Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2801 ggr
mimbus
0

När är katten "så gott som" fullvuxen?

Jag vet att man brukar säga att en katt är fullvuxen vid ett års ålder, men jag skulle vilja veta när den är "i princip" fullvuxen. Då menar jag i storlek, dvs längd och höjd. (Vikten kan ju påverkas även efter ett år när katten blir lite grövre.) Jag tänker att en katt växer som mest som liten kattunge och sen går det allt långsammare. På slutet växer den väl bara lite? Om min katt nu är 5 månader, hur mycket mer kan den tänkas växa då? Det är en helig birma. Har hört att efter 6 månader blir de bara lite större, utan det mesta som sker därefter är tillväxt i vikten. Stämmer det?

OberonsMatte
0

Här är en bra kurva där man kan se hur en genomsnittlig tillväxt ser ut: http://www.hillspet.se/pdf/en-gb/KittenGrowthChart.pdf

För mer storväxta raser och individer tar det lite längre tid att nå full storlek, men vid närmare 1 års ålder brukar man kunna se på proportionerna om den är färdigväxt eller inte.

Birmor är ofta relativt småväxta, även om det inte är önskvärt enligt rasstandarden. Min 4-årige Birmakille är rena flugviktaren med sina 3,5 kg jämfört med min Ragdoll och Norska skogkatt som båda väger 5,5 - 6 kg. Vid 1 års ålder såg Ragdollen och Skogisen ut som gängliga ynglingar medan min Birma såg ut som han gör nu, fast bara lite korthårigare.

Sajtvärd Katter iFokus

Caifig
0

Mina birmor var "färdiga" vid ca 1-1,5 års ålder. Mina väger mellan 4,5-5 kg.

OberonsMatte
0

#2 Bra med lite mer normala vikter! Jag har för mig att det är killar du har och då bör de ju åtminstone kunna ta sig över 4kg-strecket tycker man. Min allra första birmahona vägde också över 4 kg, men min senaste hona vägde oftast inte mer än 3,1 kg. Hon var pytteliten, men hade så fluffig päls att det bara märktes när man lyfte upp henne (och  den enda gången hon blev duschad).

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
0

Tack för era svar! Här dök upp en fråga som jag inte ens visste om: varför är det inte bra att birmorna har blivit mindre jämfört med rasstandard? Påverkar det hälsan? Och hur kommer det sig att de generellt (verkar det som) har minskat i vikt?

Men sen undrar jag igen när det gäller storleken. Jag är inte ute efter när katten är färdig viktmässigt utan storleksmässigt. Hur mycket högre/längre kan hon tänkas bli jämfört med nu vid 5 månaders ålder?

OberonsMatte
0

#4 Att Birmor blivit mindre än tidigare beror till stor del på att det gjorts mindre bra avelsval. Förmodligen har man i alltför hög grad prioriterat andra egenskaper än storlek och/eller överanvänt vissa individer inom rasen vilket inneburit för höga inavelsgrader. Småväxthet är en känd biverkan av inavel och det medför förutom sämre immunförsvar även att fertiliteten och kullarna blir mindre. En Birmakull består t.ex. ovanligt ofta av endast 1-2 ungar.

Jag älskar Birman (tro inget annat!), men detta är något som dagens uppfödare måste rätta till tycker jag.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

#4 Man brukar bara utgå från vikt när man mäter tillväxt (förutsatt att katten inte är överviktig eller onormalt mager förstås).

Vad väger din honkattunge idag?

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
0

Hon väger precis över 2 kg och är fem månader.

mimbus
0

Kan tillägga att min katts mamma bara väger ca 3 kg, så hon är ganska liten. Men på tal om små kullar så var de 4 kattungar i den här kullen, det är väl rätt normalt?

OberonsMatte
0

#7 Då gissar jag att hon kommer att väga ungefär som min birmahane när hon är vuxen (3,5 - 4kg).

4 ungar i kullen är bra för en Birma. Tror man brukar säga att en kattkull (oavsett ras) oftast består av 2-5 ungar, men tittar man på t.ex. Norsk skogkatt är det inte ovanligt med 6-7 per kull. Båda mina skogisar föddes i kullar med 7 kattungar.

Sajtvärd Katter iFokus

Caifig
0

#3 Ja visst är det! Precis har två pojkar. Haft en del kattungar hemma nu och alla som kommer och tittar på dem tycker mina birmor är så stora haha. Jag hade hoppats att de skulle komma över 5kg, men får väl nöja mig att de nästan är framme vid mållinjen ;).

Kajsas matte
0

Jag födde upp Birmor i många år och mina honor brukade väga runt 4 kilo. Tyvärr kom det några år då man experimenterade för att få fram nya färger och då använde man sig delvis av siameser, vilket gjorde att man fick mindre och klenare exemplar. Nu har man faktiskt försökt att gå tillbaka till den gamla typen av Birma och jag hoppas verkligen att man lyckas. Jan Högberg som var en av de stora och tidiga inom Birmakunskap (han var en mycket välrenommerad domare) hävdade att han ville inte se "blommiga Birmor" som förstörde typen! Jag anser inte att en Birma är fullt utväxt åt alla håll förrän den är i tvåårsåldern. Med reservation för individuella avvikelser tycker jag att en hane bör väga närmre 5 kilo och en hona runt 4. Birman skall vara en ganska massiv katt och inte alltför högbenta. Hoppas att detta kan vara till lite ledning.