KATTHJÄLP. SNABBA SVAR SNÄLLA
Hej! Jag bor i en 35kvm etta, och har två st innekatter. Den ena är 11år och har varit utekatt förr men eftersom jag bor såpass högt och nära järnvägar och vägar så är han innekatt från många år tillbaka (vilket går jätte bra för honom då han inte var så förtjust i att vara ute). Och så har jag en liten på snart 7 månader, båda är kastrerade hanar och funkar bra tillsammans + så har dom ett väldigt kattvänligt hem. Men nu till min fråga eller vad man ska kalla de. Imorgon kommer det komma hit 2 st katter (kastrerade brorsor på drygt 1år) som jag ska hjälpa under julen då dom behöver ha en lugn och trygg miljö just för dom är köpa på katthem och är rätt så skygga och där dom bor kommer det komma hundar och mycket folk vid jul och dom har inte vant sig med familjens hund ordentligt. Så jag kände direkt att jag vill ge dom detta, att få slippa ligga och gömma sig och inte våga gå eller göra någonting. Men nu till mitt beskymmer, jag är så rädd att mina katter och dom andra ska bli elaka mot varandra. Absolut min minsting för kurre min 11 åring är rätt obebrydd. Jag ska vara hemma med dom och inte lämna dom ensamma förens jag ser att det går bra. Är så rädd att komma hem (det handlar om 3-5h jag isåfall är borta) och att nån slagit ihjäl nån :( Min minstin är sååå mammig och även det är jag rädd för att han kanske blir avundsjuk eller så :( Snälla säg era erfarenheter eller åsikter VAD SOM HELST!! Tack på förhand. Och tack för att just DU är en djurvän!!
Om det verkar litet smågnabbigt mellan katterna kanske du har möjlighet att stänga in de nya katterna i ditt badrum om du är borta några timmar. Se till att de har tillgång till vatten, mat, låda och skyddade mjuka sovplatser. T ex deras transportburar. Lämna ljuset på.
Katter kan inte bli avundsjuka på samma sätt som barn blir. Däremot är det viktigt att du ägnar lika mycket tid åt dina egna katter som du brukar göra. Nykomlingarna lär sannolikt hålla sig litet undan från dig om de är blyga. Med tanke på att alla är kastrerade och det inte finns någon hona att konkurrera om tror jag inte det blir så mycket problem. Litet väsande och fräsande får du räkna med eftersom det blir en förändring i gruppen och reviret måste omfördelas.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Är det bara en kortare period är det bäst att hålla de åtskilda hela tiden. Det kan ta flera månader att få katter sams.
Katterna kommer vara hos oss i säkert en och en halv vecka och just eftersom jag bor i en etta dock stor så har jag ingen dörr att hålla dom ifrån varandra förutom ett badrum och det är inte stort alls. Men som du säger i första kommentaren så kommer det nog gå bra eftersom dom är kastrerade och ingen hona. Tack för svar!
#3 släpper du ihop dem måste du ha en backup plan ifall de inte skulle gå bra.
Feliway är bra att ha i vägguttaget.