Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1144 ggr
mystar
0

Normalt med en så stor ungkatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min lille cash, han är bara 8 månader och väger 5 kilo, han är spinkig som en ungkatt men enormt stor. Hur länge växer dom igentligen kommer han att bli en baota katt? han är världens goaste o finaste 😍 men är de normalt att en så ung katt är såpass stor? Har även en nästan 3 årig katt och han väger bara lite mer än cash och han är endå ganska rijäl!

mystar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild till tilsammans med min 3 åring, där ser man bättre hur stor han är jämfört med min andra katt som också är ganska stor

Emma95T
0

Så söta dem är ^^ och jag tror han kommer nog växa lite mer men det är normalt ^^ i alla fall så stora dem är :)

rudyC
0

bara 8 mån ? då kommer han växa mycket mer dom tar inte sin "form" förren 1.5 år och dom större raserna växer tills dom är 2 vad jag har fört

kattöga
0

Läste nånstans för många, många år sen att våra vanliga tamkatter finns i tre "storlekskategorier"; små, mellanstora och stora katter.  Vår förra katt hörde klart till dom stora. Vet inte vad han vägde när han kom till oss som en ca 6-månaders ungkatt. Han var en övergiven unge och skygg för alla. Trots att han hade fått försöka överleva själv och var full av mask så gissar jag att han vägde 4-5 kg då.  Han var mager, men så högrest (långa ben) och muskulös ändå.  Så småningom när han blev äldre (8 år) vägde han över 7 kg men bara något överviktig (pga sjukdom).

Hankatten vi har nu är en "mellankatt". Väger 4,6 kg. Han ser stor ut jämfört med honkatten som är en "liten" katt. Hon har korta ben, liten kropp och litet huvud, och väger 3,4 kg.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

mystar
1

Ja jag har också hört att dom växer till ca 2 år därför jag blev lite chockad att han är så stor redan😬 Jasså ja då tillhör han här säkert de stora, för precis som du säger han har väldigt långa ben men endå han är han ung katt spinkig och tanig men endå har han dom här kilona! Hehe. Har nog en väldigt stor katt att vänta mej verkar det som 💪😬 men då blir det mer att krama hehe

mystar
1

Sen har han ju så mycket päls så han ser inte så spinkig ut men man känner det hehe

Achatina
0

Min katt är också jättestor. När man har så stor katt tycker man automatiskt att alla andra katter är yttepytte små 😛 Testade markera på benet med bläckpenna och en måttstock 10, 20, 30, 40cm från golvet. Mankhöjden varierar ju på katter, de kan ju "sänka" och "höja" sig men man får mäta typ något mellanting om man ska göra om det jag gjorde med min. 34-38cm hamnar min katt på. En vanlig huskatthane troligtvis helt utan inblandning av någon annan ras.