Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3177 ggr
Rainee
0

Klippa klor eller inte?

Hej! En av mina innekatter har börjat fastna lite här och var när hon trampar innan hon lägger sig ner för att gosa, hjälper henne att dra loss tassen ibland. Jag vet inte om man ska klippa klorna på innekatter eller inte, eller hur långa klorna ska vara för att det ska krävas. Vill mest veta för hennes skull, om det inte skadar eller stör henne på något sätt så bryr jag mig inte men kan tänka mig att det blir lite jobbigt att fastna sådär hela tiden. Så vad tror ni?

[LoveUnite]1
2

Jag klipper på min katt om de är väldigt långa.

Marinas Mix
2

Här klipps klorna. Dels för att damen ifråga har klor som inte slits, då de sitter i tumvecken, så de växer bara runt och dels för att spara på möblerna

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Caifig
2

Du kan absolut klippa klorna på henne. Klipper mina kanske varannan till var tredje vecka eller så beroende på hur långa de är. Om det är en ljus klo ser du var pulpan är och hur långt du kan klippa.

Rainee
0

#1 #2 Okej, tack för svar! Men vet inte om de är för långa, vet bara att hon fastnar ganska mycket..

Maria
3

Jag har alltid klipp klorna på mina innekatter.

Vi har nästan inga mattor och när jag hör att klorna"klapprar" så är det dags att klippa. Det brukar vara cirka 2 veckor emellan och jag tar den yttersta vassa delen.

/Maria

Rainee
0

Ojdå, dock vet jag inte om jag vågar klippa mina katter själv, är rädd att jag antingen ska skada dem eller så skadar väl de mig 😂

molbojse
0

Jag klipper bara toppen på min grabb. Han ska få bli utekatt så han är beroende av sina klor som skydd. Innan klippte jag ner klorna mycket mer. Trots att han är kolsvart så har han ändå ljusa klor så man ser tydligt var pulpan är :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Rainee
0

#7 Okej, verkar som de flesta klipper klorna då.. Är lite rädd för det dock 😇

Maria
0

#8 Det bästa är att börja så tidigt som möjligt så att katterna vänjer sig och du också😉

/Maria

Rainee
1

#9 Haha lite för sent för tidigt nu dock ;)

Linika
2

Jag klipper klorna offta (Max var trrdje vecka) och försöker hålla dem ganska korta, både för min, katternas och möblernas säkerhet. I och med att jag har två katter vill jag inte att de ska göra varandra illa. Och den ena tar i så mycket när hon hoppar ner från knä/famn att hon ger mig rivsår om inte klorna är ordentligt klippta. Jag tycker även att det är otrevligt när klorna tar i huden när de trampar tycker jag. Att klippa klorna är bara läskigt i början! Jag skulle rekommendera att titta på några videor på Youtube så du vet precis hur det ser ut och hur du ska göra (kika efter veterinärers eller katthems videor, de brukar vara vettiga) . Och sen försöka klippa lugnt och stillsamt, om så bara en klo om dagen :) Det är aldrig för sent att lära sig själv eller katten något nytt :3

Karmatarerskanise
0

Klipper klorna ofta för att pulkan aldrig ska bli stor

Belimas
0

Man kan oftast få hjälp med kloklippning hos en veterinär eller på ett hund/kattrim, kostar en liten slant men om man inte vågar själv så är det ett alternativ.

Caifig
0

#12 Haha!! Autokorrekt <3

Karmatarerskanise
0

#14 Haha det missade jag ;)

Uppkatten
0

Jag klipper aldrig klorna på mina tjejer, båda är innekatter och f d skyggisar (nu fem år gamla). Jag får inga skador på möblerna och inga skador på katterna när de leker. Inga klor som klapprar mot golvet och inga klor som fastnar i. Vid något tillfälle när de varit hos veterinär av annan anledning har vi dock passat på att se över och även klippa klorna. Detta eftersom kolonikatter ibland kan ha problem med sina klor (vilket mina tjejer inte har). Enligt veterinären behövs ingen regelbunden klippning av klorna på dem, eftersom katterna har fina och friska klor. Däremot behövs förstås ordentligt med bra klösmöbler så de själva kan hålla klorna i trim. Katterna har i dag två lägre klösmöbler och en takhög. Jag var skeptisk till att det skulle fungera utan regelbunden kloklippning men det gör det. Mina katter har inte särskilt långa klor. De kattpojkar jag hade tidigare under mer än 15 års tid klippte jag regelbundet klorna på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lol V Stein
1

Jag klipper på min katt. Hon gillar att sitta i knät och mjölktrampa på husse och mig och då gör det ont på oss om hon har långa klor.

Rainee
0

Tack för alla svar! Jo men om man ska klippa ofta så vill jag helst inte behöva åka iväg till veterinären hela tiden, plus att det blir dyrt :/ Det gör också ganska ont när min katt trampar på mig så ser typ alltid till att ha ett täcke eller liknande över mig så klorna inte ska gå igenom..

thorntagg
0

Mina två innekatter måste man klippa klorna på. Det hjälper inte med klösträd; klorna växter och blir besvärliga vid mjölktramp och när dom ska klättra på mig. Jag har ingen som kan  hjälpa till att hålla i dom när det ska klippas - dom är ganska envisa så man måste vara två. Jag har som tur är en bra och bussig veterinärklinik här som klipper klorna på båda två för 150 kronor, då tittar dom samtidigt på hur deras öron och tänder ser ut. Dom har även skrapat bort plack från några gaddar.  Det finns också en affär här som säljer mat och tillbehör till smådjur, och dom klipper också klor på katter och hundar. Det är visserligen lite dyrare men fortfarande helt överkomligt!

Em_
2

Du kan ju gå en  gång och be att de visar hur man håller och hur mycket man kan klippa :)

[duns]
0

Här klipps klorna, har aldrig sett det som ett alternativ att inte göra det.

Här omkring tar dom ca 100kr för kloklippning på trim, vissa djuraffärer klipper klor också. Man kan ju gå en gång och få det visat för sig. :) Håll katten i ett fast och bestämt grepp i ditt armveck och håll i tassen (men självklart ändå mjukt så den inte blir rädd). Men ett tag innan kan det vara bra att hålla och klappa mycket på tassarna, så blir det enklare när man väl ska börja klippa.

micki78
2

Börja med att klippa lite grann på klorna, ta bara lite på yttersta spetsen. Sen när du blivit lite mer "van" kan du ta lite mer, när du ser vart pulpan är.

Rainee
0

Tack! Ja jag kan ju gå till något djurställe och få det visat för mig, så kanske de kan säga om det ens behövs regelbunden trimning :)

SilverEmma
2

När jag tog över min Doris var hon nästan 6 år och avskydde att få klorna klippta. Förra ägaren tipsade mig om att rulla in henne i en handduk och lirka fram en tass i taget, vi gjorde det första gången men det gick inte alls…hon skrek hela tiden och ryckte så pass mycket i benen så att jag inte kunde klippa på ett säkert sätt så det blev bara en klo klippt den gången. Jag började istället klämma på hennes tassar varje gång hon kom och ta sig hos mig, tryckte ut klorna lite och drog i dem…sådär i lugn och ro, gick ett steg längre varje gång hon var tilräckligt avslappnad. Till slut gick jag alltid runt med klosaxen i fickan och tog en klo mitt i myset lite då och då. Idag, 3 år senare, ligger hon på rygg och sover medan jag klipper hennes klor. 😃 Är så stolt över min Snoris. ❤️

Rainee
0

#24 Naw, vilken tur att hon accepterade det sen då! Min katt har inga problem med att jag trycker på hennes tassar och tar i hennes klor så mycket så då borde det kanske gå lite lättare 😃

Kajsas matte
7

Jag har hållit på med katter i över 40 år (uppfödning och utställningar) och alltid klippt klorna på mina katter. Dels för deras skull så inte klorna blir så långa att det gör ont när de går på t.ex ett golv, men också för min skull så de inte sticks när de "mjölktrampar" och för att de inte skall göra varandra illa när de leker. När katten klöser på en klösbräda eller liknande så lossar bara det yttre hornlagret på klon, klon blir alltså varken mindre vass (tvärtom) eller väsentligt kortare.

