Kastrera 14 veckors kattunge?
Hej. Häromdagen så fick min bror ta hand om en 14 veckor kattunge som behövde hem. Och vi hade tänkt att kastrera den i början av 2016. Men så ringde han mig idag och sa att han hade försökt strila flera gånger. Han tryckte upp rumpan mot väggar och möbler och skakade på svansen men där kom inget förutom 1-2 droppar någon gång. Nu till frågorna.. Är detta normalt på så små katter? Kan det vara något annat? Kastrerar de flesta veterinärerna kattungar så tidigt?
Om pungkulorna har trillat ner så finns väl egentligen inga problem med en kastrering, fast det låter väldigt, väldigt tidigt.
Veterinärer brukar också vilja att kattungarna har nått en viss vikt innan man söver dom, ren säkerhet.
Det är bara ett fåtal veterinärer som kastrerar så tidigt vad jag har förstått det som, fler och fler uppfödare väljer att kastrera sina kattungar före leverans så det kanske kommer fler veterinärer som vågar sig på det i framtiden. Tills dess så skulle jag i så fall kontakta olika veterinärer och höra hur de ställer sig till att kastrera redan nu. Vilken stad gäller det (eller kommun/län om man inte vill specifiera för mycket) ?
#1 Vet uppfödare som kastrerar någon vecka innan leverans och då är inte kulorna nere. Men vet bara inte hur många veterinärer som gör det :/ tror inte han har kulorna nere ännu.. #2 Jag bor i Skåne så veterinärer runt, Tomelilla, Ystad, Sjöbo och Simrishamn är inom rimligt avstånd för oss :)
Sökte lite i en grupp på Facebook där frågan om vilka veterinärer det är som kastrerar tidigt brukar dyka upp lite då och då och en hade frågat om just skåne och fick till svar:
Dalbyveterinären
AlfaVeta i Oxie
Johan Glimåker på Frö Handeln
Nu vet jag hur långt avstånd det är till någon av dom men någon kanske går att överväga om det blir ohållbart i längden =)
#3 jasså, ja där ser man =) men det måste ju bli en mycket mer komplicerad operation?
Hankatterföds med kulorna mera. Väger katten över ett kilo brukar det inte vara något problem att kastrera en hankatt. Passa på och id märk och registrera id märkningen samtidigt.
Stolt ägare till tre La permer
Glömde en sak. Numera är väl rekomendationerna sänkts till fyra månader för kastration
Stolt ägare till tre La permer
De flesta veterinärkliniker brukar kastrera friska hanar som har börjat strila, oavsett ålder.
14 veckor är ju bara 2 veckor ifrån rådande rekommendation så det borde gå att hitta en veterinär som kan kastrera. I Skåne finns det ett par stycken som utan problem kastrerar hankattungar i den ålder, men de jag känner till befinner sig åt Malmöhållet.
Angående kattungens försök att strila, är ni säkra på att det verkligen är det han gör?
Min Ruben betedde sig likadant när han flyttade hit (6 månader och okastrerad) och jag blev alldeles förskräckt tills jag förstod att det bara var "darr på svansen" = "Åh vad mysigt och spännande det är!". Han gör det fortfarande i tid och otid när han blir gosig och/eller exalterad, men det kommer aldrig något kiss. Beteendet minskade inte på något sätt efter kastration, och det var ju heller aldrig något hormonbetingat strilbehov det handlade om.
Sajtvärd Katter iFokus
Som #9 säger så kanske han inte alls strilar? När jag fick hem min lilla hona så gjorde hon oxå så, precis som om hon strilade…"darr på svansen"….så jag trodde först hon var en han. Men nä….hon gör så än idag 5 år senare o hon är en hon o kastrerad.
https://jazzans.wordpress.com/
#7 Japp, Sveriges Veterinärförbund rekommenderar kastrering från 4 månaders ålder.
Tror säkert att din bror kan beställa tid hos veterinären idag, då blir ju hans kisse nästan 4 månader. På hankatter är ju detta ett mindre ingrepp. Veterinären får förstås ha sista ordet.
Jag har haft hanar som börjat para vid 15v ålder så de kan bli könsmogen tidigt
Självklart ska han id märkas och registreras! :) blir nog både tatuering och chip (om jag får bestämma;) ) Jag vet ju inte helt säkert om det är som han försöker strila.. (Därför jag frågar ;p) Men han gjorde det redan andra dagen när han fortfarande var rätt skygg, men kanske han tyckte det var spännande osv. Men han sa att han hade hittat 1-2 droppar efter honom på golvet där han stått och darrat på svansen. Men jag ska ringa runt till olika veterinärer imorgon och höra om de kan kastrera honom nu :) skadar ju inte att kastrera honom redan nu, så han man de färdigt lixom :)