Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 1045 ggr
kattöga
1

Reflekterande katter utan halsband

(La in detta på utekatter men lägger in det här också)

Jag har ofta tänkt att det borde finnas nån reflexfärg som man kan använda på (kläder och på) djur. Särskilt nu när det är så mörkt. Här har vi väldigt lite trafik men även med lite trafik kan ju saker hända…..

Googlade lite och visst finns det reflexfärg för både kläder och djur! Jag är dålig på att haka på reflexer på mina kläder, så en reflex som inte syns i dagsljus men som reflekterar i mörker kan ju va ett alternativ….. kanske….

Men, även fast jag läst att sprayen för djur är ofarlig så vet jag inte om jag skulle våga spraya reflexfärg på mina katter. Är den verkligen ofarlig, med tanke på att en katt tvättar/slickar sin päls ren varje dag?Halsband funkar inte alls på våra katter. Skulle ni våga eller har ni använt sprayen för djur?  

Det vore skönt att ha "reflekterande katter"!

Reflexfärg för djur

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wellcraft
2

Jag tror att det är farligare för katten att ränna ute i mörkret på egen tass, utan en chans att ev. bilist ska dem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Em_
3

Nej, jag hade inte vågat. Eftersom det inte är meningen att katten ska äta produkten har de antagligen inte testat om/hur giftig den är att äta utan bara om den irriterar huden.

[Forest]
0

Vi har långhårig katt som går ut och vi har haft halsband som stack ut lite. Jag satte själv på resor för att fastna han så kunde han ta sig loss. Denna hade han hela förra hösten men tappades. I år satte jag på jakthalsband för hundar även denna gjordes om, han hade denna 1 eftermiddag/kväll sen var den borta. 

Skulle inte köpa  en spray som du länka till.

kattöga
1

Ja, det kanske är så, att bilarna är farligare, som du skriver i #1. Tack och lov bor jag på en liten, liten återvändsgata ute på vischan, så det är "minimalt" med trafik här. Men visst dyker en och annan bil upp.

Men jag vågar inte använda sån spray på katterna heller, inte förrän jag vet att den är ofarlig för katterna. Jag har mejlat till dem som säljer den och bett dem ge mej en tydligare innehållsförteckning. Kom på nu att jag skulle ju ha mejlat tillverkaren. Får göra det senare i veckan.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
1

Tittade in på Albedo100.se (tillverkarens svenska sida) och så här står det om farligheten:

Är det farligt om djuret slickar i sig av Albedo100 Horse and Pets?

De komponenter som finns kvar på ditt djur efter sprayning, dvs. härdat lim och mikrosfärer, kan inte tas upp av mag-tarmsystemet då dessa komponenter är för stora för att tas upp (de är inte biotillgängliga). Får ditt djur i sig stora mängder bör du kontakta veterinär

Meeow! 

Wellcraft
1

#4 Man kan heller aldrig vara säker på hur långt katten vandrar, katten kan mycket väl vandra till en "farligare" väg.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kattöga
2

#6 Ja, visst är det så! Nu är det många kilometer till en mer trafikerad väg för mina katter dock, och så långt har dom i alla fall hittills inte vandrat. Men man vet aldrig….

Meeow!