Svag kattmamma?
Trodde aldrig jag skulle komma in och skriva här men se där! I alla fall, min mors lilla la perm som hon och familjen är fodervärdar för har precis igår fött fram sin första kull! Ovanligt stor kull om alla hade överlevt. 8 totalt, 3 som var dödfödda och en som inte klarade natten. Just nu har vi 4 småttingar som verkar må bra och snuttar om man hållsr fast dem en stund. Lilla kattmamma hade skakningar och var allmänt seg imorse så vi åkte iväg med henne till vet. där de tog blodprov och röntgade. En misse kvar i magen, död förstås, och bra värden på blodproven. Vi valde att åka hem så hon fick krysta fram den hemma där hon känner sig trygg. Väl hemma så ploppar hon ut den sista missen. Vi ger kattmamma ett paket blötmat och lite äggula och yoghurt. Hon kastar i sig blötmaten men lämnar det mesta av yoghurt/äggulan. Hon börjar nu rycka lite igen, precis som om hon hade värkar och ska ploppa fram en till bebis, men det kommer istället ut en moderkaka. Hittills har det då kommit 4 moderkakor för alla 8 bebbar. Just nu ligger jag och vaktar högen med katt för att se till att ingen mer stryker med men kattmamma har värkar igen och har haft det till och från i snart 4 timmar. Hon är jätteseg - vilket inte är så konstigt, men hon försöker trycka ut en till moderkaka i alla fall. Hon är inte intresserad av mat längre och hon har inte ätit på bra många timmar. Hennes juver är inte hårt och fullt längre utan mjukt och känns nästan tomt. Det är inte tomt än men om hon inte börjar äta snart så kanske de blir det? Kattmamma ligger just nu med baken på en kökshandduk och trycker ut liiiite vätska varje gång hon krystar, men ingen moderkaka än. Jag är lite lost just nu utan sömn på två dygn så jag ber om ursäkt för rörigt inlägg, men jag undrar vad ni hade gjort och vad ni tycker vi borde göra? Vet inte ens om det finns något att göra, så alla tips mottages tacksamt :)

För det första ta kontakt med kattens ägare.
Togs det prov för kalkhalt hos veterinären?
Jag skulle gissa på att honan har ont i kroppen och är trött efter förlossningen.Samt att hon har rejäla eftervärkar som dels gör ont och dels gör henne förvirrad då hon kan tro att det är fler kattungar på G.
Du säger att juvret är tomt?Har hon ingen mjölk?Hur låter det i bolådan?Piper kattungarna eller ligger de och diar?Hur mycket väger ungarna?Är de varma och tinda?
Att magen är tomt och sladdrig är ju inte så konstigt
Har ni mjölkersättning hemma? I så fall ge honan av det gärna spetsat med lite dtuvsocker och äggula. Mina honor som fått stora kullar har fått ½ dl mjölkersättning med en äggula till frukost varje dag.
Hur många moderkakor har hon ätit?
Stolt ägare till tre La permer
Uppfödaren har vi haft kontakt med hela tiden, kalkhalten var bra. Det var det första veten misstänkte men dem visade sig vara bra. Hon har lite mjölk kvar, jag satt uppe hela natten för att se till att de skulle dia. Vi har hållt dem varma med värmefilt. I nuläget så är vi tillbaka hos vet och har fått tagit nya blodprover som konstaterar infektion, pga moderkakorna som ruttnar. Vi har" tvångsmatat" henne med mjölkersättning med pipett, men hon vill inte äta av sig självt. Hon har bara ätit 1 moderkaka, dem flesta moderkakor har kommit med dem döda som hon inte viljat ha. När vi kom till veten idag så har vi fått ut ytterligare 1 och en halv moderkaka. Hon får antibiotika nu och verkar faktiskt pigga på sig :)

Hur går det för er?

Det går bra nu :) hon är dålig på att äta fortfarande men vi ger henne mat med en spruta varje gång vi går upp för att mata bebisarna och hon äter faktiskt självmant då. Infektionen är borta i alla fall och alla bebisar hittar tuttarna själva nu så vi har pustat ut för tillfället. Det blev en påfrestande första kull för alla inblandade 🥵 :)

Skönt att det går åt rätt håll.
Förhoppningsvis väntar min ena La Permhona ungar i februari
Mina nyförlösta kattmamnor brukar vilja ha maten serveras i eller straxt utanför bolådan.
Om man sticker in en liten skål så bara vänder hon på huvudet, hon måste få det ur sprutan om hon ska få någonting alls. Idag har hon inte ätit nånting då sprutan inte heller dög . Så vi ska ta tempen på henne lite senare och försöka lista ut vad som är fel. Hon dricker dock massor med vatten, hon stod igår i flera minuter och drack vatten. Har du nån aning om varför hon beter sig så?
Det är så härligt med permbebbar 😍

Äter hon inte så behöver hon komma till en veterinär nu. Hon behöver säkert vätskas upp.
Hon åt idag :) men slutar hon äta igen så åker vi nog in ännu en gång

Hur mycket mat och vätska har hon fått i sig idag? Diar kattungarna?Sköter hon om dem?
Hon är en väldigt dålig mamma faktiskt om jag får säga det själv. Hon tar hand om och tvättar sig själv istället för att ta hand om bebisarna. Hon tvättar dem inte och tömmer blåsorna på dem, det har vi varit tvungna att göra. Hon svarar när de jamar men det är väl det enda. Hon har druckit och ätit men hur mycket vet jag inte då det var min syster som var med henne då. Dem flesta kattungarna diar, en av dem speciellt går vi upp och flaskmatar varannan timme då vi inte är säkra på att hon får i sig tillräckligt.

