Vad vill vår nyinflyttade katt?
Hej!
För ca en månad sedan flyttade en kastrerad katthane på ca 1 år in till oss. Han var väldigt avvaktande i början och låg mest under soffan/sängen och kom bara fram när han skulle äta, gå på lådan eller möjligtvis få lite kel av oss, som han gärna ville ha. (hans första år har varit tufft och därför hamnade han hos oss, vi vill ge honom ett hem och kärlek)
Till en början var han rädd för vår andra katthane på 1,5 år, kastrerad även han. (social, tillgiven och orädd, väldigt snäll).
Nu är han mer trygg i den nya miljön och tar för sig av både mat och kel. Det händer att han blir skrämd vid plötsliga ljud/rörelser, händer väldigt sällan. Kompis med vår andra katt och de busar mycket ihop.
Problem 1:
Han har sedan han flyttade in, kissat inne…Gärna på saker så som jackor, filtar, en kylväska i tyg och på dörrmattan (allt detta i hallen) En gång på övervåningen på vår ena pläd och i en barnsäng. Jag vet inte varför han gör så. I början kunde jag tänka mig att det var en omställning för honom, med flytt, en annan katt, nytt hem och osäkerhet. men nu känns det bara som om det är en ful ovana.
Den andra katten får vara ute och går ut när han känner för det, men vi har inte vågat släppa ut vår nya familjemedlem , då han bara varit innekatt och är osäker i nya miljöer.
Vi vill så småningom släppa ut honom och har varit ute med honom i koppel två gånger tillsammans med vår andra katt (han har då varit väldigt nyfiken och sedan blivit ledsen och jamat vid fönstret och i hallen när vi tagit in honom.)
Vi ska till veterinären och kolla upp om han ev har en urinvägsinfektion.
Han har även varit och grävt i en blomkruka och får sina busiga fnatt ibland. Är han rastlös?
Jag gillar inte alls detta kisseriet :( han går annars duktigt på sin låda, som alltid är ren och fin (den andra katten gör sina behov ute, så lådan har han för sig själv.
Hjälp! Mvh
Han kanske har nån infektion så han inte hinner på lådan så ett vet.besök är ju på sin plats.
Hur många lådor har ni? Vad för slags sand? Vad för slags låda? Hur stort bor ni? Är katten kollar hos veterinär?
Stolt ägare till tre La permer
Felkissande ( i form av normala tömningar av blåsan) beror nästan alltid på att det är något med den befintliga lådsituationen som är otillräcklig eller fel utifrån kattens behov. Väntar med spänning på svar på frågorna i #2 och undrar även hur ofta sanden rensas?
Sajtvärd Katter iFokus
Var står lådan? Katter i alla fall mina katter föredrar sand som är sand. Likt ökensand verkar många katter föredra. Mina ratar pellets t.ex. Kanske ha lådan i hallen även om det känns tråkigt när man tar emot gäster.
Sen kan det mycket väl vara så att det kan vara problem med kisseriet. Det är bra om man kan utesluta det först genom en veterinärkoll.
Har en katt som hade problem efter ett dåligt boende med ej snälla människor. Tog hem honom & inga fysiska fel på honom, så där hjälpte Feliway i sprayform & att han numera är trygg & nöjd.
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
1. Vi har en låda som finns i badrummet. 2. Har haft 2 olika sorters sand (kissade inne när vi hade den andra sanden också). Den som vi har nu heter "intersand classic" blev tipsad i djuraffären. 3. Hade en låda utan tak innan, köpte en större med tak förra veckan för att slippa lukt och Kattsand i badrummet (han har kissat inne med låda nr 1 också) 4. Vi bor i ett litet hus där han har tillgång till badrum, kök-vadagsrum och hall. Är sällan på övervåningen. Så vet inte var jag skulle kunna placera massa kattlådor. Vi har en dotter på 8 månader som kryper runt så vi kan inte ha lådor placerade på nedervåningen. Hallen är liten. (badrummet kommer hon inte in i) Katten har tidigare bott på katthem efter sitt första boende och jag kan inte tänka mig att de haft den finaste kattsanden? Han kissar och bajsar på lådan i övrigt. Men när han kissar inne, springer han rundor och ut i hallen. Där hör jag honom krafsa och det är försent.
Kan tillägga att han har varit hos vet. Via katthemmet. Fick en släng av virusblåsor i munnen första veckan. Smittad på katthemmet. Fick smärtstillande och har tillfrisknat sedan 1,5 vecka tillbaka.
Städar lådan varje dag 1 gång på morgonen och en gång på kvällen. Och tömmer sanden 1 gång veckan. Är det för lite?
