Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 604 ggr
molbojse
0

Kattunge juckar efter kastrering

Hej alla!
Efter vi kastrerade vår kille (9 månader då) har han börjat jucka enormt mycket på allt. Innan kastreringen hände det kanske 2-3 gånger, nu är det nästan dagligen. Någon som vet vad det beror på? Det kommer i samband med att han trampar av välbehag och han blir väldigt irriterad och biter i en om man försöker bryta honom.
Direkt efter han kastrerades fick han bo med en vän i två veckor då han vaccinerades samtidigt, hon är kattfri, och det var där vi märkte att det började.

Förra söndagen fick Plus flytta hem till oss och bor nu med en äldre hankatt (7 år) och juckandet har eskalerat.
Vi ska tillbaka till vet. på torsdag för påfyllnadsvaccination och kommer fråga dom då med, men undrar om ni kanske vet vad det beror på?
Har han ont någonstans? Dominans? Gör vi som ägare något fel som gett honom detta beteende?
Han är aktiv och äter helt okej. Ratat torrfoder totalt nu och äter nästan bara blötmat. Kissar och bajsar bra och det har läkt fint efter kastreringen.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

trollslända
0

Så blev det med min kaninhane oxå. Började jucka vilt efter kastrering samtidigt som han morrar krafsar och biter. Men det var inte svar på din fråga. Jag vet inte vad det beror på. Dominans gissar jag på.

molbojse
0

Han verkar ha lugnat sig lite nu senaste dagarna, då har det bara varit en gång om dagen, så tror det kan vara pga Eros (andra hankatten) som gjort att han gått upp i varv. Innan kastreringen började han gå på saker när han var exalterad. Någon sa att det även kan vara rester kvar från kastreringen också, eller stress. Men hur vet man att en katt är stressad? D: Jag har koll på hundar och inte hunnit läsa på till 200% innan vi tog hem lillkillen, blev en akutomplacering av honom iom flytt.

Bör jag ändå försöka bryta honom eller låta han hållas? Han verkar inte må dåligt av beteendet, spinner högre än nånsin och sen är han otroligt kärleksfull efteråt och somnar i armarna på en.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.