Rainee
0

#26 Okej, bra att jag fick svar på det i alla fall. Alla fortsätter att säga att deras klor blir kortare när de klöser, men jag har läst att de inte blir särskilt mycket kortare av det och nu bekräftade du det! Vet dock inte om min katts klor kräver att jag ska klippa dem eller inte..

Karmatarerskanise
2

Anser att man bör klippa klorna på innekatter. Alla katters klor växer ju. Håller man dom korta är risken för att en klo går sönder väldigt liten och klorna är inte i vägen.

Rainee
0

#28 Ja exakt, men det förstår ju inte min mamma. Utan hon är envis och säger att det tar de hand om själv. Suck..

Belimas
5

Du skrev ju att katten fastnar i med klorna så pass att ni måste hjälpa till att få loss den ibland, det om något är ju ett solklart tecken på att klorna är för långa.

Om klorna blir för långa så kan de växa runt och in i trampdynorna på katten så strunta i vad din mamma säger och klipp dom eller fråga någon om hjälp, det kanske finns någon granne som har katt/hund/andra smådjur och som är van vid att klippa klor.

Rainee
0

#30 Ja eller hon kan ju komma loss men hon brukar behöva dra och då drar jag loss den åt henne istället :( Jag ska kolla runt, jag kanske kan lära mig att klippa om någon visar mig hur man gör! :)

[Forest]
0

Jag klipper framklorna på lillpissen som är innekatt våran andra han går ut och sliter ner dom fint själv.

Belimas
0

Det är väldigt enkelt att klippa kattklor då pulpan brukar synas väldigt tydligt på dom om man klipper i bra ljus =) Googlade lite och hittade den här bilden som visar vart pulpan går på just den klon (röda ritningen på höger bild) och vart man kan klippa (gröna strecket)
http://s3.photobucket.com/user/snoozaren/media/Buke/kloklippning.jpg.html

Sedan kan det skilja från katt till katt då pulpan kan växa om klorna hålls väldigt långa hela tiden men studerar man klorna noga så ser man hur pulpan går och vart den slutar. Nu behöver man inte klippa så nära pulpan som bilden visar om man är osäker, man kan lämna några mm till om man så vill. En bra klosax är också a och o, en liten och smidig är lättast på kattklor så man kommer åt ordentligt utan att behöva vända och vrida på saxen för att komma åt alla klor =)

Rainee
0

#33 Åh, tack, den där bilden förklarade väldigt bra! Men ska man verkligen klippa av sådär rakt? Så klon inte har någon vass kant kvar? :o

micki78
1

När jag köpte min första katt för 18år sedan så klippte jag inte hennes klor i början. Hon bet på naglarna och fick då en infektion på ena klon. Fick åka till veterinären och det slutade med en liten operation i lilltån, jag antar att det blev så för att hon själv bet på sina naglar. Sen dess har jag klippt klorna och hon har slutat bita på naglarna. Hon är innekatt och klöser på sina klösbrädor, men klorna blir långa ändå. Jag klipper mina katters naglar var 3e vecka ungefär.

Rainee
0

#35 Ojdå, va hemskt! Mina katter biter inte på sina klor vad jag vet men tänk om de börjar? :o

micki78
2

#36 Ja dom börjar kanske om klorna blir för långa. Jag var också orolig för att klippa klorna i början, men det gick jätte bra första gången, jag tog bara lite på yttersta spetsen, nästa gång tog jag lite till, och sen var jag proffs:=) Det kommer gå bra för dig också:)

Rainee
1

#37 Tack, jag hoppas det! Är så rädd att jag ska råka skada mina stackars lilla pluttar men ska vara så försiktig jag kan :)

Belimas
0

Ja så klipper jag klorna på min tjej som är ren innekatt men tillgång till kontrollerad utevistelse bara =) Inte riktigt fullt så kort dock utan hennes brukar bli någon/några millimeter längre men klippytan blir så där rak.

