Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1185 ggr
korsgalopp
0

Canagan till kattunge

Hej! Jag har en kattunge på 15 veckor som jag precis tagit hem Canagan kattfoder till. (Både blötfoder och torrfoder:Canagan Scottish salmon grain free cat food) Hon verkar älska både blöt och torrfodret men hon har lite svårt att tugga torrfodret, bitarna känns lite stora. Innan har hon ätit Royal Canin kitten så där har ju bitarna varit lite mindre. Nu har jag precis börjat vänja in henne på det nya fodret så hon kanske vänjer sig och lär sig ur hon ska bita de lite större bitarna med tiden? Eller ska jag blöta ner fodret lite så hon får enklare att äta? Säljaren i butiken verkade inte tycka det skulle vara något problem för en 15 v att äta detta fodret, så jag tänkte om någon annan har haft detta problem. Eller vad tycker ni jag ska göra? :) Tacksam för svar!

[HundochKatt]
2

Blötlägg absolut inte torrfodret, då det innehåller vegetabilier. Det kan innehålla mögelsporer som snabbt förökas vid blötläggning och blir skadligt för katten (toxiskt). Jag skulle heller inte proppsa på att katten ska äta torrfoder, det är inget de behöver och finns alldeles för mycket nackdelar med det för kattens skull. En 12 v kattunge klarar att äta revben och kycklingvingar, alltså benet. Så några problem borde inte din kattunge ha att knapra på större kulor.

korsgalopp
0

Okej, tack för svar! Det är väl kanske att hon tycker det är lite obehagligt och ovant. Inga problem med tänder eller mun, så det är inte det. Har mest torrfoder för att jag vill ha mat framme när jag inte är hemma.