Detta med sand är ibland ett gissel, vi har tre lådor på två olika ställen står dom och två olika typer av sand. 2 lådor har billig grövre sand frön sjöbogården och denna gillar våran yngling sen har vi ever clean i en låda då våran vuxna katt gillar den. Det jag tycker ni ska göra är införskaffa mer lådor och även ha annan sand i en av dom kanske är det så att katten trivs bättre med kissa i annan sand. Sen Feliway som Marr tipsar om är bra om katten är orolig det hjälper även den andra katten att ta nya katten lugnare.
Sen rensa lådorna oftare, även att ha en låda extra på ett annat ställe kan hjälpa.
Lycka till med nya kissen och hoppas detta ger med sig
Då får jag testa med byte av sand. Vill tyvärr inte sätta ut fler lådor, då jag måste tänka på dottern också. Jag är ju tyvärr lite emot lådor i sig och vill ha båda katterna fritt ute/inne så småningom. Alltså tror ingen att det handlar om att han också vill ut när den andra katten ska ut.? Eftersom han kissar just i hallen? Gällande att släppa ut katten för första gången, när tror ni att det är rimligt att göra det? Jag tycker att katter blir mer tillfreds när de kommer ut och att vissa beteender försvinner.
#9 Sanden är detsamma som Extreme Classic, så den behöver du inte byta, förutsatt att det är den oparfymerade sorten.
Fler lådor är nog däremot ett måste. Vill man så kan man, för inget är väl ändå värre än kattkiss på oönskade ställen?
Lådorna ska vara öppna, eventuell svänglucka måste du ta bort. Rensa även oftare och fyll på sand varje dag så att nivån inte sjunker för mycket och sanden blir ofräsch.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack alla för svar. Måste ändå prioritera när det gäller barn och katt. Vi vill att dottern ska få krypa fritt här hemma, hon går före katten. Men det förstår väl de flesta. ☺så jag avvaktar med flera lådor i huset just nu. jag får se vad veterinären säger imorgon och när han väl kommer ut i naturen, kanske han blir mer tillfreds och slipper att vara missnöjd över sin kattlåda.
TS, min kisse fick också för sig att kissa fel en period tidigare i år. Det som hjälpt är att göra rent ordentligt och spreja Feliway där han har kissat fel och på andra ställen som man kan misstänka ser inbjudande ut. Nu händer det att han går runt och nosar på gamla ställen, men så "resignerar" han och går ut eller till sin låda på altanen. Jag är noga med att spreja på dessa ställen någon gång per vecka fortfarande, trots att han inte kissat fel på ett par månader nu. Och jag är förstås noga med att det inte får ligga något mjukt på golvet eller hopknölat i möblerna, som kan ge honom idéer.
Tack för svar. Jag hoppas att det bara är en period som snart går över. Att allt blir bättre så fort han bott in sig, hittat sin plats i familjen och när han kan följa med den andra katten ut. Jag tror att det rör sig om mer än bara kattlåda och sand. Ibland är katter svåra att läsa av och kan lätt hamna i sådana perioder så fort något är fel eller något de vill (kan ju vara vad som helst.) Jag har med plockat undan filtar, kläder mm. För att han inte ska hitta nytt ställe att kissa på. Tvättat av "kisse ställena" med ättika, fick det som tips. Får se om det hjälper. Han har vid ett tillfälle satt sig på dörrmattan och kissat när vår andra katt stått bredvid och jamat för att få komma ut. Mycket märkligt det också. ☺ ska köpa sådant spray också!
Uppdatering: Inga sjukdomar hittades hos vet. Men när vi valde att släppa ut katten tillsammans med vår andra, slutade kisseriet. Så nu är de mest ute om dagarna och leker. På nätterna vill de oftast vara inne och "nya" katten går då på sin låda, annars sköter de sina behov ute. Vi ställer inga saker i hallen, om hans dåliga vana skulle komma tillbaka. ☺Så det var nog problemet. Han är mycket nyfiken, så förstår att han har mycket att upptäcka!
#14 Åh det var så enkelt som typ lite understimulans + att nytt är lite otryggt. Vad roligt att höra att detta gick så bra & att kisse numera bara känner sig trygg!🙂
Älskar när jag ser sådana här uppdateringar på vad som kommer efter, efter. Inte alltid efter är problemfritt.👍
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Ja jag läste om det, att kissar de i just hallen har det ofta med utemiljön att göra! Att de vill ut och kolla så ingen är på deras revir osv.
Bra att det löste sig!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
14 skönt o höra att det gått så bra och att katten trivdes med vara ute med kompisen.