Om man är osäker i början så är det bättre att klippa lite på spetsen första gången som #37 tipsade om, sedan kan du klippa en liten bit till efter några dagar. Ju mer självförtroende man får desto kortare vågar man klippa sen för varje gång och samtidigt lär man sig att se vart pulpan slutar och vet hur kort man kan klippa utan att riskera något. Syns det dåligt trots dagsljus och lampor så kan man ta en liten ficklampa och lysa med bakifrån så att säga (från andra sidan klon) så borde pulpan framträda ännu mer =)

Sedan är det ingen katastrof om man skulle råka klippa lite i pulpan heller, visst känns det lite på katten men gör man ingen stor affär av det så har de oftast glömt bort det tills nästa gång. Det finns särskilt blodstoppsmedel (pulver i en liten burk) som man kan doppa klon i om det blöder men även vanligt potatismjöl kan fungera =) Det har hänt mig flera gånger trots att jag har klippt klor på diverse olika djur i över 20 år, shit happens ibland helt enkelt =)

Rainee
0

#39 Oj då, ja va bra! Då vet jag, får väl försöka mig på det :)

Rainee
0

Hon tappade en klo förut, eller en del av den i alla fall när hon lekte, betyder det att de behöver klippas eller är det normalt?

Rainee
0

Eller typ skalet av klon alltså :)

Maria
1

Klor kan flisa sig och då är det bra om katten har bra ställe att klösa. Det är alltid bra att klippa klorna på en innekatt.

/Maria

Rainee
0

#43 De har flera klösmöbler i huset men de vill hellre klösa på möblerna. Jag vill införskaffa en klosax men är rädd att de ska dra åt sig tassen så att jag råkar klippa i pulpan eller nåt :o

Maria
0

Jag klipper mina katter med en vanlig sax med trubbig topp. De ser jag precis hur mycket jag tar.

Från början så vande jag katterna sakta. Tog en klo i taget tills det gick att ta en tass i taget och numera är det inga problem alls att klippa klorna.

/Maria

Rainee
0

#45 De drog inte undan precis när du skulle klippa eller så? Är livrädd för att råka klippa i pulpan :o Speciellt eftersom min mamma skrämmer mig med att säga att de kommer dra undan tassen och efter det säger "lycka till" sarkastiskt 😓

Karmatarerskanise
1

#46 Drar dom undan klipper du definitivt inte i pulpan ;)

Rainee
0

#47 Hahah nej men rycker till eller vad man ska säga ;)

Karmatarerskanise
1

#48 Rycker dom missar man. 

Fast och stadigt grepp så går det bra. Trötta gärna ut katterna innan genom lek och passa på när dom är trötta.

Maria
2

Eller passa på när katten sover eller vilar. Ta det bara så lugnt du kan i början. Går det inte bra så vänta hellre.

/Maria

Rainee
0

Okej, bra tips! Ska göras :)

Rainee
0

Har införskaffat mig en klosax nu som också har ett säkerhets stopp så att man inte ska råka klippa för långt in. Klippte ena kattens första klor idag, hon var faktiskt relativt lugn så att jag han klippa alla klor på ena tassen, men i slutet blev hon lite otålig så då tänkte jag att jag väntar med att klippa nästa framtass till imorgon eller något. Är bara glad att det gick så pass bra, tur att hon litar på mig ;) En fråga bara, ska man klippa baktassarna också? Och hur gör man då? Framtassarna är ganska enkla om man sitter framåtböjd bakom henne, men baktassarna har jag ingen aning om hur man gör. Har hört att vissa har sagt att baktassarna inte alltid behöver klippas.. och det är ju med framtassarna hon "knådar" och fastnar :)

Karmatarerskanise
1

Jag klipper alla klor. Genom att lägga dom på rygg i knäet.

Uppkatten
1

Om katten ogillar att klippa klorna så kan man prova att hålla tassen som när man kratsar hovarna på en häst. Ett tips från min veterinär! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rainee
0

#53 #54

Det går bra att luta mig över henne för framtassarna men ska prova era metoder för baktassarna :) Men #54, du klipper också baktassarna? :)

kattöga
0

Vi klipper baktassarna på vår hankatt också. Han är frigående så vi vet inte hur det gått till men han åkte på klokapselbrott två gånger med bara några veckors mellanrum i somras. Båda gångerna på baktassarna. Plågsamt och jättejobbigt under tiden han skulle läka, eftersom han inte fick slicka på tassarna eller gå ut. 