Det är viktigt att ni för vätske och matlista samt antecknar när och hur hon kissar och bajsar. En kattmamma som inte tar hand om sina ungar är en sjuk kattmamma som behöver komma till en kunnig veterinär. Vad säger uppfödaren om det hela.Har hon sett hur kattmamman mår?
Hur mycket ökar ungarna i vikt?
#11 hur mycket ökar kattungarna i vikt per dygn? Om hon inte slickar de därbak måste ni stimulera flera ggr per dygn.
Hade själv en katt hona som inte var intresserad av sina ungar nyligen. Det tog 2 veckor innan hon började ta hand om dem. Under deras första 2 veckor fick vi sköta det mesta, flaskmatning, tvätta dem och massera deras magar osv. Mamma katt låg ofta hos dem trots allt och de kunde dia något så när men hon ville heller inte äta ordentligt under flera veckor, vilket medförde att det inte blev så mycket modersmjölk. Med tiden blev det bättre och hon tog bättre hand om dem men hon blev aldrig en exemplarisk mamma. Tror inte att detta problem är så ovanligt, har själv haft en annan hona för 15 år sedan som var likadan och har hört om problemet från andra uppfödare. Det var en stor lättnad när ungarna själva började gå på toa och när de själva började äta. Lycka till med dem ;-)
Tänkte bara uppdatera lite först och säga att min mamma åkte in imorse med kattmamma till vet igen och vätskade på henne och tog lite fler prover. Som tidigare så var det inget konstigt så veten tror att det var antibiotikan hon inte tålde så vi slutar med den nu. #12 Jag vet inte vad ägaren säger eftersom det är min syster och mamma som har kontakt med henne. Hon är ute och åker ganska mycket eftersom hon är uppfödare av tre raser och har därefter många foderkatter och kullar. Ungarna ökar mellan 5-15 gram varje dag, vi håller dagbok också så vi håller koll. Igår så hade alla ökat med minst 10 gram. #13 det gör vi också :) #14 jag hoppas det blir bättre här också, vi alla längtar tills dem börjar bli tillräckligt gamla att börja med fastare föda. Tack så mycket :)

Är det Erika Beckman som äger katten?
Ja! Det är det nog, hon heter Erika i alla fall :)

Okej.
#18 Frågade mamma och hon känner inte igen beckman, så det var nog inte hon i alla fall. Vad då då? Onna som mamman heter kommer från agirshus tror jag det hette :)

Då är det Erika Beckman hennes uppfödning heter SE*Trastavere's
*En till liten uppdatering*
Onna är hemma och tvättar sina bebisar för fullt, hon verkar ha saknat dem för hon kramar om dem så dem kan ligga så nära henne som möjligt. Bebisarna diar också så vi pustar ut ännu en gång :)
Vad skönt! ❤️
#22 Jaa verkligen, nu håller vi tummar och tassar att det var sista gången vi behövde åka in 🙂
Ska se om man kan sova en stund också då jag varit vaken med bebisarna till 4 varenda natt för att mata dem 😴

Hur går det?
Vill ju se foton på de små.
Det tar aldrig slut med dem här bebbarna, ena mörka bebisen har fått en skada på ögat pga deras catfights om spenen. Vi har vart till vet och fått massa mot det också :)

Klipp klorna på kattungarna. Hoppas att ögat läker som det ska.

Söta små krullisar

Är det tre tjejer och en grabb?
två pojkar och två flickor :) den mörkgråa och den svarta är pojkar

Den som ligger brevid den mörkaste ser på den bilden ut att ha paddfläckar på ryggen. Med de föräldrarna så blir ju alla honkattsungar paddor och pojkkattungarna blir svartpigmenterade i olika varianter.
Vet inte riktigt vad du menade med det, vet du vilken pappan är? Pappan är röd om det spelar roll. Så som de ligger på bilden från vänster till höger så är det varannan flicka varannan pojke :)

Pappan är reggad som e 03.Men det kan han inte vara med tanke på kattungarnas färg.
På bilden ser det ut som om kattunge två från vänster är en padda.Men det kan vara ljuset som gör att det ser ut så.
Vad menas med 03? Varför inte då? Förlåt om jag är frågvis men jag har ingen koll på katters genetik för 5 öre :P Det är nog bara bilden som luras, dem två i mitten är grå. Den gråa till höger kan däremot vara tabbyliknande i mönstret. Den grå till vänster är grafitgrå med vitt ansikte och tassar :)

03 är mängden vitt.
e är crem och eftersom att mamman är blå tonk så kan de tillsammans inte få odiluterade kattungar.
Mönstrade kan de inte vara. Eftersom att ingen av föräldrarna är det.
#35 Well, de ser ut som det. Eller hon är inte samma färg genom hela pälsen, den ljusgråa bebisen alltså. Jag som inte pratar katt skulle sagt mönster men det kanske är fel benämning på det?
Vad är odiluterade?