Aggressivt beteende?
Hej! Skulle behöva lite nya tankar angående en av mina kattungar som beter sig hotfullt när det serveras mat. Nyligen, och då är han var ca 7 veckor- jagade han iväg de två äldre kattungarna. Han har även morrat åt händer/fötter som kommit för nära medan han ätit. Jag tänkte att det kanske beror på att maten serveras på en relativt liten yta för en rätt stor grupp katter, 6 st.
Några idéer kring detta? Hur tror ni att man skulle kunna få bukt problemet?
Bör kanske tilläggas att kattungen är den minst sociala ur kullen.
Hur många fat serveras maten på? Det kan ju ha att göra med att det blir för lite utrymme för alla att äta och några då blir bortknuffade och då har kattungen lärt sig att om han knuffar bort andra så får han äta ifred.
Det kan också handla om hur mycket mat de får. Ofta handlar sådant här beteende om att katten vill försäkra sig om att den har tillräckligt med mat vilket kan tyda på att maten inte alltid räcker så alla blir mätta. Kattungar kan ju vara glupska som attan.
Jag skulle sprida ut maten till flera olika ställen, kanske t o m i olika rum en kortare period till att börja med. Så att dom slipper "slåss" för/om maten!
Jag serverar mat till mina två katter, på 3-4 olika ställen. Inte 3-4 samtidigt, men alltid minst två olika ställen, så att dom har varsin matskål att äta ur.
Om din katt känner att den behöver vakta (morra) sin mat så är matsituationen ett stressmoment och det är aldrig bra i längden. Matstället ska kännas tryggt. Annars är risken stor att den blir en "hetsätare". Så servera maten på flera ställen.
Nu är mina katter vuxna men det är nog bra att lära katten att matstället är ett tryggt ställe redan för en liten busunge. Han håller iofs också på att lära sej att vilja vara dominant antar jag. :)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#2 Kan bara instämma i det du skriver. Speciellt som TS anger att det är den minst sociala katten som har beteendet. Allt som kan skapa trygghet kommer att underlätta för katten att bli social.
En matskål per katt är ett måste! Däremot kan man ha färre vattenskålar, så länge det finns tillräckligt mycket vatten för alla.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack för alla svar!
Vi har nu börjat sprida ut maten. Inte i helt skilda rum då vi har ett stort kök- men det har givit resultat endå. De morrar inte alls lika mycket, kanske händer nån enstaka gång ifall då de fått vänta länge- men annars är det lugnt!🙂
Förut var det 3 matskålar (dock större) vi som vi serverade och nu varierar det mellan 5-7 beroende på vad som är tillgängligt. Så enkelt att fixa och det gav snabba resultat. Tack så mycket! ❤️
#3 Vad bra att ni märker resultat genast! Skönt för er men också skönt för katterna och särskilt för den lilla som är "minst social". Snart blir maten en trygg punkt för dom allihop.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!