsjögårdens kattmat, och de ratar de flesta Sheeba-sorterna och mycket annan mat. . Fast nu har jag köpt storpack den gillar de inte.  Detta är ett typ godis-komplement för minga katter  så näringsinnnehållet får det vara vad det är. Ska man gå efter Råd och röns test utförd under förra året tror jag eller 2014 ska man näringsmässigt och minst skadliga ämnen satsa på Whiskas.

Fridaaaa
2

#17 Råd & röns test är inte pålitligt för 5 öre tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nightingales
1

#17 Nej, det ska man absolut inte. Det behövs inget test för att räkna ut ifall det är bra mat, utan det är bara att läsa innehållsförteckningen och räkna ut hur mycket näring din katt behöver. Tittar du på näringsinnehållet så är Coops kattmat bättre än Whiskas, och det är fortfarande bara skräp. Det enda som Whiskas gör bra är reklam.

Ge katten bra mat istället. Det behöver inte vara dyrt och håller katten mätt mellan måltiderna. Min katt äter högkvalitativt foder för ungefär 5 kr/dag, så det är ingenting.

[[pimey]]
3

Allt det ni nämnt förutom porta 21 är rena skitmaten! Spannmålsfritt (orijen, porta 21, applaws osv), färskfoder (helfoder mush vaisto), blörfoder eller BARF är det enda vettiga att ge katter. Katter är köttätare och behöver inte spannmål, frukt eller grönsaker!

burmamys
4

Min prioritering över foder ser ut så här:

1. BARF (biologiskt anpassad rå föda), som du blandar själv. Förutsätter att man tar reda på vad som ska ingå, och i vilka mängder, för att det ska bli väl balanserat.😃

2. Färskfoder (färdig barf), kräver inga kunskaper. T ex MUSH vaisto cat.😃

3. Blötfoder utan spannmål och onödiga tillsatser som färgämnen, fyllnadsmedel, socker m.m. T ex Bozita och Mjau.🙂

4. Blötfoder med mindre mängd spannmål och utan onödiga tillsatser som färgämnen, fyllnadsmedel, socker m.m. Försök hitta dem med så hög proteinhalt som möjligt, och där proteinerna består av just kött och inte av "animaliska biprodukter".😐

5. Torrfoder med hög proteinhalt och utan spannmål och onödiga tillsatser som färgämnen, fyllnadsmedel, socker m.m. T ex Orijen, Acana, Porta 21 sensible… Tänk på att torrfoder ökar risken för njursvikt och urinvägsproblem, och att det är mycket svårt att få en katt att dricka tillräckligt för att kompensera den låga vattenhalten i torrfoder. 😕

6. Blötfoder med låg proteinhalt som mest består av animaliska biprodukter, en hel del spannmål och fyllnadsmedel, och diverse onödiga tillsatser.😕

7. Torrfoder med mindre mängd spannmål men utan onödiga tillsatser som färgämnen, fyllnadsmedel, socker m.m. Försök hitta dem med så hög proteinhalt som möjligt, och där proteinerna består av just kött och inte av "animaliska biprodukter".😓

8. Torrfoder med låg proteinhalt som mest består av animaliska biprodukter, en hel del spannmål och fyllnadsmedel, och diverse onödiga tillsatser (om du inte alls bryr dig om din katt).😢🌈

hegekristingroth@yahoo.no
0

#1: Vet du om katterna kan få nyrsvikt av det fodret? Vi har brukt det i mænga år. Fast i oktober 2020 dog våran 7 år gamla katt pga nyrsvikt. I augusti i år dog våran 9 år gamla katt av nyrsvikt. Så bara undrar om fodret kan vara orsak. Och är det rekkomenderat av väterinärföreningen i Sverige?