Katt jamar hela resan
Åker tåg i 9 timmar med katten just nu, vi är på väg hem. Alltid gått helt smärtfritt med tåg, på bortvägen t ex sov hon i buren och var bara glad och nyfiken hela resan, och vägen till stationen tidigare var inga problem heller. Men den här resan, nu på tåget, hjälp vad jobbigt det är. 😞 Är inte djurkupe utan en vagn, så min gissning är att det låter mycket högre här ute och att det gör henne stressad. Hon har gnällt och försökt ta sig ur buren. Gnäller inte riktigt nonstop, men väldigt, väldigt långa stunder när hon sätter igång. Ingen rolig resa. Omöjligt att slappna av när djuren inte mår bra dessutom. (I början pratade jag med henne som vanligt, satte handen i buren så som jag brukar. Hjälpte noll. Testat ha henne i famnen en kort stund men det lugnade inte ner henne. Sprayade feliway innan vi åkte, men det har ingen direkt effekt. En favoritleksak med kattmynta och min tröja i buren och hon har varit på lådan tidigare, tror inte det är problemet.) Blir tokig, men framför allt stressad själv. Gått över till att totalt ignorera senaste par timmarna, täckt över buren med min jacka så gott det går. Hjälper inte när hon sätter igång men kan inte göra mer nu. Vi måste ju hem… Lyssnar på musik och försöker låtsas som att hon inte finns. 😒 När hon inte gnäller väntar jag bara på att hon ska börja igen. 😥 6 timmar kvar, jippi… Nån som har nån skräckhistoria att dela med sig av?! 😜 Skulle vilja ha medlidande och höra från nån som också haft en jobbig längre resa med katt. Så jag vet om det går att ÖVERLEVA. För jag får snart ett nervöst sammanbrott av det här.
PS, katt till salu billigt PPS, aldrig mer resa med katt PPPS, aldrig mer gå utanför lägenheten över huvud taget med eller utan katt för det är inte värt det Ursäkta bitter ton i texten, strösslade med nån smiley för att lätta upp men de verkar inte dyka upp i det postade inlägget. ;) Är bara hemskt trött och less.

Senast när vi var på resa så jamade min katt hysrteriskt och försökte ta sig ut ur buren. Hon brukar alltid vara lugn. Efter ett par timmar så bajsade hon ner hela sig och hela buren.
Gissa om det var enkelt att på bussen lilla mini toalett föröka göra ren katten och buren samt att inte få kattbajs över hela mig. Självklart fanns det inget vatten i kranen så den vattenflaskan på 3 dl och en hoper våtservetter fick hjälpligt vara min hjälp i nöden.
Jag skulle ta katten till tågtoaletten och katten chans att röra lite på sig och ev bajsa/kissa.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för tipset! Tog det rådet, men hon verkar inte intresserad av att göra något mer. Testar senare om det verkar behövas. (Har hund med också, så kan inte ockupera toan i flera timmar även om vi kan lämna honom nån stund.) Just för stunden är hon plötsligt nöjd, och precis som vanligt, när hon fick komma upp med hela buren från golvet. Den står lite halvvingligt på ett minibord, men okej. Hon började spinna och lade sig direkt för att vila. Alltså, hon har definitivt åkt med buren på golvet förut, utan problem, varför det här var annorlunda vet jag inte. Kanske hon upplevde att det lät eller skakade annorlunda än i kupén. (Men varför det inte hjälpte med famnen då vet jag inte. Oh, well.) Bara hon är nöjd så är jag nöjd. Hoppas det var det. För då är problemet löst… (Och så hann jag posta världens gnäll-tråd undertiden… Pinsamt. ) Jag vågar knappt hoppas!
Skönt att hon verkade lugna sig till slut. Vet hur jobbigt det kan vara, särskilt när vagnen är full av folk och katten börjar avgrundsjama så att det knappt ens låter som en katt längre…
Sajtvärd Katter iFokus
På mina katter har det varit problem när de inte ser omgivningen ordentligt. Så jag måste antingen sitta med bur i knäet, bord eller säte. Hoppas resten av resan gick bra.
Att placera transportburen "högt" är normalt sett ett bra sätt att reducera stress hos katter. Används även på allt fler veterinärmottagningar där man t ex har särskilda "hyllor" för att man ska kunna placera transportburarna för katter en bit upp.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.