Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1130 ggr
Lyan
0

Kattunge som är dålig i magen

Jag passar min lillasysters kattungar just nu och den ena är lös i magen och bajs och fisar stinker. Det är två hittelkattungar så vi vet inte hur gamla de är men ca 10 veckor troligen och de har bott hos syster i två veckor tror jag. Jag fick med mig mjau torrfoder och whiskas blötmat i påsar (de delar på en påse om dagen så inga mängder), båda för kattungar. Jag vet att det inte är någon bra mat men eftersom de är vana vid det så tvekar vi på att byta pga magen.

Är det bättre att byta mat direkt eller ska vi avvakta och se om magen blir bra? Vilken mat är bäst nuförtiden? Jag tror inte att de enbart vill ge blötmat (där är det väl fortfarande maju som är bäst?) så vilket torrfoder rekommenderas?

vendelay
0

Jag tycker att du ska vänta med att byta, katter har väldigt känsliga magar och det kan bli värre om du byter. Kattungar kan ha diarré ibland, det är oftast inte farligt. Om deras bajs inte är fast efter typ 24h skulle jag ringa och rådfråga en veterinär. Också om de har extremt mycket diarré, för det kan ju vara farligt att förlora så mycket vätska. Hoppas det löser sig!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

EvaSe
1

Ge Prokolin eller Fortiflora några dagar så brukar magarna bli bättre!

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

annzoo
0

åt de samma mat hos din syster? hur var deras magar då?

Lyan
0

Ska tipsa om Prokolin och Fortiflora när syster hämtar dem imorgon. De har ätit samma mat sedan de kom (de fick från katthemmet i närheten, därför blev det den maten). Tanken är att byta till bättre mat men vi vet inte vilken eller när det är bäst att göra. Magarna var katastrof de första dagarna och sedan blev det till vad det är nu vilket är "krämigt". Hanen är fin i kroppen men honan är uppblåst i magen och fiser konstant (så illa att det inte går att vara i samma rum). Hon är också mycket mindre (vi gissar att de är syskon pga hur de hittades och deras färger). Min syster kommer att ringa veterinären när hon kommer hem för att kolla upp deras magar.

Hur mycket är normalt för två kattungar att dricka? Jag tycker att de dricker jättemycket, lika mycket som mina två hundar (2+3kg)

Katthemsmatten
0

Är de avmaskade?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lyan
0

Ja, det gjordes första veckan de var inne men kommer inte ihåg vilket medel mer än att det var något man bara behövde ge en tablett

[HundochKatt]
1

Spannmål i maten kan göra att de fiser en hel del och blir lösa i magen. Och det är vad det finns gott om i både torrfoder och blötmaten, helt klart så är det inte den lämpligaste kosten för en katt. Så jag råder till att ge fortiflora några dagar och sedan byta till bättre foder. Ex mjau blötmat, Mush vaisto för katt. Men gör bytet långsamt. Katter brukar inte dricka mycket av naturen, men det är bra att de dricker för att motverka bristen av vätskan i torrfoder. Men dricker de extremt mycket så kan det också göra bajset lite lösare, men sällan att det blir diarré.

Katthemsmatten
0

Om ungarna är så små och kommer från ett katthem, om jag förstod rätt, tycker jag ni kontaktar dem för hjälp. Katterna torde ha en journal hos dem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lyan
0

Nej, de kommer inte från katthem utan de är hittade längs en väg, men jag är vän med en som har ett katthem som hon tyvärr måste lägga ned och eftersom min syster inte var beredd på kattungar så hade hon ingenting hemma så då fick hon allt möjligt från katthemmet.

Jag tror att min syster vill ge torrfoder som bas och blötmat som tillskott ett par gånger om dagen. Vad finns det för bra torrfoder som är lätta att få tag på?

[HundochKatt]
2

Finns inga bra torrfoder, då katter har bristande törstreflex och är gjorda för att få merparten av vätskan från födan. Med torrfoder ökar risken för urinvägsproblem, diabetes mm.