Hans klor växer som ogräs….
Honkattens klor har vi aldrig klippt däremot, hennes klor slits naturligt istället. Men hon är yngre och rör på sej ute mycket mer än hankatten, ute nästan dygnet runt o jagar m m. Han är lite äldre och rör sig mindre.

Jag tror det kan va bra att klippa alla klor även på innekatter om dom blir långa.  Om det hörs ett litet "klickljud" när dom går på golvet, då kan det va dags att klippa klorna.. För visst kan väl även baktassarna fastna  om dom klättrar omkring på t ex textil (soffor, gardiner eller så)…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Rainee
0

#56 Naw stackarn :( Hoppas att det är bättre nu!

Ja du har rätt, ska se om jag kan få tag i tassarna utan att hon drar iväg 😂 Det klickar lite när hon går på golvet, inte jättemycket men lyssnar man noga så kan man höra lite. Klipper mest så hon ska slippa fastna överallt :)

kattöga
0

Har du  nån som kan hjälpa dig, så kan en av er hålla katten i famnen med ett stadigt grepp om baktassarna. Så gör vi, annars skulle jag inte kunna klippa klorna på hankatten alls…  

Hans klor har vuxit ut bra och han mår bra! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Rainee
0

#58 Okej, ja för hon ville inte alls ligga i mitt knä, men det gick bra att klippa framtassarna! Vet inte om jag ska klippa baktassarna dock, för de är inte så himla långa, jag gör ju det om det är viktigt men alla kommer med så delade meningar om hur man ska göra 🤔 

Sen märkte jag att när jag klippte kissens klor så flisade vissa klor sig lite, så att ibland hängde en tunn flisa kvar så man var tvungen att dra bort den. Och den delen man klippte bort gick lite sönder.. Är detta normalt?

Karmatarerskanise
0

#59 låter som en slö kloklippare.

Belimas
0

Tänk bara på att det där säkerhetsstoppet inte är en 100% garanti, pulpan är olika lång på olika individer och är den väldigt lång på någon individ så kommer man klippa i pulpan om man går efter stoppet. Nu är det förhoppningsvis inte så i ditt fall men som en liten varning bara, framför allt när du ska klippa bakklorna som kanske har lite längre pulpa än de i fram.

Rainee
0

#60 konstigt, den är ju helt ny..

#61 Jojo, det förstår jag! Jag drar ändå inte hela vägen in utan klipper bara av topparna trots att man kan gå längre in enligt säkerhetsstoppet ;)

Karmatarerskanise
0

#62 Köp en ny. Klorna ska inte gå sönder.

Rainee
0

#63 Men tänkte om det var hennes klor som var på detta sättet, de har sett lite bräckliga ut redan innan jag klippte dem..

Maria
0

#64 Min gamle katt har vissa klor som ibland liksom skivar sig. Jag klipper som sagt med en vass trubbig sax så det brukar gå bra men jag pillar loss det lösa så att säga.

/Maria

Leritza
1

#63 inte nödvändigtvis slö klosax, har samma problem som beskrivet på min ena katt. Använder samma sax på min andra vars kloar inte flisar sig. Vissa katter har dålig kvalitet på klorna.

Rainee
0

#65 Ja det är det jag också får göra! :/

#66 Ja det jag tänkte, tråkigt om det är så. Finns det inget man kan göra för att förbättra klo kvalitén? :(

[Tibonnanj]
0

Vet inte om någon skrivit det redan. va så många kommentarer så jag orkade inte läsa alla. Men har hört att man kan ha potatismjöl på såret om man råkar klippa i pullpan. Finns även medel på apoteket som drar ihop blodkärlen för att stoppa blödningar. Kan användas på hela kroppen.

Rainee
0

#68 Ja har sett sådana där bloodstoppers, men bra tips med potatismjöl annars! :)