Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1391 ggr
DaltonDoris
0

Arg katt efter att kattunge flyttat in

Vi har en 5årig kastrerad katthane och bor i en stor villa. Han är utekatt och tycker mycket om att vara ute. Nu i höst har vi jobbat och rest mer än vanligt så han saknat sällskap om dagarna, som han är van vid.

Vi bestämde därför att skaffa en till katt för att göra honom sällskap. Det blev en liten katttjej som flyttade in för en vecka sedan. Lilla katten bryr sig inte, utan tycker nog att det är rätt kul att ha honom omkring sig. Stora katten däremot har från dag 1 varit rätt missnöjd. Fräser och morrar så fort han får se den lilla katten. Det har jag förstått är rätt vanligt och att det kan ta en tid innan de vänjer sig vid varandra.

Det jag däremot tycker är lite oroande är att han är så arg mot mig hela tiden. Ibland även om inte lilla katten är i närheten. Han är hemskt kelig och sällskaplig i vanliga fall.

Vi har varit noga med att han är den som alltid sover hos oss om nätterna (utan lilla katten), så att han får ha oss för sig själv. Då är han lika gosig som vanligt.

Någon som haft en liknande upplevelse? Är det bara jag som ät otålig?

/ Lisa

kattöga
1

Vår hona blev också putt på oss när vi tog hem en hane för ett år sen drygt. Båda var vuxna dock. Båda två går ut och in som dom vill. Hanen var ganska mycket på henne så hon blev rädd för honom. Sen vi började ge honom P-piller har han lugnat sej lite men söker fortfarande sällskap av henne. Kampen om vem som är "herre på täppan" pågår fortfarande men i lugnare tempo.

Honan är inte alls lika argsint längre, men det har tagit lång tid för henne att känna sig mer trygg här hemma igen. Dom är inte vänner än, men nu kan dom i alla fall passera varandra utan morr och fräs.

Jag tror att surheten/argsintheten inte egentligen är riktad mot dig, utan han är stressad och kanske sur pga av nykomlingen och då råkar du ut för det. 
Jag upplevde det så med vår hona i alla fall. Hon kunde morra och knorra när jag lyfte upp henne om hon var stressad pga hanen, men hon var egentligen inte arg på mej, för hon gjorde inte motstånd utan efter lite mutterknorrmorr så trivdes hon i min famn i alla fall.

Så jag är säker på att det går över när hanen inte längre känner sej hotad av nykomlingens ankomst! Jag hoppas det går snabbare än det har gått här också! Som sagt, våra katter har inte samsats på riktigt ännu…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

DaltonDoris
0

Nu har det gått två veckor snart och det är mycket bättre. Inte helt OK ännu, men skönt att det går åt rätt håll. Fick tipset om att testa feliway för att den stora katten skulle känna sig mindre stressad. Kanske det som hjälp till lite också.

kattöga
0

Vad bra att det går framåt! Två veckor är i mina ögon "ingenting"…. ;)

Ja, så klart, jag borde ha tipsat om Feliway också, missade det helt. 

Jag tror dina katter blir kompisar ganska snart!🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow!